Maakuntahallitus: Pirkanmaan perusväylänpidon rahoitustaso on yhä riittämätön
Kun väylien rahoitusta kohdennetaan kansallisesti, on katsottava nykyistä enemmän liikennesuoritteen roolia ja suoritteiden kasvunäkymiä. Tämä tulee tunnistaa Suomen liikennepolitiikan strategisessa ajattelussa, koska maailmanpoliittinen tilanne on muuttunut.
Pirkanmaa on jäänyt selvästi jälkeen valtakunnallisissa tieinvestoinneissa. Kasvun tarpeisiin ei ole voitu vastata. Yksittäisenä, mutta kuvaavana esimerkkinä mainittakoon tilanne valtateillä 9 ja 12.
Pirkanmaa on maan toiseksi suurin talousalue ja edelleen kasvava maakunta. Pirkanmaan liikenneyhteydet ovat elintärkeitä myös kansalliselle elinkeinoelämän kehitykselle. Liikenteen ja tienpidon suunnittelulla ja riittävällä rahoituksella mahdollistetaan maakunnallinen sekä laajempi alueellinen kehitys ja elinkeinoelämän kilpailukyky.
Maakuntahallitus antoi lausunnon Pirkanmaan ELY-keskukselle Pirkanmaan tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta vuodelle 2024.
Pirkanmaa on Suomen liikennejärjestelmän keskeisimpiä solmukohtia
Nykyisen rahoituskehyksen mukainen Pirkanmaan perusväylänpidon rahoitustaso on yhä riittämätön. Se on ristiriidassa korjausvelan vähentämistä koskevan Liikenne 12:n tavoitteen kanssa. Huonokuntoisten teiden korjausvelkaa saadaan lisärahoituksesta huolimatta vähennettyä alle 30 kilometriä.
Pirkanmaalla on tarve noin 350 kilometrin vuosittaisen päällystysohjelman toteuttamiseen, jotta huonokuntoisten päällystettyjen teiden määrä ei kasvaisi. Tieverkon kunnon heikkeneminen tuo lisäkustannuksia teiden käyttäjille ja elinkeinoelämälle, lisää päästöjä ja tuo eteen yhä kalliimpia korjauksia. Pahimmillaan liikenneturvallisuuden vuosikymmeniä jatkunut suotuisa trendi katkeaa ja kääntyy.
Väyläviraston ohjeissa sanotaan seuraavasti: kun keskimääräinen vuorokausiliikenne ylittää 15 000 ajoneuvoa, tien poikkileikkauksen tulisi olla vähintään nelikaistainen keskikaiteellinen tie tai jopa moottoritie. Pirkanmaalta löytyy tämän ohjeen kanssa ristiriidassa olevaa liikennemäärältään vilkasta kaksikaistaista valtatietä enemmän kuin koko muusta Suomesta yhteensä.
Pirkanmaalla on patoutunutta investointitarvetta
Pirkanmaa on koko 2000-luvun ajan ollut maan suurin häviäjä väylärahoituksen kohdentumisessa. Isoista kehittämishankkeista Pirkanmaan lähiajan ykköshankkeet kohdistuvat valtateille 9, 3 ja 12. Näillä valtateillä on sekä liikenteen sujuvuuden että liikenneturvallisuuden parantamisia vaativia kohteita. Ne ovat myös Suomen huoltovarmuuden kannalta oleellisia tieyhteyksiä, samoin kuin satamayhteyden varmistava valtatie 11.
Pirkanmaan liitto on huolissaan kehittämishankkeiden kehyksiin kohdistuvista leikkauksista. Ristiriita investointiohjelman ja sen toteutuksen välillä aiheuttaa pitkittyessään riskin valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja siihen liittyvän investointiohjelman merkityksen rapautumisesta liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden ja ennakoitavuuden työkaluna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ruut-Maaria RissanenSuunnittelujohtajaPirkanmaan liitto
Maakuntakaava, liikennejärjestelmäsuunnittelu, maankäytön, liikenteen tai ympäristön suunnittelua koskevat kysymykset.
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Viime vuosi oli vaikuttamisen vuosi22.4.2024 13:46:42 EEST | Tiedote
Maakunnallinen vaikuttamistyö uudistui Pirkanmaalla yhdessä alueen edunvalvontaverkoston kanssa. Vaikuttamistyön järjestelmällisyys tehostui eduskuntavaalivuonna. Myös kansanedustajayhteistyön kytkös edunvalvontaan vahvistuu edelleen. Kärkiteemoina ovat edelleen saavutettavuus ja osaaminen.
Pirkanmaan liiton antamista lausunnoista tukea kuntien kaavoitukselle12.4.2024 08:38:22 EEST | Artikkeli
Lausuntojen tarkoituksena on, että maakuntakaavassa osoitetut valtakunnalliset, maakunnalliset ja seudulliset tavoitteet maankäytön kehittämisestä tulisivat parhaalla mahdollisella tavalla huomioon otetuiksi.
Pirkanmaan vaihemaakuntakaavan ehdotus lähtee viranomaisille lausuttavaksi19.3.2024 11:53:07 EET | Tiedote
Pirkanmaan vaihemaakuntakaavaehdotus on valmistunut. Ensimmäiseksi siitä pyydetään lausunnot viranomaisilta.
Maakunnallinen liikennejärjestelmätyö täsmentyy toimeenpano-ohjelmalla18.3.2024 14:15:16 EET | Tiedote
Pirkanmaan liikennejärjestelmätyön keskeisimmät teemat ja tavoitteet vuosille 2024–2027 on määritetty uudessa toimeenpano-ohjelmassa. Asiakirjan ovat laatineet Pirkanmaan liiton ja Pirkanmaan ELY-keskuksen edustajat. Lisäksi prosessiin osallistui useita alueellisia sidosryhmiä ja yhteistyökumppaneita.
Joukkoliikenteen hankinnoissa tärkeää vaalia paikallistuntemusta ja vahvaa alueellista yhteistyötä18.3.2024 12:21:38 EET | Tiedote
Pirkanmaan liitto pitää tärkeänä, että joukkoliikenteen hankinnoissa vaalitaan myös pitkällä tähtäimellä paikallistuntemukseen perustuvaa tilaajaosaamista sekä vahvaa alueellista yhteistyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme