Idea GroupIdea Group

KUTSU TAUSTAINFOON MEDIALLE ke 24.4. klo 9.30–11: Kuva MS-taudista päivittyy

MS-tautiin sairastuvalle avautuu tänään aivan erilainen näkymä tulevaan kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Sairauden lääkehoito on kehittynyt voimakkaasti. Tiedeyhteisö on saavuttanut läpimurtoja sairauden syntymekanismin selvittämisessä. Samaan aikaan MS-tautia sairastavia on yhä enemmän.

Neuroliitto ja Suomen MS-säätiö kutsuvat toimittajat taustoittavaan infotilaisuuteen Teamsin välityksellä. Luvassa on tuoreinta tietoa multippeliskleroosin eli MS-taudin esiintyvyydestä, hoidosta ja ennusteesta sekä tutkimuksesta. Samassa yhteydessä julkistetaan Suomen MS-säätiön vuoden 2024 tutkimusapurahat.

Toimittajilla on mahdollisuus esittää asiantuntijoille kysymyksiä tilaisuuden lopussa. Tilaisuus on suunnattu vain median edustajille.

Klo 9.30
Tilaisuuden avaus
Helena Ylikylä-Leiva, toimitusjohtaja, Neuroliitto ry

Mitä MS-tautiin sairastuminen tarkoittaa tänään?
Juha-Pekka Erälinna, neurologian dosentti, hallituksen puheenjohtaja, Neuroliitto ry

MS-tauti Suomessa ja maailmalla - päivitetyt faktat
Merja Soilu-Hänninen, neurologian dosentti, ylilääkäri TYKS Neurokeskus

Varhaisemmin ja tehokkaammin - MS-taudin hoidon kehitys
Juha Multanen, neurologian erikoislääkäri, Terveystalo

Kohti sairauden juurisyytä - Mitä MS-tutkimuksessa tapahtuu nyt
Pentti Tienari, neurologian professori, ylilääkäri HUS Neurokeskus

Suomen MS-säätiön vuoden 2024 tutkimusapurahojen julkistaminen
Tom Grönberg, hallituksen puheenjohtaja, Suomen MS-säätiö

Klo 10.50
Mahdollisuus esittää kysymyksiä asiantuntijoille

Tilaisuus päättyy viimeistään klo 11.10.

Ilmoittaudu tilaisuuteen
Ilmoittautuminen päättyy 23.4. klo 14. Linkki tilaisuuteen lähetetään ilmoittautuneille tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Lisätietoa:
Viestintäpäällikkö Mari Vilska, Neuroliitto ry, p. 040 538 7449, mari.vilska@neuroliitto.fi

Tietoja julkaisijoista

Neuroliitto ry on MS-tautia ja harvinaista neurologista sairautta sairastavien sekä heidän läheistensä oma järjestö. Liitto edistää ja valvoo heille tärkeitä asioita yhteiskunnallisessa päätöksenteossa sekä tarjoaa neuvonta-, kuntoutus- ja asumispalveluja. Liitolla on 25 jäsenyhdistystä. Neuroliitto on perustettu vuonna 1971. neuroliitto.fi

Suomen MS-säätiön tarkoituksena on neurologisiin sairauksiin kohdistuvan tieteellisen tutkimuksen tukeminen ja edistäminen. Säätiö toteuttaa tarkoitustaan jakamalla apurahoja tutkijoille, joiden tutkimuskohteena ovat ensisijaisesti multippeliskleroosi tai harvinaiset neurologiset sairaudet. Vuonna 1995 perustettu säätiö on jakanut tutkimusapurahoja jo kaikkiaan 580 000 euroa. ms-saatio.fi

Muut kielet

Faron Pharmaceuticals julkaisi ensimmäisiä faasin II tuloksia leukemiapotilailla – vahvistavat aiemmat lupaavat faasi I tulokset, BEXMAB-tutkimuksessa hoidetuista MDS-potilaista 79 % sai kliinisen hyödyn20.5.2024 09:07:22 EEST | Tiedote

Faron Pharmaceuticals julkaisi lisää erinomaisia tuloksia kokeellisesta bexmarilimab-tutkimuslääkkeestä verisyövän hoidossa. Nämä ensimmäiset faasin II tulokset vahvistavat tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa saatuja positiivisia tuloksia bexmarilimab-täsmäimmunoterapian tehosta useisiin pahanlaatuisiin hematologisiin kasvaimiin eli verisyöpiin. Tutkimuksessa pidempään hoidettujen MDS-potilaiden hoitovasteet ovat säilyneet pääosin hyvinä ja elinajanodote on pidentynyt huomattavasti odotetusta.

Harvinaissairauksien päivä nostaa tasa-arvon tapetille: korjataanko lääkkeiden erikoiskorvattavuuden epäkohta 15 vuoden odotuksen jälkeen?29.2.2024 12:45:57 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriölle luovutettu aloite tähtää harvinaissairauksia sairastavien potilaiden yhdenvertaisuuden parantamiseen Suomessa. Aloitteen hyväksyminen mahdollistaisi ylemmän erityiskorvattavuuden hakemisen harvinaissairauksien hoitoon tarkoitetuille lääkkeille ilman todellisia lisäkustannuksia valtiolle.

Korona räjäytti lääkinnällisten tutkimusvalaisimien kysynnän – Merivaaran tuotanto viedään käsistä29.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Lojer-konsernin tytäryhtiö Merivaara on lisännyt Q-Flow-leikkausalivalaisimien sarjaan kaksi uutta valaisinta, jotka soveltuvat leikkaussalien lisäksi monenlaisiin potilas- ja toimenpidehuoneisiin. Suomessa suunnitellut ja valmistetut valaisimet ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä eri puolilla maailmaa, sillä hoitojonoja puretaan kaikkialla koronan jälkeen myös leikkaussalien ulkopuolella.