Ryhmämuotoinen soiton opiskelu tarjoaa monipuolista tukea oppimiseen
FM Riitta Rauhala tutki väitöskirjassaan vuorovaikutuksen rakentumista, luonnetta ja funktioita luokanopettajaopiskelijoiden ryhmämuotoisessa pianonsoitonopetuksessa ja -oppimisessa. Tulokset osoittivat, että ryhmämuotoinen pianonsoiton opiskelu tarjoaa monipuolisia oppimisen resursseja.
FM Riitta Rauhala halusi tutkimuksessaan lisätä ymmärrystä pianonsoiton oppimisesta ryhmässä ja keinoista, joilla ryhmässä tapahtuvan vuorovaikutuksen mahdollisuuksia voidaan entistä tietoisemmin hyödyntää oppimisen ja opetuksen voimavarana, erityisesti osana luokanopettajien opintoja.
Ryhmä voi rikastuttaa oppimista
Rauhala totesi, että ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa on tarjolla rikas kokoelma resursseja. Opiskelijat - kuten myös opettaja ja käytettävissä olevat välineet ja teknologia – ovat monin tavoin resursseja toisilleen. Myös opiskelijoiden väliset osaamiserot toimivat resursseina.
Tutkimus toi esiin erityisesti musiikin osuuden soittotuntien vuorovaikutuksessa, ja teki näkyviksi sen monet funktiot. Esimerkkinä on ilmiö, jota Rauhala nimittää soivaksi tukikudokseksi. Se vertautuu Rauhalan mukaan Vygotskin teoriaan lähikehityksen vyöhykkeestä, jolla oppija voi edetä osaavamman vertaisen tai opettajan tukemana. Tässä tapauksessa tuki toteutuu ryhmän musisoidessa yhdessä.
Ryhmän ilmapiiri on tärkeä
Tutkimus vahvisti aiempia tuloksia, joiden mukaan ryhmän sosioemotionaalinen ilmapiiri on tärkeä ja sitä pyritään vaalimaan, jotta osallistuminen olisi kaikille turvallista. Tiivistetysti voi todeta, että ryhmä toisaalta aiheuttaa paineita, toisaalta suojaa yksilöä ja tarjoaa tukea.
Rauhala havaitsi, että aikuisopiskelijoiden ja opettajan vuorovaikutus sisältää jännitteitä ja neuvottelua positioista. Näitä neuvotteluja käydään sekä puhutun kielen, musiikin että kehon kielen avulla.
Luokanopettajaopiskelijoiden soiton opiskeluun ryhmämuotoisuus on luonteva valinta, sillä musiikin opiskeleminen ryhmässä antaa välineitä musiikin käyttämiseen luokanopettajan työssä.
FM Riitta Rauhalan kasvatustieteiden väitöskirjan ”Ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja ryhmän merkitys, tapaustutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen kontekstissa” tarkastustilaisuus 12.4.2024 klo 12 yliopistokeskus Chydeniuksen Ulappa-salissa. Vastaväittäjänä toimii professori emerita Inkeri Ruokonen (Turun yliopisto) ja kustoksena professori Heidi Harju-Luukkainen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuutta voi seurata myös etäyhteydellä.
Lisätietoja
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu RantamäkiViestintäsuunnittelijaKokkolan yliopistokeskus Chydenius
Puh:+358408247012anu.m.rantamaki@jyu.fiLinkit
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopistolle myönnettiin huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus6.5.2024 17:15:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolle on myönnetty Olympiakomitean huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus. Tunnus tarkoittaa sitä, että opiskelevien urheilijoiden arki on toimivampaa korkeakouluissa, joissa opiskelun ohjaamisen käytänteet tukevat urheilijaa urheilun ja opintojen yhdistämisessä. Laatutunnuksen saaneet korkeakoulut ovat tehneet jo pitkään tiivistä yhteistyötä omien alueidensa urheiluakatemioiden kanssa.
Valmentajan aktiivinen keskustelu terveysaiheista nuorten kanssa tukee poikien urheiluseurassa jatkamista6.5.2024 10:16:06 EEST | Tiedote
Uusi seurantatutkimus osoittaa, että nuorten kokema valmentajan aktiivinen keskustelu terveysaiheista heidän kanssaan ennustaa pojilla urheiluseurassa jatkamista. Lisäksi urheiluseurassa jatkavilla on muita todennäköisemmin terveelliset elämäntavat varhaisaikuisena.
Kutsu medialle: Kielet, kriisit ja turvallisuus – paneeli suomalaisen kielikoulutuksen tulevaisuudesta 6.5.20243.5.2024 15:36:03 EEST | Tiedote
Miltä näyttää suomalaisen kieliosaamisen tulevaisuus ja miten turvataan monipuolinen kielitaito ja kulttuurien tuntemus? Aihetta käsitellään avoimessa paneelissa 6.5.2024 alkaen klo 14.15 Jyväskylän yliopiston Lähde-rakennuksessa.
Uusimmat liikunnan ja terveyden opinnäytetyöt esitellään yleisölle Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivässä 8.5.2024 Agorassa3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivä järjestetään keskiviikkona 8.5.2024 Agorassa. Tapahtuman keskipisteessä ovat opiskelijat ja väitöskirjatutkijat, jotka pääsevät päivän aikana esittelemään valmistuvia opinnäytetöitään. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin ja juhlistaa tiedekunnan monipuolista tutkimusta ja tarjota opiskelijoille harjoitusta ja kokemusta tieteellisen työn esittämisestä.
Jyväskylän yliopiston uusiksi vararehtoreiksi on valittu Kaisa Miettinen ja Pasi Raiskinmäki2.5.2024 13:02:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on 2.5.2024 tehnyt päätöksen Kaisa Miettisen ja Pasi Raiskinmäen valinnasta vararehtoreiksi. Vararehtoreiden nelivuotiskausi alkaa 15.8.2024. Marja-Leena Laakso jatkaa koulutuksesta vastaavana vararehtorina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme