Ammattiliitto JHL jatkaa vientialojen lakkoa vielä viikolla

Lakko jatkuu, koska hallitus ei ole esittänyt realistisia vaihtoehtoja työntekijöiden oikeuksia uhkaaville muutoksille. Uusi poliittinen lakko päättyy sunnuntaina 7. huhtikuuta.

Junavaunuja aurinkoisella ratapihalla, taustalla satamanostureita.
Junavaunut seisoivat Kotka-Haminan sataman ratapihalla maaliskuussa 2024, kun poliittinen lakko keskeytti tavaraliikenteen raiteille ja satamissa. Marja Seppälä JHL

JHL ja muut SAK:n liitot jatkavat edelleen poliittista lakkoa vientialoilla. Lakko alkoi 11. maaliskuuta ja sitä päätettiin nyt jatkaa jo toistamiseen. Lakon uusi päättymispäivä on sunnuntai 7. huhtikuuta. Ammattiliitto JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström katsoo, että lakkoilun jatkaminen oli välttämätöntä.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja työministeri Arto Satonen (kok.) tapasivat keskiviikkona 20.3., mutta hallitus ei tarjonnut vaihtoehtoja työelämää murentaville uudistuksilleen. Sen jälkeen hallitus ei ole järjestänyt uusia tapaamisia.

Uusimmassa lakossa on mukana noin tuhat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäsentä. JHL:n lakot vaikuttavat rautateiden tavaraliikenteeseen ja lukuisien satamien toimintaan eri puolilla Suomea.

Lista kaikista lakkokohteista on tiedotteen lopussa. JHL:n lakkokohteet ovat samat kuin ajalla 25. –31.3. Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lakoilla ei haluta myöskään vaarantaa Suomen huoltovarmuutta.  Ammattiliitto JHL tukee rahallisesti muita ammattiliittoja, joiden jäseniä on lakossa suuri määrä.

Poliittinen lakko kohdistuu Suomen hallituksen suunnittelemiin työelämän ja sosiaaliturvan heikennyksiin. Hallitus on jo leikannut asumistuesta ja työttömyysturvasta. Työelämäheikennysten listalla hallituksella ovat muun muassa lakko-oikeuden rajoittaminen ja työehtosopimusten yleissitovuuden horjuttaminen. Muutokset hyödyttävät yksinomaan työnantajia.

Hallitus ajaa myös niin kutsuttua vientimallia, jossa palkankorotukset sidottaisiin vientialojen tasoon. Hallitus on esittänyt haluavansa neuvotteluja vain tästä aiheesta. Pelkästä vientimallista neuvotteleminen on hankalaa, jos lainsäädännössä heikennetään samaan aikaan esimerkiksi paikallisen sopimisen ehtoja ja luottamusmiehen asemaa, Ekström muistuttaa.

- Suomessa pitää jatkossakin pystyä sopimaan työehdoista niin, että myös työntekijöiden tarpeet otetaan huomioon. Jos hallitus runnoo uudistuksensa väkisin läpi, voi seuraavasta neuvottelukierroksesta tulla historiallisen hankala.

Lisätiedot:
JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström, 040 828 2865

JHL:n lakkokohteet 1.–7.4.2024

Poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat seuraavissa PALTAn työehtosopimuksen työpaikoissa tehtävät työt:

• Etelä-Suomen Satamapalvelut Oy
  • Helsingin Satama Oy
  • Kokkolan Satama Oy
  • Kvarkenhamnar Aktiebolag, Filial I Finland/Merenkurkun Satamat Oy (Vaasa)
  • Loviisan Satama Oy
  • Naantalin Satama Oy
  • Oulun Satama Oy
  • Porin Satama Oy
  • Raahen Satama Oy
  • Rauman Satama Oy
  • Silverstone Bay Logistics Oy
  • Olmar Pori Oy

Poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat seuraavissa Avaintyönantajat Avainta ry:n työehtosopimuksen työpaikoissa tehtävät työt:

• Turun Satama Oy
  • Uudenkaupungin Satama Oy
  • HaminaKotka Satama Oy
  • Kemin Satama Oy
  • Hangon Satama-Hangö Hamn Oy Ab

Muut poliittisen työtaistelun piiriin kuuluvat työt ja työpaikat:

• VR Group: VR Transpoint
  • Olmar HaminaKotka Oy (RP Group)

Poliittisen työtaistelun kesto

Poliittinen työtaistelu koskee työvuoroja, jotka alkavat maanantain 1.4.2024 kello 00.01 ja sunnuntain 7.4.2024 kello 23.59 välisenä aikana. Työtaistelun ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lisäksi työtaistelun ulkopuolelle rajataan Helsingin Katajanokan-, Olympia- ja Länsi-Terminaaleissa matkustajaliikennettä tukevat työt sekä samoin vastaavat työt Turun, Naantalin, Vaasan, Maarianhaminan ja Långnäsin matkustajasatamissa.

Junavaunuja aurinkoisella ratapihalla, taustalla satamanostureita.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on noin 165 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.

Muut kielet