Solarigo SystemsSolarigo Systems

Pyhäsalmen kaivoksen aurinkopuiston rakentaminen alkaa

Pyhäjärvellä Pyhäsalmen kaivosalueelle suunnitellun 13 MW:n Callio Solar Park I -aurinkopuiston rakentaminen käynnistyy valmistelevilla maatöillä. Aurinkopuiston toteuttaa hankeyhtiö Callio Hitura Solarpark Oy, jonka taustalla toimivat Solarigo Systems Oy ja Skarta Energy Oy.

Callio Solar Park I havainnekuva
Callio Solar Park I havainnekuva Callio-Hitura Solarpark Oy

Suomen ensimmäinen kaivosalueelle suunniteltu aurinkopuisto rakennetaan Pyhäsalmeen. Rakentaminen alkaa valmistelevilla maatöillä. Projekti jatkuu aurinkopaneelien asentamisella, joka aloitetaan kesäkuussa ja aurinkopuiston kaupallinen tuotanto alkaa vuoden 2024 loppupuolella. Aurinkopuisto rakennetaan kaivoksen käytöstä poistetulle ja täytetylle rikastushiekka-altaalle. Callio Solar Park -projektissa pyritään luomaan edellytykset käytöstä poistettavien kaivosalueiden valjastamiseksi aurinkosähkön tuotantoon laajemmin ensin Suomessa, sitten Pohjoismaissa. Aurinkopuiston rakentaa Solarigo Systems Oy.

Callio Solar Park I:n kokoluokka on suuri, se koostuu yhteensä 20 000 aurinkopaneelista. Puiston 13 MW:n teho on sama kuin Suomen tämän hetken suurimmassa aurinkopuistossa. Aurinkopuisto sijoitetaan suljetulle rikastushiekka-altaalle, koska alue on muutoin vaikeasti hyödynnettävissä eikä sille saa esimerkiksi istuttaa puita tai tehdä pysyviä rakennelmia.

”Suomessa on hurja määrä käytöstä poistettuja jättö- ja joutomaita, joissa lepää valtava aurinkoenergiapotentiaali. Calliosta tehty investointipäätös on merkittävä yhteistyöllä saavutettu tavoite ja konkreettinen osoitus tämän potentiaalin hyödyntämisestä,” kertoo varatoimitusjohtaja, Vikke Saarelainen, Skarta Energy Oy.

Callio Solar Park I:n tuottama sähkö hyödynnetään pääosin paikan päällä. Pyhäsalmen kaivoksen maanalaisen toiminnan päättyessä kaivoksen ympäristöön kehitetään Callio-yritysaluetta, jonka toimijat tulevat hyödyntämään kaivoksen olemassa olevaa infrastruktuuria, ja tulevaa aurinkopuistoa. Aurinkopuiston salkunhallinnasta eli tuotannon optimoinnista ja markkinaoperoinnista vastaa Lumme Energia Oy.

”Aurinkopuisto on Callio-yritysalueemme ensimmäinen rakennettava energiahanke. Hanke on tärkeä virstanpylväs, sillä puhdas sähkö on nousemassa entistäkin tärkeämmäksi tekijäksi yritysten toiminnan sijoittamisen kannalta,” kommentoi toimitusjohtaja Henrik Kiviniemi, Pyhäjärven Callio.

”On hienoa nähdä, että kaivoksen uusiokäytön eteen tehty työ tuottaa tulosta. Odotan innolla, että toimintaan jäävä rikastamomme toimii aurinkoenergialla,” iloitsee kaivoksenjohtaja Aki Tuikka, Pyhäsalmi Mine Oy.

Callio Solar Park I on osa Callio-Hitura Solarpark -hanketta, jonka ensimmäinen vaihe sijoittuu Callioon. Hankkeen toisen vaiheen, Hituran kaivoksen aurinkopuiston, toteutus jatkuu suunnittelulla ja luvittamisella. Hankkeen kokonaisinvestointi on 61 miljoonaa euroa. Työ-, ja elinkeinoministeriö on myöntänyt hankkeelle 12,1 miljoonan euron Next Generation EU -avustuksen. Hanketta on valmisteltu yhteistyössä Pyhäjärven Callion ja Pyhäsalmi Mine Oy:n kanssa Calliossa ja Nivalan kaupungin ja Hituran kaivosalueen omistajan kanssa Nivalassa.

Callio Solar Park I havainnekuva

Solarigo Systems Oy

Solarigo on suuriin aurinkovoimatoteutuksiin erikoistunut suomalainen energiayhtiö. Vuodesta 2015 alkaen olemme toimittaneet yritysasiakkaillemme aurinkosähköä ja asentaneet yli 250 paikallisvoimalaa. Aurinkopuistojen rakentamisessa toimimme kaikissa vaiheissa hankekehityksestä sähkönmyyntiin. Meitä on nyt noin 40 vakituista aurinkosähkön ammattilaista Pirkkalassa, Jyväskylässä ja Seinäjoella.

Skarta Energy Oy

Skarta Energy on suomalainen uusiutuvan energian kehittäjä ja tuottaja. Olemme erikoistuneet päästöttömiin teollisen mittakaavan aurinkovoimahankkeisiin, joita täydennämme energian varastoinnilla, tuulivoimalla ja vetyratkaisuilla luotettavan ja toimitusvarman tulevaisuuden energian takaamiseksi.

Lumme Energia Oy

Lumme Energia Oy on kotimainen energia-alan uudistaja, joka toimittaa sähköenergiaan liittyviä kokonaisratkaisuja ja luo lisäarvoa asiakkailleen. Autamme asiakkaitamme vaikuttamaan oman ympäristönsä kestävään kehitykseen ja varmistamme parhaat palvelut jokaiseen tarpeeseen nyt ja tulevaisuudessa. Lumme Energia kuuluu Suur-Savon Sähkö -konserniin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Solarigo Systems

Sulkavan kunta konkretisoi ilmastotavoitteitaan - Kaikki sähkö valtavasta aurinkosähköpuistosta ensimmäisenä kuntana Suomessa19.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Sulkavan kunta siirtyy nopealla aikataululla kohti hiilineutraaliutta. Kunta on mukana valtavassa aurinkosähköpuistohankkeessa, jonka myötä kunnan oman sähkönkulutuksen päästöt tippuvat kerralla nollaan. Hankkeen kautta Sulkavan kunnasta tulee Suomen ensimmäinen kunta, joka hankkii koko kunnan oman sähköntarpeen kotimaisella aurinkosähköllä, joka myös tuotetaan paikallisesti Sulkavalla.

Elosen leipomo panostaa uusiutuvaan aurinkoenergiaan – Solarigo Systems rakentaa leipomolle Keski-Suomen suurimman aurinkovoimalan Jämsään8.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Keski-Suomen Jämsään rakentuu tänä kesänä noin 1 MWp:n, maa-asenteinen aurinkovoimala Elosen leipomolle. Hankkeen toteuttaa yksi Suomen suurimmista aurinkovoimalatoimittajista Solarigo Systems Oy. Voimala koostuu lähes 2300 aurinkopaneelista ja on siten kooltaan Keski-Suomen suurin. Aurinkoenergian avulla Elonen tähtää omavaraisuuteen, hiilijalanjäljen pienentämiseen sekä entistä parempaan energiatehokkuuteen.

Seepsula Oy toteuttaa teollisen mittakaavan aurinkosähköpuiston Tuusulaan23.3.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Seepsula, Solarigo ja Lumme Energia ovat tehneet yhteistyösopimuksen aurinkosähköpuiston rakentamisesta sekä sähkön toimituksesta. Seepsulan aurinkosähköpuisto tullaan rakentamaan Tuusulaan Senkkerin kiviainestehtaan yhteyteen. Hanke on yksi Suomen suurimmista aurinkosähköpuistoista ja se tulee tuottamaan puhdasta, uusiutuvaa energiaa Seepsulan kiviainesvalmistuksen tarpeisiin. Kyse on mineraalipohjaisen rakennusmateriaalituoteteollisuuden suurimmasta aurinkosähköpuistosta. Hankkeen on määrä valmistua kesän 2021 aikana ja Seepsula pääsee hyödyntämään vielä tämän vuoden aikana kotimaista aurinkosähköä.

Atrian Aurinko -energiakärkihanke pienentämään teollisuuden hiilijalanjälkeä19.11.2019 09:10:10 EET | Tiedote

Suomen suurin 22 000 aurinkopaneelin energiakärkihanke on valmistunut Nurmoon. Vuonna 2017 aloitetussa ja Työ- ja elinkeinoministeriön tukemassa energiakärkihankkeessa on rakennettu yhteensä 6 MWp aurinkosähköpuistokokonaisuus, toteutettu energian säästön ja kysyntäjouston mahdollistava älykäs tehdasverkko sekä viimeisenä aurinkosähköpuiston rinnalle on asennettu 1MW/1MWh sähkövarasto Atrian tehtaiden yhteyteen Nurmossa.