Ryhmämuotoinen soiton opiskelu tarjoaa monipuolista tukea oppimiseen

Jaa

FM Riitta Rauhala tutki väitöskirjassaan vuorovaikutuksen rakentumista, luonnetta ja funktioita luokanopettajaopiskelijoiden ryhmämuotoisessa pianonsoitonopetuksessa ja -oppimisessa. Tulokset osoittivat, että ryhmämuotoinen pianonsoiton opiskelu tarjoaa monipuolisia oppimisen resursseja.

FM Riitta Rauhala halusi tutkimuksessaan lisätä ymmärrystä pianonsoiton oppimisesta ryhmässä ja keinoista, joilla ryhmässä tapahtuvan vuorovaikutuksen mahdollisuuksia voidaan entistä tietoisemmin hyödyntää oppimisen ja opetuksen voimavarana, erityisesti osana luokanopettajien opintoja.

Ryhmä voi rikastuttaa oppimista

Rauhala totesi, että ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa on tarjolla rikas kokoelma resursseja. Opiskelijat - kuten myös opettaja ja käytettävissä olevat välineet ja teknologia –  ovat monin tavoin resursseja toisilleen. Myös opiskelijoiden väliset osaamiserot toimivat resursseina.

Tutkimus toi esiin erityisesti musiikin osuuden soittotuntien vuorovaikutuksessa, ja teki näkyviksi sen monet funktiot. Esimerkkinä on ilmiö, jota Rauhala nimittää soivaksi tukikudokseksi. Se vertautuu Rauhalan mukaan Vygotskin teoriaan lähikehityksen vyöhykkeestä, jolla oppija voi edetä osaavamman vertaisen tai opettajan tukemana.  Tässä tapauksessa tuki toteutuu ryhmän musisoidessa yhdessä.

Ryhmän ilmapiiri on tärkeä

Tutkimus vahvisti aiempia tuloksia, joiden mukaan ryhmän sosioemotionaalinen ilmapiiri on tärkeä ja sitä pyritään vaalimaan, jotta osallistuminen olisi kaikille turvallista. Tiivistetysti voi todeta, että ryhmä toisaalta aiheuttaa paineita, toisaalta suojaa yksilöä ja tarjoaa tukea.

Rauhala havaitsi, että aikuisopiskelijoiden ja opettajan vuorovaikutus sisältää jännitteitä ja neuvottelua positioista. Näitä neuvotteluja käydään sekä puhutun kielen, musiikin että kehon kielen avulla.

Luokanopettajaopiskelijoiden soiton opiskeluun ryhmämuotoisuus on luonteva valinta, sillä musiikin opiskeleminen ryhmässä antaa välineitä musiikin käyttämiseen luokanopettajan työssä.

FM Riitta Rauhalan kasvatustieteiden väitöskirjan ”Ryhmämuotoisessa soitonopetuksessa ja -oppimisessa rakentuva vuorovaikutus ja ryhmän merkitys, tapaustutkimus luokanopettajien aikuiskoulutuksen kontekstissa” tarkastustilaisuus 12.4.2024 klo 12 yliopistokeskus Chydeniuksen Ulappa-salissa. Vastaväittäjänä toimii professori emerita Inkeri Ruokonen (Turun yliopisto) ja kustoksena professori Heidi Harju-Luukkainen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuutta voi seurata myös etäyhteydellä.

Lisätietoja

riitta.rauhala@anvianet.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopistolle myönnettiin huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus6.5.2024 17:15:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopistolle on myönnetty Olympiakomitean huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus. Tunnus tarkoittaa sitä, että opiskelevien urheilijoiden arki on toimivampaa korkeakouluissa, joissa opiskelun ohjaamisen käytänteet tukevat urheilijaa urheilun ja opintojen yhdistämisessä. Laatutunnuksen saaneet korkeakoulut ovat tehneet jo pitkään tiivistä yhteistyötä omien alueidensa urheiluakatemioiden kanssa.

Uusimmat liikunnan ja terveyden opinnäytetyöt esitellään yleisölle Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivässä 8.5.2024 Agorassa3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivä järjestetään keskiviikkona 8.5.2024 Agorassa. Tapahtuman keskipisteessä ovat opiskelijat ja väitöskirjatutkijat, jotka pääsevät päivän aikana esittelemään valmistuvia opinnäytetöitään. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin ja juhlistaa tiedekunnan monipuolista tutkimusta ja tarjota opiskelijoille harjoitusta ja kokemusta tieteellisen työn esittämisestä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye