Families receiving private day care allowance must notify Kela of any changes in summertime child care arrangements
Parents who receive private day care allowance payments must notify Kela of any changes in their child care arrangements during the summer or early autumn. Such changes may be relevant to the payment of the allowance. The notification can be made conveniently in the OmaKela e-service.
Changes to child care arrangements for the summer should be notified as soon as possible so that Kela does not overpay the allowance. Typical changes to child care arrangements in the summer and early autumn include:
- changes in daily care times
- changes in the day care fee
- new day care site or provider
- the child starts early childhood education arranged by the municipality
- the child starts preschool.
The notification is not needed if there is no change in child care arrangements during the summer or early autumn. It is also not needed if the child attends municipal early childhood education or if the family receives child home care allowance.
Kela pays private day care allowance on the basis of the care agreement. The maximum amount of the allowance is equal to the agreed day care fee. The allowance is in all cases paid directly to the provider of early childhood education.
If there is a change in the daily care times or if the child is temporarily away from early childhood education, Kela can continue to pay the private day care allowance. Based on agreement between the parents and the provider of early childhood education, the payment made by the parents can be deferred temporarily while the notified change remains in effect. Even if the parents do not pay a day care fee, the payment from Kela to the provider of early childhood education can continue normally.
Notification of changes can be submitted conveniently online
The notification can be submitted by sending a message in the OmaKela e-service. To log in to OmaKela, users need their online banking codes or a mobile ID. Alternatively, the notification can be made by calling Kela’s customer service at 020 634 2550.
Read more
Keywords
Kela has a responsibility to provide basic support in life’s ups and downs to everyone covered by the Finnish social security system.

Alternative languages
Subscribe to releases from Kela/FPA
Subscribe to all the latest releases from Kela/FPA by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom