Jyväskylän yliopisto

Koulu kerää oppilaista dataa – tulisiko sen myös opettaa tarkastelemaan kriittisesti datan keräämistä?

Jaa

Oppimisanalytiikka, digitaaliset portfoliot, hyvinvointimittaukset, sykemittarit, luokan valaistusta ja ilmastointia tarkkailevat sensorit ynnä muut dataa keräävät ja tuottavat teknologiat ovat olennainen osa 2020-luvun koulua. Samaan aikaan koulun tulisi auttaa oppilaita tarkastelemaan kriittisesti samanlaisia datakäytänteitä, joita se itse arjessaan hyödyntää. Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tapahtumassa 16.4. kuullaan, mitä OKL:n Kohti datalukutaitoa -hankkeen tutkijat ovat saaneet selville ristiriidan taustamekanismeista ja ratkaisukeinoista.

Ruusupuisto Jyväskylän yliopiston kampuksella, sisäkuva rakennuksesta.
Ruusupuisto Jyväskylän yliopiston kampuksella, sisäkuva rakennuksesta. Petteri Kivimäki, Jyväskylän yliopiston kuva-arkisto.

Oppimisanalytiikka, digitaaliset portfoliot, hyvinvointimittaukset, sykemittarit, luokan valaistusta ja ilmastointia tarkkailevat sensorit ynnä muut dataa keräävät ja tuottavat teknologiat ovat olennainen osa 2020-luvun koulua. Samaan aikaan koulun tulisi auttaa oppilaita tarkastelemaan kriittisesti samanlaisia datakäytänteitä, joita se itse arjessaan hyödyntää.

Kehityskulku heijastaa yhteiskunnan laajempaa datafikaatiota: pyrkimystä muuntaa erilaisia sosiaalisia, kognitiivisia ja fysiologisia ilmiöitä digitaaliseksi dataksi, jonka pohjalta voidaan profiloida ihmisiä ja tehdä ennusteita. Sosiaaliseen mediaan tuottamasi datan perusteella sinulle tarjotaan henkilöityjä mainoksia, urheilukello ennustaa suoriutumistasi erilaisilla juoksumatkoilla ja niin edelleen.  

Perusopetuksessa profiloinnilla voidaan vaikkapa yksilöidä oppimistehtäviä aiemman suoriutumisen perusteella: sovellus voi esimerkiksi tunnistaa kaavoja oppilaan virheellisissä vastauksissa ja tarjota lisäharjoituksia haastaviksi havaituissa laskuissa tai muissa koulutehtävissä. 

Samanaikaisesti koulun tulisi myös tukea oppilaiden toimijuutta datafioituneessa yhteiskunnassa.  Toimijuuden edellyttämiä tietoja ja taitoja kutsutaan tyypillisesti datalukutaidoksi. 

Perusopetuksen datafikaatiota luonnehtiikin ristiriitaisuus: datalukutaidon opetuksessa koulun tulisi auttaa oppilaita tarkastelemaan kriittisesti samanlaisia datakäytänteitä, joita se itse arjessaan hyödyntää. 

– Suomen Akatemian rahoittamassa Kohti datalukutaitoa -hankkeessa tutkimme, millaisia arvoja, toiveita, odotuksia ja huolia koulun datafikaatioon liittyy. Lisäksi kehitämme tapoja koulun datakäytänteiden uudelleenkehystämiseksi kriittisen datalukutaidon harjoitteluun, apulaisprofessori Pekka Mertala kertoo.  

Tutkimushankkeen alustavia tuloksia avataan Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tapahtumassa tiistaina 16.4.2024 kello 13–14 Jyväskylän yliopiston Ruusupuisto-rakennuksen aulassa. Tilaisuutta on mahdollista seurata myös etäyhteydellä.  

– Pohdimme erityisesti havaintojemme merkitystä suhteessa perusopetuksen tavoitteisiin, kuten ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä kasvamiseen. Toivotamme kaikki tervetulleeksi mukaan keskusteluun! 

Tilaisuuden ohjelma 

  • Avaussanat: Pekka Mertala, apulaisprofessori 

  • Tämä muuttaa kaiken – datalukutaidon (piilo-)opetussuunnitelma(t): Lauri Palsa, tutkijatohtori  

  • Datafikaatio ja kasvatuksen pyhä kolminaisuus: Janne Fagerlund, tutkijatohtori 

  • Yhteenveto ja keskustelu 

Yhteyshenkilöt

Pekka Mertala, apulaisprofessori, opettajankoulutuslaitos pekka.o.mertala@jyu.fi +358504670082 
Lauri Palsa, tutkijatohtori, opettajankoulutuslaitos lauri.p.palsa@jyu.fi +358 50 304 6644 
Janne Fagerlund, tutkijatohtori, opettajankoulutuslaitos janne.fagerlund@jyu.fi +358408054711

Linkit

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopistolle myönnettiin huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus6.5.2024 17:15:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopistolle on myönnetty Olympiakomitean huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus. Tunnus tarkoittaa sitä, että opiskelevien urheilijoiden arki on toimivampaa korkeakouluissa, joissa opiskelun ohjaamisen käytänteet tukevat urheilijaa urheilun ja opintojen yhdistämisessä. Laatutunnuksen saaneet korkeakoulut ovat tehneet jo pitkään tiivistä yhteistyötä omien alueidensa urheiluakatemioiden kanssa.

Uusimmat liikunnan ja terveyden opinnäytetyöt esitellään yleisölle Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivässä 8.5.2024 Agorassa3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivä järjestetään keskiviikkona 8.5.2024 Agorassa. Tapahtuman keskipisteessä ovat opiskelijat ja väitöskirjatutkijat, jotka pääsevät päivän aikana esittelemään valmistuvia opinnäytetöitään. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin ja juhlistaa tiedekunnan monipuolista tutkimusta ja tarjota opiskelijoille harjoitusta ja kokemusta tieteellisen työn esittämisestä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye