Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2023: Vakaa tulos. Kaupan alan parasta palvelua.

Alkon liikevaihto laski noin kaksi prosenttia ja myyntivolyymi neljä prosenttia. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle edellisen vuoden 2022 tapaan 40 miljoonaa euroa. Henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin entisestään. Asiakkaat arvostivatkin Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Ikärajavalvonnan onnistuminen oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.

Keskeiset tunnusluvut ja tapahtumat

• Alkon litramyynti oli 76,9 (80,3) miljoonaa litraa, joka laski 4,1 prosenttia vuodesta 2022.
  • Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 160,8 (2022: 1 187,3) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan kustannukset pidettiin hallinnassa inflaation paineista huolimatta. Liiketoiminnan muut kulut laskivat vertailuvuodesta 0,9 prosenttia ja olivat 54,0 miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto oli 42,7 (49,9) miljoonaa euroa.
  • Yhtiön hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan tilikaudelta 2023 valtiolle 40 (40) miljoonaa euroa.
  • Alkon tuotteiden myyntihinnat nousivat vuoden aikana maltillisesti, koko valikoiman osalta keskimäärin 2,7 prosenttia.
  • Asiakkaat arvostivat ASML:n tutkimuksessa Alkon kaupan alan parhaaksi.
  • Myymälöiden ikärajavalvonnan onnistumista mittaavien mystery shopping -käyntien onnistumisprosentti oli 98,3 (97,3) prosenttia.
  • Jatkamme toiminnastamme aiheutuvien ympäris­tövaikutusten pienentämistä ilmastokriisin hillitsemiseksi ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi niin omassa toiminnassamme kuin arvoketjussamme.
  • Suomalaisista 68 (62) prosenttia pitää Verianin ja THL:n toteuttaman alkoholipoliittiset mielipiteet -kyselyn tulosten mukaan nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai haluaisi tiukentaa niitä. Asenteet ovat tiukentuneet viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Alkoa pidetään poliisin jälkeen toiseksi luotettavimpana yhteiskunnallisena toimijana.

Toimitusjohtaja Leena Laitinen:

Alko on suomalaisten omistama, Suomen neljänneksi suurin vähittäiskaupan ketju. Yli 90-vuotisen olemassaolomme ajan olemme uudistuneet ajassa, kehittäneet jatkuvasti toimintaamme ja vastanneet asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Näin teimme myös viime vuonna.

Toimintamme keskeiset pilarit ovat kaikkikanavainen maa­ilmanluokan palvelu ja vastuullisuuden edelläkävijyys sekä kustannustehokas toiminta. Tehtävänämme on pohjoismaisen hyvinvointimallin mukaisesti edistää vastuullista juoma­kulttuuria. Hallitusohjelmassa on esitetty erilaisia muutoksia alkoholinmyyntiin. Muutoksissa tulee arvioida kattavasti vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin, työelämään, kansantalouteen sekä elinkeinopolitiikkaan. Hallitusohjelmaan onkin kirjattu Alkon kansan­terveydellisen tehtävän ja aseman säilyttäminen. Maailman terveysjärjestö WHO:n kannanoton mukaan Suomessa, Ruot­sissa, Norjassa ja Islannissa käytössä olevat keinot – alkoholin saatavuuden rajoittaminen, verotus ja markkinoinnin säätely – vähentävät tehokkaasti alkoholihaittoja. Kansanterveys on kansantaloutta.

Myimme 76,9 (80,3) miljoonaa litraa alkoholijuomia. Tuottei­demme hinnat koko valikoiman osalta nousivat hyvin maltillisesti alle kolme prosenttia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 1 160,8 (1 187,3) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 42,7 (49,9) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kustannukset pidettiin hallinnassa inflaation paineista huolimatta. Kustannuksia nostivat selvästi kevään palkkaratkaisu ja ennen vuotta 1992 alkaneiden työsuhteiden eläkevastuiden indeksikorotuk­set. Liiketoiminnan muissa kuluissa vuokrakulut nousivat 1,4 miljoonaa euroa, kun taas muissa kuluerissä pysyimme kautta linjan alle vertailuvuoden tason. Liiketoiminnan muut kulut kokonaisuutena alittivat vuoden 2022 tason.

Strategiamme ytimessä ovat merkityksemme Nautitaan vas­tuullisesti, asiakaslupauksemme Maailmanluokan asiakaspal­velua sekä tapamme toimia Luottamuksen arvoinen. Olemme vieneet strategiaamme määrätietoisesti käytäntöön yhdessä alkolaisten kanssa. Kehitimme liiketoimintaprosessejamme sujuvoittaaksemme työskentelyä ja vapauttaaksemme näin aikaa asiakaspalveluun ja varmistaaksemme kustannustehok­kaan toiminnan.

Asiakkaamme antoivat valikoimallemme arvosanaksi 8,58 (8,56) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakkaiden tyytyväisyys verkkokauppaamme (NPS-suositteluindeksi* 82,3) ja asia­kaspalvelukeskukseemme (NPS 83,0) ovat korkealla tasolla. Olemme edelleen jatkaneet digitaalisten palvelujemme kehittämistä asiakkaille entistä sujuvimmiksi toteuttamalla uudistuksia mobiilipalveluun ja verkkokauppaan.

Henkilöstömme palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin edelleen. Jokainen alkolainen kouluttautui vuoden aikana keskimäärin lähes kuusi päivää. Osana työyhteisömme monimuotoisuutta laajensimme erityisryhmien työllistämisen toimintamallia rekrytoimalla lisää palveluavustajia eri puolille Suomea. Meille on tärkeää, että alkolaiset voivat hyvin ja viihtyvät työyhteisössämme.

Vastuullisuuden painopisteitämme ovat alkoholihaittojen vähentäminen ja toimintamme ilmastovaikutusten pienen­täminen. Myymälöissämme nuorten asiakkaiden ikära­ja-asiointien mystery-tulos oli huipputasolla, 98,3 prosenttia, Pohjois-Suomessa tehtiin kaikkien aikojen ennätys, tulos oli 100 prosenttia. Toteutimme ajankohtaisen uneen ja hyvin­vointiin liittyvän kampanjan, joka tavoitti yli kolme miljoonaa suomalaista. Jatkamme toiminnastamme aiheutuvien ympäris­tövaikutusten pienentämistä ilmastokriisin hillitsemiseksi ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi niin omassa toiminnassamme kuin arvoketjussamme. Asiakkaidemme kiinnostus tuotteiden ympäristövaikutuksista läpi toimitus­ketjun kasvaa jatkuvasti ja tähän pyrimme muun muassa valikoimassamme vastaamaan.

Kiitos vuodesta 2023 henkilöstölle, asiakkaille, tavarantoimit­tajille ja muille sidosryhmille. On ilo kehittää yhdessä kanssan­ne toimintaamme – kaikkikanavaista maailmanluokan palvelua ja koko toiminnan läpileikkaavaa vastuullisuuta – eteenpäin. Palvelu ja vastuullisuus asuvat Alkossa. Tavoitteenamme on toimia luottamuksen arvoisesti myös jatkossa.

*NPS nettosuositteluindeksi, kuinka suuri osa asiakkaista on valmis suosittelemaan palvelua

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.