Heka yhtenäistää vuokrasopimukset – samat sopimusehdot mahdollistavat paremman asumisviihtyvyyden

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) yhtenäistää asukkaidensa vuokrasopimukset vaiheittain vuosien 2024–2026 aikana. Vuokrasopimusten sisältöä päivitetään siten, että jatkossa kaikilla vuokralaisilla on samat vuokrasopimuksen ehdot. Yhtenäistäminen muuttaa joitakin vuokrasopimuksen ehtoja, mutta ei vaikuta asunnon vuokraan. Tupakointikielto asuntojen sisä- ja ulkotiloissa laajenee kaikkiin Hekan asuntoihin, mikä parantaa asumisterveyttä.

Hekan kohde Fallpakantie 5 Puotilassa. Kyseessä on tumman keltainen rivitalokohde.
Vuokrasopimusten yhtenäistäminen alkaa Itä-Helsingistä. Kuvassa Hekan kohde Fallpakantie 5 Puotilassa.

Yhtenäistämisellä tavoitellaan parempaa asumisviihtyvyyttä, kun kaikkia asukkaita koskevat yhtenäistämisen jälkeen samat vuokrasopimuksen ehdot.

Vuokrasopimusten yhtenäistäminen on tarpeellista, jotta kaikki sopimukset vastaisivat paremmin nykylainsäädännön vaatimuksia. Tällä hetkellä esimerkiksi tupakointia, vesilaskutusta ja muuttopäivää koskevat sopimusehdot vaihtelevat riippuen siitä, milloin vuokrasopimus on tehty.

Ensimmäiset päivitetyt vuokrasopimukset tulevat voimaan viimeistään 1.1.2025 ja loput tämän jälkeen vaiheittain vuonna 2026. Uusi vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi. Yhtenäistäminen alkaa kahdeksasta Hekan kohteesta Kallahdessa, Mellunmäessä ja Vuosaaressa. Näiden kohteiden asukkaat saavat Hekalta keväällä 2024 kotiinsa kirjeen, jossa on ohjeet uuden vuokrasopimuksen allekirjoittamiseksi.

Koti Hekalla säilyy ja vuokrasopimus uusitaan

Hekan vuokralaisen nykyiseen asuntoon tehdään uusi vuokrasopimus, joka korvaa aiemman vuokrasopimuksen. Asuminen ja vuokrasuhde siis jatkuvat keskeytyksettä, kun vuokralainen allekirjoittaa uuden vuokrasopimuksen määräaikaan mennessä.

Yhtenäistäminen muuttaa vuokrasopimuksen olennaisia ehtoja, mikä edellyttää myös vuokralaisen suostumusta. Jos vuokralainen ei hyväksy uusia vuokraehtoja ja kieltäytyy allekirjoittamasta uutta vuokrasopimusta, Heka irtisanoo vuokrasopimuksen. Irtisanomisaikana vuokralaiselle tarjotaan mahdollisuus allekirjoittaa uusi vuokrasopimus uusine vuokraehtoineen. Jos vuokralainen ei allekirjoita irtisanomisaikana uutta vuokrasopimusta, asuminen Hekalla päättyy kuuden kuukauden irtisanomisajan jälkeen.

Kaikkiin Hekan vuokrasopimuksiin sisätupakointikielto

Hekalla on edelleen paljon vuokrasopimuksia, joissa ei ole lainkaan tupakointikieltoa, ja kohteita, joissa on vain yleisiä tiloja koskevat tupakointikiellot​. Tilanne on tupakointikieltojen osalta hyvin monimutkainen niin asukkaille kuin Hekan henkilökunnalle. Sisätupakoinnista aiheutuneiden vaurioiden korjaamisesta koituu Hekalla vuosittain merkittävästi kustannuksia.

Vuokrasopimusten yhtenäistämisen jälkeen kaikkiin Hekan vuokrasopimuksiin sisältyy tupakointikielto asunnossa ja asuntoon kuuluvissa ulkotiloissa. Se lisää Hekan asukkaiden yhdenvertaisuutta ja helpottaa puuttumista tupakointikiellon rikkomiseen. Sisätupakointikielto myös lisää asumisviihtyvyyttä ja parantaa asumisterveyttä, kun tupakoinnin savuhaitat vähenevät.

– Jokaisella on oikeus savuttomaan asumiseen. Vuokrasopimusten yhtenäistäminen on tehokkain keino päivittää sisätupakointikielto kaikkiin vuokrasopimuksiimme, Hekan toimitusjohtaja Jaana Närö kertoo.

Muutoksia myös muun muassa vesilaskutusta ja muuttopäivää koskeviin sopimusehtoihin

Vuokrasopimusten yhtenäistäminen tuo myös Hekan vuokrasopimuksiin ehdon siitä, kuuluuko vesi vuokraan vai ei, sekä ehdon vesilaskutuskäytännöstä.

Vuokrasopimusten yhtenäistämisen jälkeen kaikissa Hekan vuokrasopimuksissa muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivä. Tämä muuttopäiväehto estää vanhan vuokrasopimuksen ja uuden vuokrasopimuksen päällekkäisyyden, kun uusi asukas pääsee muuttamaan asuntoon heti kuukauden alusta.

Lisäksi muutetaan vuokrasopimuksen ehtoja, jotka koskevat vastuuta asunnon ulkotilojen hoidosta ja vahingonkorvauslaskutusta.

Vuokrasopimuksessa tullaan myös kertomaan tietosuojakäytännöistä eli siitä, miten Heka käsittelee vuokralaistensa ja muiden asukkaidensa henkilötietoja.

Noin 34 000 vuokrasopimusta uusitaan

Yhtenäistämisen tarpeessa on noin 34 000 vuokrasopimusta eli enemmistö Hekan vuokrasopimuksista.

Yhtenäistäminen ei koske asukkaita

• joiden vuokrasopimus on alkanut 1.1.2022 tai sen jälkeen, sillä näissä sopimuksissa ehdot ovat jo uuden vuokrasopimusmallin mukaiset

• jotka asuvat kohteessa, jossa alkaa peruskorjaus vuonna 2025 tai 2026.

Helsingin kaupungin asunnot (Heka) on Suomen suurin asuntojen vuokranantaja. Noin 54 000 asunnossamme asuu lähes 100 000 helsinkiläistä eli noin joka seitsemäs helsinkiläinen. Tarjoamme asukkaillemme kohtuuhintaista, laadukasta ja turvallista arkea.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka)

Hekan uusi, ainutlaatuinen vuokratalo tuottaa lähes kaiken käyttämänsä energian ja viilentää asuntoja kesällä ilman lisäpäästöjä29.11.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Helsingin kaupungin energiapilottihankkeessa on haluttu rakentaa mahdollisimman vähän energiaa kuluttava rakennus. Näin on pyritty kehittämään monistettavia ratkaisuja tulevaisuuden kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon, jotta Hiilineutraali Helsinki 2030 -tavoite saavutettaisiin. Energiapilotti on ensimmäinen Hekan vuokratalo, johon on suunniteltu sekä tuloilman viilennys että lattiaviilennys.

Muistutus: Ilmoittaudu mediatilaisuuteen! Hekan uusi vuokratalo tuottaa lähes kaiken käyttämänsä energian ja viilentää asuntoja kesällä ilman lisäpäästöjä13.11.2023 08:49:47 EET | Kutsu

Helsingin kaupungin energiapilottihankkeessa on haluttu rakentaa mahdollisimman vähän energiaa kuluttava rakennus. Näin on pyritty kehittämään monistettavia ratkaisuja tulevaisuuden kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon, jotta Hiilineutraali Helsinki 2030-tavoite saavutettaisiin. Energiapilotti on ensimmäinen Hekan vuokratalo, johon on suunniteltu sekä tuloilman viilennys että lattiaviilennys.