Parisuhdetohtori: Parisuhteen huoltaminen on panostus lasten parempaan elämään

Lasten kaipaus turvalliseen arkeen heijastuu koko yhteiskuntaan. Parisuhteeseen panostaminen mahdollistaa myös lasten ja nuorten hyvinvoinnin. Parempi avioliitto ry:n eli ParAvin parisuhdetyössä keskiössä on koko perheen tasapainoinen elämä.

THL:n tutkimusten mukaan lapsuudessa koettu vanhempien avioero oli tulosten mukaan riskitekijä aikuisena koetuille mielenterveysongelmille, pari- ja ihmissuhdevaikeuksille sekä heikommalle sosioekonomiselle asemalle, parisuhdetohtori Hanna Ranssi-Matikainen toteaa. Kuva: Sakari Röyskö

Hyvinvoivat parisuhteet ja perheet luovat vakautta koko yhteiskuntaan. Epävarmalta tuntuvan maailman keskellä ihminen hakee usein turvaa läheltä.

– Puolisoiden välinen toimiva tunnesuhde kannattelee koko perhettä, siksi parisuhteen laatuun kannattaa satsata. Jokaisella aikuisella ja lapsella on tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Siksi panostamme parisuhdekursseillamme vuorovaikutustaitoihin ja tunnesuhteen vahvistamiseen, ParAvin toiminnanjohtaja, teologian tohtori Hanna Ranssi-Matikainen kertoo.

Elämässä ei voi valita kaikkea – anna aikaa puolisolle ja lapsille

Elämän tärkeysjärjestys määrittelee elämän laadun. Parisuhde pitää tietoisesti asettaa muiden tärkeiden asioiden edelle. Tutkimusten valossa suomalaiset arvostavat terveyttä, turvallista elämää ja perhettä enemmän kuin rahaa.

Parisuhdekriisi syntyy usein tilanteessa, jossa puolisot ovat ylikuormittuneita. Jos työ ja perhearki vievät kaikki mehut, on vaikea jaksaa panostaa molempien toiveisiin ja tarpeisiin.

– Elämme runsaudenpulan keskellä, mutta kaikkea on mahdotonta saada. Jos kalenterissa on aikaa kaikelle muulle paitsi puolisolle ja perheelle, on syytä ottaa tuumaustauko, ja miettiä, elänkö arvojeni mukaista elämää, Hanna Ranssi-Matikainen tiivistää.

THL:n tutkimusten mukaan lapsuudessa koettu vanhempien avioero oli tulosten mukaan riskitekijä aikuisena koetuille mielenterveysongelmille, pari- ja ihmissuhdevaikeuksille sekä heikommalle sosioekonomiselle asemalle.

ParAvin parisuhdetyön juuret ulottuvat 50 vuoden päähän. Jo kymmenet tuhannet pariskunnat ovat saaneet apua ja tukea omaan parisuhteeseensa ja moni avioero on peruuntunut.

Parisuhdeleiriltä uusia voimavaroja perhe-elämään

Parisuhde- ja perheleiri Pieksämäellä 28.6.–5.7.2024 on mahdollisuus muuttaa parisuhteen suunta. Useat parit ovat löytäneet leirillä toisensa uudella tavalla sopivasti annostellun tiedon ja vertaistuen varassa.

Luennoilla parisuhdeopetusta rikastuttavat parien omakohtaiset esimerkit. Aiheiden käsittelyä jatketaan pienryhmissä, joihin kuuluu 2–3 osallistujaparia sekä tehtävään koulutettu ryhmänohjaajapari. Vertaisryhmät muodostetaan samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kesken. Lapsille on tarjolla leirin aikana ohjelmaa oman ikäryhmänsä mukaisesti.

ParAvi myöntää vuosittain 20 000 euroa tukea taloudellisten haasteiden keskellä eläville perheille ja pariskunnille parisuhdetapahtumien osallistumismaksuihin. Jokaisella tulee olla mahdollisuus hoitaa parisuhdettaan taloudellisesta tilanteesta riippumatta.

Lisätiedot medialle ja materiaalipyynnöt:
Heini Röyskö, viestintä- ja markkinointivastaava
heini.roysko@parempiavioliitto.fi

Parempi avioliitto ry eli ParAvi on parisuhdejärjestö. Järjestämme parisuhdekursseja, jotka antavat taitoja ja työkaluja parisuhteen hoitamiseen. ParAvin tukiparit tarjoavat vertaistukea parisuhdekriisissä olevalle parille nopeasti ja maksutta. Järjestömme Parempi yhteys -parisuhdepuhelin vastaa tiistaista perjantaihin klo 10–16 numerossa 050 3122 325.

Toivoa ja voimavaroja yli 300 parille – Valtakunnallinen tukiparihanke sai jatkorahoituksen5.12.2018 10:44:38 EET | Tiedote