Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry

Suomen Toimintaterapeuttiliitto: Kuntoutukseen tulee päästä myös ilman diagnoosia

Suomessa tarvitaan uudenlaista ajattelua kuntoutukseen pääsyn kriteereistä. Hallitusohjelman tavoite siirtää sote-palveluiden painopiste korjaavista toimenpiteistä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta esimerkiksi kirjaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen pääsemisestä vain sairaus- tai vammadiagnoosilla vaikuttaa toteutuessaan päinvastoin, Suomen Toimintaterapeuttiliitto (TOI) toteaa.

Keskustelu kuntoutukseen pääsemisen kriteereistä tulisi kääntää Suomessa päälaelleen: tällä hetkellä kuntoutuksen tarve nähdään ensisijaisesti sairauden kautta ja kuntoutukseen pääsyn edellytys on useimmiten diagnoosi ja lääkärin lähete. Kuntoutuksen perusteen tulisi kuitenkin aina olla toimintakyky ja siinä tapahtunut muutos, TOI painottaa.

– Käsitys siitä, että kuntoutusta tulisi edeltää aina sairaus tai diagnoosi, on valitettavan vanhanaikainen. Sairaus tai diagnoosi ei välttämättä kerro ihmisen kuntoutustarpeesta. Muuttuneen toimintakyvyn taustalla voi olla sairaus, mutta myös esimerkiksi jokin elämäntilanteeseen vaikuttava tekijä, kuten leskeksi jääminen tai siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle, TOIn puheenjohtaja Kirsi Wikman huomauttaa.

Myöskään hallitusohjelman kirjaukset eivät ratkaise kuntoutukseen ohjautumista koskevaa perusongelmaa – pikemminkin päinvastoin. Hallitusohjelman pyrkimys siirtää sote-palveluiden painopistettä ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen apuun on hyvä, mutta suunnitellut toimenpiteet eivät vastaa tavoitetta.

–  Kuntoutus matalan kynnyksen palveluna unohtuu helposti. Sitä ei mainita myöskään hallitusohjelmassa, vaikka ennaltaehkäisyn näkökulmasta se olisi erittäin tehokasta, Wikman toteaa.

Kuvatun kaltaisia matalan kynnyksen lähetteettömiä palveluja on jo olemassa esimerkiksi toimintaterapiassa, mutta niiden tulee olla saatavilla nykyistä useammille. Lisäksi jo olemassa olevat matalan kynnyksen palvelut tulee säilyttää.

–  Niin yksilön kuin yhteiskunnan näkökulmasta on tärkeää, että toimintakyky ja siinä tapahtuneet muutokset osattaisiin nähdä kuntoutuksen perusteena nykyistä paremmin. Lisäksi kuntoutukseen pitäisi päästä myös ilman lääkärintodistusta. Nämä kaksi tekijää parantaisivat huomattavasti ihmisten pääsyä oikea-aikaiseen kuntoutukseen.

Vaatimus sairaus- tai vammadiagnoosista lisää byrokratiaa

Esimerkki toimivasta lähetteettömästä kuntoutuspalvelusta on 16–29-vuotiaiden ammatillinen kuntoutus, johon on toistaiseksi päässyt ilman sairaus- tai vammadiagnoosia. Hallitusohjelman kirjauksen myötä on vaara, että käytäntö lakkaa.

Wikman huomauttaa, että kirjaus on ristiriitainen paitsi ennaltaehkäisytavoitteen myös sen kanssa, että hallitus tavoittelee byrokratian vähentämistä.

Hän toteaa, että kuntoutuksen kehittämisessä on hyvä ottaa mallia toimivaksi todetuista käytännöistä.

–  Lähetteettömät kuntoutuspalvelut, joissa esimerkiksi toimintaterapeutin vastaanotolle pääsee ilman lähetettä, ovat käytössä eri puolilla Suomea. Tällöin lääkärit voivat keskittyä heille tarkoituksenmukaisempaan työhön, sote-palveluita käytetään fiksummin ja myös hallitusohjelman tavoite ylimääräisen byrokratian karsimisesta toteutuu.

Tietoa julkaisijasta

Toimintaterapeuttiliitto on akavalainen ammattiliitto, jossa on noin 3000 jäsentä. Liiton tarkoitus on toimintaterapeuttien ja toimintaterapia-alan opiskelijoiden yhteisönä ja ammattijärjestönä valvoa toimintaterapeuttien ammatillisia, oikeudellisia, palkkauksellisia ja yhteiskunnallisia etuja, vaikuttaa heidän ammattitaitonsa kehittymiseen ja asiantuntemuksensa hyödyntämiseen sekä edistää toimintaterapian ja kuntoutuksen kehittämistä Suomessa ja kansainvälisesti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry

Toimintaterapeuttiliitto: Kehysriihen säästöt heijastuvat toimintaterapian asiakkaisiin lumipalloilmiön tavoin23.4.2024 15:56:26 EEST | Tiedote

Maan hallituksen kehysriihineuvottelut päättyivät viime tiistaina. Julkisuuteen tulleiden tietojen perusteella hyvinvointialueiden rahoitusta ja palveluita leikataan merkittävästi. TOI katsoo, että päätökset vaikuttavat toteutuessaan ainakin välillisesti myös toimintaterapiapalveluihin, sillä ne todennäköisesti heikentävät asiakkaiden toimintakykyä.

Ikääntyneiden kotikuntoutuspalveluiden kustannusvaikuttavuutta tutkitaan nyt myös Suomessa26.2.2019 15:20:25 EET | Tiedote

Arkikuntoutus - avain ikäihmisten kotona asumiseen Suurten ikäluokkien ikääntyessä sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden määrä kasvaa merkittävästi. Tämä aiheuttaa haasteita julkisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen rahoitukselle. Ikäihmisten on pystyttävä asumaan kotona ja säilyttävä toimintakyvyltään itsenäisenä mahdollisimman pitkään, jotta hoivapalveluita riittää kaikille niitä tarvitseville. Pohjoismaisen arkikuntoutusmallin on todettu olevan kustannusvaikuttava ja lisäävän ikäihmisten laatupainotteisia elinvuosia. Nyt sitä tutkitaan myös Suomessa. Akava myönsi toimintaterapeutti, tutkija Satu Niskaselle tutkimusstipendin arkikuntouksen vaikuttavuutta käsittelevään väitöskirjatutkimukseen. Kustannustehokas ratkaisu Arkikuntoutus on pohjoismainen kotikuntoutusmalli. Se tarkoittaa ikääntyneiden omassa kodissa ja sen ympäristössä tapahtuvaa kuntoutusta, jolla tuetaan omatoimisuutta moniammatillisesti ja asiakaslähtöisesti. Kuntoutuksen tavoitteet määritellään yhdessä ammat

Elämäni kirja - toimintaterapeuttien uusi julkaisu edistää asiakaslähtöisyyttä terveydenhuollossa26.10.2012 11:58:16 EEST | Tiedote

Suomen Toimintaterapeuttiliiton uusi julkaisu Elämäni kirja on tarkoitettu mahdollistamaan yksilöllistä kohtaamista erilaisissa elämäntilanteissa. Se kertoo Sinusta. Elämäni kirjaan voit kirjata tapoja ja tottumuksia, siihen voit listata mitä haluat syödä, kuunnella ja harrastaa, mitä toiveita sinulla on siitä, miten sinusta huolehditaan ja kuka saa olla osallisena hoitopäätöksiä tehtäessä. Kirjan voit täyttää itse tai sen voi antaa omaisille ja läheisille täytettäväksi – jotta voisimme elää mielekästä elämää läpi koko elämän.