Hengenpelastajaliigan kauden 2023–24 mestariksi KOOVEE - yli 6000 potilasta sai apua

Mestiksen ja Veripalvelun jo viidettä vuotta jatkunut yhteistyö on jälleen auttanut tuhansia potilaita. Hengenpelastajaliigan kaudella 2023–24 koko Mestis-yhteisö näytti esimerkkiä luovuttamalla verta yhteensä 2102 kertaa.

Punainen Veripalvelu-kypärä jääkiekkoaition vaihtopenkillä.
Kuukausittain vaihtuvat Mestis-pelaajat kantoivat Veripalvelun punaista kypärää peleissään. Shaun Duncan

Verta luovuttaneiden ansiosta yli 6000 potilasta on saanut elintärkeää apua. Jokainen verenluovutuskerta mahdollistaa jopa kolmen potilaan auttamisen, kun luovutetusta verestä erotellaan punasolut, verihiutaleet ja plasma. Verivalmisteita tarvitsevat mm. synnyttävät äidit, keskoslapset, syöpäpotilaat ja onnettomuuksien uhrit.

Historiallisen mestaruuden Hengenpelastajaliigassa napannut KOOVEE Hockey keräsi 486 luovutuskertaa. Tiukasti kannoilla seurasi aiempien vuosien mestari TUTO Hockey 483 luovutuksella ja pronssisijalle kiri Kiekko-Espoo 226 luovutuskerralla.

Tampereen KOOVEEn toimitusjohtaja Pekka Hemmilä tuo esiin joukkueen kannattajien yhteisöllisen hengen:

- Mahtava kuulla, että KOOVEEn kannattajat ovat lähteneet liikkeelle tärkeän asian puolesta. Nöyrimmät kiitokset kaikille luovuttajille, ja nähdään taas ensi kaudella hallilla, Hemmilä kiittelee.

Mestiksen operatiivinen johtaja Taneli Maasalo on nähtyjen ponnistusten äärellä erittäin tyytyväinen:

- Kuluneella kaudella Hengenpelastajaliigan toiminta on jälleen kertaalleen valanut uskoa siihen, että yhteisön voimalla urheilu voi muuttaa maailmaa positiivisesti. Haluan esittää sydämelliset kiitokseni jokaiselle kannattajalle ja verenluovuttajalle – teidän panoksenne on ollut todellista ihmishenkien pelastamista.

Veripalvelun markkinoinnin asiantuntija Hille Nylander on kiitollinen saavutetuista tuloksista:

- On sydäntä lämmittävää nähdä Mestis-yhteisön sitoutuminen potilaiden avustamiseen. On todella vaikuttavaa, että ihmisten auttamishalu saa näin konkreettisen muodon Hengenpelastajaliigan toiminnassa vuodesta toiseen. Haluamme esittää vilpittömät kiitoksemme KOOVEE Hockeylle ja kaikille verenluovuttajille heidän panoksestaan.

Punainen jääkiekkokypärä, jonka otsan tarrassa lukee "Veripalvelu".
Veripalvelun punaista kypärää kantoivat kuukausittain vaihtuvat Mestis-pelaajat.

Mikä Hengenpelastajaliiga?

Hengenpelastajaliiga on Mestiksen ja Veripalvelun yhteistyössä järjestämä pelillinen kampanja, jonka tavoitteena on aktivoida erityisesti uusia verenluovuttajia auttamaan potilaita. Seuranta tapahtuu jääkiekosta tutun sarjataulukon muodossa.

Vuonna 2019 käynnistetty Hengenpelastajaliiga on asettanut tavoitteekseen pelastaa yhdessä tuhansia ihmishenkiä. Viisi vuotta myöhemmin, vuonna 2024, yhteistyön puitteissa on saavutettu yli 10 000 verenluovutuskäyntiä ja autettu yli 30 000 potilasta.

Tietoa Veripalvelusta

Veripalvelu on sitoutunut arvokkaaseen tehtävään – luomaan mahdollisuuksia elämän pelastamiseen. Se tuottaa sairaaloille potilaiden hoidossa tarvittavia turvallisia ja tehokkaita verivalmisteita sekä laboratoriopalveluja. Huolehdimme veren keräämisestä vapaaehtoisilta verenluovuttajilta potilashoidon tarpeiden mukaisesti. Tarjoamme sairaaloille myös kantasolu- ja elinten siirtoja tukevia palveluita.

Veripalvelu etsii yhteistyökumppaneita uusien verenluovuttajien ja Kantasolurekisterin jäsenten rekrytoimiseksi. Lue verkkosivuiltamme lisää yritysyhteistyöstä

5 kysymystä verenluovutuksesta ja terveydestä – lääkäri vastaa26.4.2024 11:24:19 EEST | Tiedote

Pressmeddelanden på svenska: www.blodtjanst.fi. Uusia verenluovuttajia tarvitaan lisää, jotta Suomessa pysyy nyt ja tulevaisuudessa riittävä luovuttajakunta turvaamaan potilaiden hoitoa. Moni verenluovutusta harkitseva kaipaa tietoa siitä, miten verenluovutus vaikuttaa terveyteen ja voiko itse luovuttaa. Veripalvelun lääkäri Janina Forstén vastaa yleisimpiin verenluovutusta koskeviin kysymyksiin.