Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia

Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.

Alkon litramyynti nousi maaliskuussa neljä prosenttia verrattuna vuoden 2023 maaliskuuhun. Myynti litroissa oli 6,4 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin oli 6,2 miljoonaa litraa. Maaliskuun myyntiluvuissa näkyy tänä vuonna pääsiäinen, joka on yksi Alkon vilkkaimpia sesonkeja, jolloin lähes kaikkien tuoteryhmien litramyynti perinteisesti kasvaa. Viime vuonna pääsiäinen ajoittui huhtikuulle.

Viinien myyntilitrat nousivat noin 8 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 10 prosenttia ja alkoholittomien lähes neljä prosenttia. Punaviineissä litramyynti nousi lähes 9 prosenttia, valkoviinien 7 prosenttia, roseeviinien 13 prosenttia ja kuohuviinien noin 5 prosenttia. Väkevien myynti laski lähes 6 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Argentiinalaisten punaviinien muhkeus viehättää

Pääsiäinen kasvatti argentiinalaisten punaviinien litramyyntiä peräti 37 prosenttia.

”Argentiinalaisten viinien hinta-laatusuhde on usein erinomainen, joka on varmasti yksi syy siihen, miksi Argentiina on löytänyt tiensä monen suomalaisen viininystävän sydämeen.

Täyteläisen ja marjaisan muhkean maun ansiosta Malbec on täydellinen valinta pääsiäisen lammasruuille, joka varmasti osaltaan selittää maaliskuun myyntilukuja. Lisäksi valikoimaamme on tullut mukavia uutuuksia, joihin asiakkaamme ovat tarttuneet”, toteaa tuotepäällikkö Kirsi Erme

”Argentiinan poikkeuksellisen korkealla sijaitsevat viinialueet tuottavat upeita viinejä myös grilliruoille. Viinien tyyli on muuttunut aiempaa kevyemmäksi ja hedelmäisemmäksi. Alkoholipitoisuus on kohtuullinen, eivätkä viinit ole liian isoja ja rotevia. Kaikki tämä tekee niistä erinomaisia ruokaviinejä moneen yhteyteen.”

Alkon valikoimassa on noin 130 argentiinalaista viiniä, joista yli 100 on punaviinejä.

Asiakkaat tyytyväisiä niin valikoimaan kuin palveluun

Asiakkaiden tyytyväisyyttä Alkon valikoimaan mitataan* kouluarvosanoin kaksi kertaa vuodessa. Tutkimuksen toteuttaa Dagmar Oy. Vuoden 2024 ensimmäisen kierroksen tulos oli 8,6. Kysyttäessä erikseen kouluarvosanoja eri juomatyypeille saivat viinit arvosanakseen 8,8, väkevät 8,8, oluet 8,2 ja alkoholittomat 8,1. Kaikkien juomatyyppien arvosanat nousivat edellisen tutkimuksen tuloksista.

”Meidän tuotevalikoimaamme pidetään laadukkaana ja monipuolisena. Kyselyssä mitataan myös asiakaskokemuksen eri osa-alueita. Palvelun osalta tulokset ovat vallan erinomaisia ja todella lämmittävät alkolaisten sydämiä! Palvelu Alkossa koettiin erittäin ystävälliseksi (9,3). Lisäksi vastaajat kokevat, että palvelua on tarjolla, kun sitä tarvitsee (9,2) ja se on asiantuntevaa (9,2)”, kertoo Erme.

*Tutkimukseen vastasi n. 1600 suomalaista iältään 18–69-vuotta, ja jotka ovat käyneet Alkossa viimeisten 3 kuukauden aikana. Tutkimusajankohta oli 2.- 8.2.2024.

Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.