Kahden kassan jäsenyydellä työttömyysturvaa kaikesta tehdystä työstä

Sosiaali- ja terveysministeriö on ilahduttavasti ryhtynyt työhön hallitusohjelmaan kirjatun työttömyysturvan yhdistelmävakuutuksen toteuttamiseksi. Uudistuksen taloudelliset reunaehdot ovat tiukat (kulut eivät saa kasvaa) eikä kysynnästä ole varmuutta. Matalan kynnyksen malli olisikin ensimmäiseksi yhdistelmävakuutukseksi järkevin.

Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa vakuuttamisen työttömyyden varalle vain palkansaajana tai yrittäjänä, mutta ei molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Työelämä on kuitenkin monimuotoisempaa kuin koskaan ennen ja yhä useammat henkilöt vaihtelevat palkkatyön ja yrittäjyyden välillä tai toimivat molemmissa rooleissa samanaikaisesti. Tulevaisuudessa perinteisten työnteon muotojen rinnalle tulevat vielä alustatalouden tarjoamat mahdollisuudet. Vanhat työttömyysturvan ratkaisut eivät enää vastaa kaikkien osalta näiden työskentelymuotojen tarpeisiin ja siksi tarvitaan malli molemmissa rooleissa tehdyn työn vakuuttamiseksi työttömyyden varalle samanaikaisesti.

Samanaikaisen vakuuttamisen salliminen mahdollistaa joustavan siirtymisen palkkatyön ja yrittäjyyden välillä ilman, että työttömyysturvan saaminen vaarantuu. Se myös kannustaisi yrittäjyyteen ja työvoiman liikkuvuuteen, kun turvansa puolesta ei tarvitsisi pelätä.

Asiaa on yritetty ratkaista jo aiemmilla hallituskausilla yhdistelmävakuutusmallilla, joka loisi kahden nykyisen järjestelmän väliin kolmannen vakuutusmallin. Esitetty malli oli vaikeasti ymmärrettävä ja kallis, ja se olisi lisäksi vaatinut monia muutoksia lainsäädäntöön. Kahden järjestelmän väliin luotavaan kolmanteen järjestelmään jäävien aukkojen paikkailemisen sijasta olisi helpommin toteutettavissa seuraavat kaksi vaihtoehtoista mallia.

Sama kassa hoitaa sekä palkansaajana että yrittäjänä tehdyn työn vakuuttamisen

Yksittäisen henkilön kannalta tämä olisi helpoin malli. Ei tarvitsisi kuulua kuin yhteen kassaan, mutta voisi silti vakuuttaa molemmissa rooleissa tehdyn työn. Tässä mallissa on kuitenkin omat haasteensa, joka asettaisi työttömyyskassat keskenään eriarvoiseen asemaan ja aiheuttaisi lisätyötä ja -byrokratiaa myös kassojen sisällä. Pienillä palkansaajien työttömyyskassoilla ei ole resursseja ottaa hoitaakseen lisätehtäviä, jolloin näiden jäsenten pitäisi joka tapauksessa hankkia yrittäjäroolissa tehdyn työn työttömyysvakuutus toisesta kassasta (Yrittäjäkassa).

Lisätyötä kassoille tulisi palkansaajan ja yrittäjän työttömyysturvan rahoituksen eroista. Yrittäjäkassan on säädösten mukaan maksettava omista varoistaan koko etuuden ansio-osa, mikä on noin 35–40 % koko päivärahasta. Palkansaajakassat maksavat vastaavasti omista varoistaan kiinteän 5,5 %:n maksuosuuden.

Mahdollistetaan kuuluminen kahteen kassaan samanaikaisesti

Edellisen kanssa samankaltainen, mutta kassojen kannalta yksinkertaisempi malli on sallia vakuuttaminen samaan aikaan sekä palkansaaja- että yrittäjäkassassa, jolloin työttömyysturva kummassakin roolissa määräytyisi nykyisen järjestelmän mukaisesti vakuutettujen tulojen mukaan. Tässä mallissa niin palkansaaja- kuin yrittäjäkassat voisivat jatkaa ennallaan omien vahvuuksiensa mukaista työtä, eikä kassan sisällä tarvitsi laskuttaa eriperusteisia jäsenmaksuja ja kerätä kahta vararahastoa eri roolien vakuutuksia varten.

Tämä olisi myös lainsäädännöllisesti kevyin malli, kun ainoa muutos nykyiseen olisi se, että henkilö saa halutessaan kuulua samanaikaisesti sekä palkansaaja- että yrittäjäkassaan. Ensimmäisessä mallissa pitäisi puuttua kassojen tehtäviin ja vaikka jotkut kassat varmasti selviäisivät kahdesta roolista, kaikki eivät, jolloin kahden kassan malli kuitenkin jäisi rinnalle. Tämä voi olla yksittäisen henkilön kannalta hämmentävää.

AkavaWorks ja AKY – Akavalaiset yrittäjät toteuttivat 2023 akavalaisille yrittäjille suunnatun kyselyn, johon vastanneista 41 prosenttia vakuuttaisi itsensä samanaikaisesti molemmissa rooleissa, jos se olisi mahdollista. Näistä tosin vain noin joka neljäs olisi valmis maksamaan tästä lisää. Tekniikan akateemiset TEKin tutkimustulokset ovat olleet samansuuntaisia. Muita selvityksiä ei ole tiedossamme, joten mahdollista molemmassa roolissa itsensä vakuuttavien määrää on hyvin vaikea arvioida. Koska käyttäjämääriä ei voida tietää etukäteen, olisi järkevää aloittaa mahdollisimman kevyesti ja pienillä lainsäädännöllisillä muutoksilla. Kysynnän selvittyä ja saatujen kokemusten perusteella voidaan myöhemmin tarvittaessa muokata järjestelmää.

Vakuuttamisen tulee edelleen olla vapaaehtoista ja henkilö voi itse valita, vakuuttaako itsensä molemmissa, vain toisessa tai ei kummassakaan roolissa.

AKY - Akavalaiset yrittäjät ry on korkeakoulutettujen yrittäjien edunvalvontajärjestö, johon kuuluu 24 jäsenjärjestöä ja näiden lähes 18 000 pää- ja sivutoimista yrittäjäjäsentä. AKY on Suomen yrittäjien toimialajärjestöjäsen.

Akavalle ensimmäisenä palkansaajakeskusjärjestönä oma yrittäjyysohjelma: ”Kestävää kasvua yrittäjyydestä”3.4.2024 11:35:01 EEST | Blogi

Akavan hallitus hyväksyi 19.3.2024 kokouksessaan historiansa ensimmäisen yrittäjyysohjelman. Sen laatimisen taustalla on korkeakoulutettujen pää- ja sivutoimisen yrittäjyyden kasvu. Yrittäjyys on yhä useamman korkeakoulutetun uravalinta. Ohjelmassa nostetaan esille keskeisimmät ehdotukset korkeakoulutetun yrittäjyyden ja monimuotoisen työn edistämiseksi, yksinyrittäjän aseman parantamiseksi sekä kasvun ja kasvuyrittäjyyden vahvistamiseksi. Tavoitteena on, että Suomessa arvostetaan yrittäjyyttä, yrittäjäksi on helppo ryhtyä sekä mahdollistetaan yrittäjänä kehittyminen ja menestyminen. Seuraavassa muutamia poimintoja ohjelmasta.

AKY – Akavalaiset yrittäjät: Onnistunut hankintapolitiikka lähtee markkinadialogista18.4.2023 12:29:13 EEST | Tiedote

Toimivan monituottajamallin rakentaminen vaatii aitoa, tasa-arvoista vuoropuhelua eli markkinadialogia osapuolten välillä. Monituottajamalli on järkevin tapa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi. Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö turvaa palvelujen saatavuutta ja tuo alalle uusia innovaatioita. Hyvä yhteistyö perustuu kumppanuuteen ja yhteisymmärrykseen.