Kysely: Suurin osa suomalaisista ei tiedä kotinsa nettiyhteyden omistajaa - Valokuitu on kriittistä infraa ja sen tulisi rakentua avoimuuden periaatteilla

Valokuidun kaivaminen kadulla.

Tyypillisesti valokuituverkko rakennetaan alueelle vain kerran ja valokuitua voidaan pitää kriittisenä infrana. Tästä syystä avoimuuden periaate myös omistajuuden osalta on tärkeää.

- Kaikkien valokuitutoimijoiden tulisi mielestämme kertoa yrityksensä omistuspohja sekä myyntitilanteessa että omilla verkkosivuillaan. Nyt asiakkaan on vaikea saada oikeaa kuvaa siitä, ketkä yrityksen omistavat, koska tietoja ei löydy selkeästi, Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto toteaa.

Tiedätkö sopimusehdot?

Valokuitu on pitkäaikainen hankinta, joka tehdään vuosikymmeniksi. Valokuitusen YouGovilla teettämän kyselyn* mukaan suomalaiset eivät ole selvillä kaikista pitkiin sopimuksiin liittyvistä yksityiskohdista. Suomalaisista esimerkiksi yli puolella (55 %) on heikko käsitys tai ei lainkaan tietoa siitä, että kaikissa valokuituverkoissa ei ole mahdollisuutta kilpailuttaa palveluita ja nettipalvelut on ostettava yhdeltä toimijalta.

- Asiakas ostaa nyt usein valokuidun ymmärtämättä, mihin sitoutuu ja onko hänellä vapaus vaihtaa nettipalveluiden tarjoajaa, jos esimeriksi laatu tai hinta eivät miellytä tulevaisuudessa. Elämme digiarkea, ja luotettava sekä vakaa nettiyhteys parantaa elämänlaatua niin kotona kuin kodin ulkopuolella. Avoimuuteen kuuluu myös se, että tiedetään kuka omistaa maan alle kaivettavat kaapelit, Kaunisto toteaa.

Valokuituyritysten omistajat Valorin selvityksen (8.4.2024) mukaan:

GlobalConnect

EQT Infrastructure IV                                                85 %

Eläkerahastot                                  42 %

Vakuutusyhtiöt                               25 %

Valtiolliset rahastot                        16 %

Rahastojen rahasto                       10 %

Lahjoitukset/säätiöt/perheyritykset 5 %

Pankki                                               2 %

Mubadala Investment Company                         15 %

Abu Dhabin hallitus                    100 %

MPY

Infranode                                                                  100 %

Folksam                                           34 %

Euroopan Investointipankki      20 %

IMAS Foundation                          33 %

KPA Pension

The Fourth Swedish National Pension Fund

LähiTapiola

Swedish Church Pension Fund

Keva

Valoo

DIF Capital partners                                              >90 %

CVC Capital Partners

Yrityksen omat partnerit

Tesi                                                                              <10 %

Suomen valtio                              100 %

BLC

Savonlinnan BLC-osuuskunta                            100 %

Savonlinnan kaupunki              Suurin omistaja

Savonlinnalaisia tai savonlinnalaistaustaisia yksityishenkilöitä, yrityksiä ja yhteisöjä

Lähteet: Osuuskunnan tiedotteet

Fibernet

CEBF, Connecting Europe Broadband Fund  Emoyhtiö

Ociusnet Group AB                                              Vähemmistöosuus

Lounea

Elisa Oyj                                                                     12,3 %

Htp-Kehitys Oy                                                          7,0 %

Harman Invest Oy (Lounean johto)                     5,3 %

Someron Säästöpankki                                          2,3 %

Lounaismaan Osuuspankki                                  2,2 %

Salon Kaupunki                                                        1,5 %

Jarkir Oy                                                                     1,4 %

Kosken Osuuspankki                                             1,2 %

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen     1,1 %

Ts-Yhtymä Oy                                                           0,6 %

Elmonet Oy                                                              0,4 %

Ahim Oy                                                                    0,4 %

Someron Kaupunki                                               0,3 %

Jokioisten Kunta                                                    0,3 %

Salon Seurakunta                                                  0,3 %

Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy                           0,3 %

Suomen Valtio                                                       0,3 %

Nieminen Jorma                                                   0,3 %

4Capes Oy                                                              0,3 %

Kaisanet Oy                                                            0,3 %

Lounea Oy                                                                 5 %

Muut                                                                         57 %

Lähteet: Yrityksen omat nettisivut

Valokuitunen

CapMan Infrarahasto                                           60 %

Suomalaisia eläkesijoittajia

Telia                                                                          40 %

Ruotsin valtio                             40 %

Blackrock                                     3 %

Vanguard Group                        2 %

Svenska Handelsbanken         1 %

Muut                                            ~ 54 %

Lähteet: Yrityksen omat nettisivut

Lisätietoja YouGovin kyselystä:

* Valokuitunen Oy teetti tammikuussa 2024 YouGovilla kyselyn, jossa selvitettiin suomalaisten tietämystä valokuituyhteyksiin ja sellaisen hankintaan liittyvistä asioista sekä mielipiteitä liittyen tietoliikenneyhteyksien tärkeyteen, turvallisuuteen ja omistuspohjaan. Tiedot kerättiin YouGovin kuluttajapaneelissa 2.1 – 4.1.2024. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat täysi-ikäiset suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä edustavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Kokonaisvastaajamäärä on 1 003. Keskimääräinen virhemarginaali on noin ±3 %-yksikköä (95 %:n luottamustasolla).

Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Valokuitunen Oy rakentaa valokuituyhteyksiä taajamien koteihin ja yrityksiin valtakunnallisesti sinne, missä kysyntää on eniten. Valokuitu on paras saatavilla oleva kiinteä yhteys, joka ei pätki verkon kuormittumisen tai sääolosuhteiden takia. Valokuidulla kotitaloudet saavat tiedonsiirtoyhteydet kerralla kuntoon seuraavaksi vuosikymmeniksi. Kytkemme pientalojen valokuituyhteydet Telian ylläpitämään Avoin Kuitu -runkoverkkoon, jossa asiakas voi nyt ja jatkossa valita nettiliittymänsä usealta eri palveluntarjoajalta. Lähivuosina Valokuitunen investoi satoja miljoonia valokuituverkkoihin Suomessa, jo pelkästään vuoden 2023 aikana  investoimme 100 miljoonaa verkkojen rakentamiseen. Valokuitusen verkkojen rakentamisen pääyhteistyökumppani on Eltel. Meidät omistavat suomalainen sijoitusyhtiö CapManin Infra-rahasto ja Telia.