Saara Hyrkkö: Autoilun verotuksen uudistamisella alkaa olla hoppu – se tulee tehdä talouden, ihmisten ja ilmaston kannalta kestävästi
Eduskunta käsittelee tänään kolmea autoilun verotuksen keventämistä koskevaa kansalaisaloitetta. Valtiovarainvaliokunta esittää yksimielisesti aloitteiden hylkäämistä. Vihreiden kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö on tyytyväinen valiokunnan linjaan ja hoputtaa autoilun verotuksen uudistamista talouden, ilmaston ja ihmisten kannalta kestävällä tavalla.
– Kansalaisaloitteet nostavat esiin, että oikeudenmukaisuus on olennainen osa toimivaa ilmastopolitiikkaa. Aloitteista ei kuitenkaan löydy kestävää ratkaisua pulmaan – niissä kun päästövähennysten tarve sivuutetaan ja toisaalta tukitoimetkaan eivät kohdennu eniten tarvitseville. Esimerkiksi polttoaineverotuksen laskun on todettu lisäävän erityisesti suurituloisten autoilua, sanoo Hyrkkö.
Hyrkön mukaan valiokunnan yksimielisessä mietinnössä tunnistetaan ja tunnustetaan ansiokkaasti energiaverotuksen merkitys päästöjen vähentämisessä. Suomi on sitoutunut puolittamaan taakanjakosektorin päästöt vuoteen 2030 mennessä.
– Tällä hetkellä harjoitetun politiikan myötä Suomen tavoitteet ja velvoitteet vähentää liikenteen päästöjä karkaavat yhä kauemmas. Jos päästövähennyksiä ei saada aikaan liikenteen puolella, niitä on haettava entistä enemmän esimerkiksi maataloudesta, mikä ei ole yhtään helpompaa. Liikenteen sähköistymistä tulee kirittää jarruttelun sijaan. Esimerkiksi sähköauton hankintaa ja latausinfran rakentumista kannattaa yhä tukea ja sähköautojen erillisverot kannattaa heittää roskakoriin, sanoo Hyrkkö.
Samalla Hyrkkö peräänkuuluttaa vauhtia autoilun verotuksen uudistamiseen. Liikenteen sähköistyessä autoilun verotuotot laskevat vääjäämättä, mikä asettaa haasteita julkiselle taloudelle. Uudistus ei saisi heikentää kannusteita liikenteen sähköistymiseltä tai päästöjen vähentämiseltä.
– Polttoaineverotus kannattaisi sitoa indeksiin ja tieliikenteen päästökauppa voisi toimia vähintäänkin perälautana, jos päästöt eivät muutoin vähene riittävästi. Samalla on luotava uusi veromalli, joka tuottaa valtiolle tuloja myös tulevaisuudessa. Käytännössä kyse olisi jonkinlaisesta kilometriverosta, jossa myös alueelliset erot voitaisiin huomioida. Mallia voisi pilotoida suurten kaupunkiseutujen ruuhkamaksuilla. Samalla on aktiivisesti kehitettävä joukkoliikenteen, kävelyn sekä pyöräilyn edellytyksiä koko Suomessa, ehdottaa Hyrkkö.
Toisaalta Hyrkön mukaan on selvää, että käyttövoiman murros ei tapahdu silmänräpäyksessä.
– Omaa autoa tarvitaan yhä suuressa osassa Suomea, eikä tämä tule nopeasti muuttumaan. Murrosvaiheessa onkin tuettava niitä kotitalouksia, jotka eivät taloudellisesta tilanteesta johtuen pysty vielä vaihtamaan sähköautoon, mutta tarvitsevat autoa yhä liikkumiseen. Esimerkiksi Vihreiden esittämä energiaraha tai muu hiiliosinkomalli voisi olla tähän toimiva keino, sanoo Hyrkkö.
Eduskunta äänestää iltapäivällä Hyrkön autoilun verotuksen uudistamista koskevasta lausumaehdotuksesta:
Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin autoilun verotuksen uudistamiseksi sosiaalisesti oikeudenmukaisella ja valtiontalouden kannalta kestävällä tavalla, joka ei heikennä liikenteen päästöohjausta ja joka varmistaa, että Suomi voi saavuttaa taakanjakosektorin ja liikenteen päästövähennysvelvoitteensa.
Yhteyshenkilöt
Saara HyrkköKansanedustaja
Puh:+358 9 432 3021Puh:040 719 7604saara.hyrkko@eduskunta.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vihreät - De Gröna
Vihreiden Tiina Elolta ja Jenni Pitkolta lakialoite nykyisten luolakoirakokeiden kieltämiseksi – eläviä kettuja ei saisi jatkossa käyttää3.5.2024 10:07:10 EEST | Tiedote
Vihreiden kansanedustajat Tiina Elo ja Jenni Pitko jättivät lakialoitteen elävien kohde-eläinten käytön rajoittamiseksi harrastustoiminnassa. Erikseen kiellettäisiin kohde-eläinten käyttäminen luolakoirien taipumuskokeissa, koska se aiheuttaa eläimille kohtuutonta stressiä ja kärsimystä.
Sofia Virta vappupuheessaan: “Lapsilta ja nuorilta ei ole pakko leikata”1.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
EMBARGO 1.5. kello 14.00 Vihreiden Sofia Virta puhui Turun vihreässä vapussa vappupäivänä. Hän korosti, että lapsilta ja nuorilta ei ole pakko leikata ja että valtiontalouden sopeutukset voitaisiin valita tehdä leikkaamatta lapsilta, vähävaraisilta ja nuorilta.
Vihreät lähtee eurovaaleihin puolueen kärkikaartilla – viimeisetkin nimet julki29.4.2024 16:04:55 EEST | Tiedote
Vihreät lähtee eurovaaleihin erittäin vahvalla ehdokaslistalla. Ehdolla on jopa neljä istuvaa kansanedustajaa, yksi istuva meppi sekä kaksi puolueen entistä puheenjohtajaa. Vihreiden listalla on myös todennäköisesti vaalien nuorin ehdokas. Vihreät palautti maanantaina vaalipiirilautakunnalle täyden ehdokaslistan.
Vihreiden Maria Ohisalo ja Tiina Elo: Äitiyspakkaukseen otettava mukaan second hand -tuotteita29.4.2024 09:16:14 EEST | Tiedote
Kansanedustajat Maria Ohisalo ja Tiina Elo ehdottavat, että äitiyspakkaukseen otettaisiin mukaan second hand -tuotteita.
Vihreiden Ohisalo ja Hopsu: hallitus kieltäytyy perustamasta päätöksiään metsistä tutkittuun tietoon26.4.2024 14:28:25 EEST | Tiedote
Maria Ohisalo ja Inka Hopsu kritisoivat hallituksen ja suuren valiokunnan enemmistön kantaa EU-komission asetusehdotukseen metsien seurantakehykseksi. Edustajien mukaan hallituksen nihkeä kanta johdonmukaisten ja ajantasaisten tietojen keräämiseen Euroopan metsien tilasta osoittaa, ettei hallitus halua perustaa metsiä koskevia päätöksiään tutkittuun tietoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme