Helsinki tekee peruskouluissa työtä jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemiseksi
Kehittämistyö on levitetty eri alueille ja sitä tehdään yhdessä oppilaiden, koulujen henkilöstön, poliisin ja muiden toimijoiden kanssa. Kokeilussa on mukana nyt 12 peruskoulua.
Helsinki aloitti vuoden 2024 alussa perusopetuksessa kehittämishankkeen jengiytymisen ja rikollisuuden ennaltaehkäisemiseksi. Vuoden kestävässä projektissa kehitetään sekä ennaltaehkäisevää toimintaa että tekoja nuorten auttamiseksi.
Hankkeessa työskentelee seitsemän projektiasiantuntijaa, joista jokaisella on omat alueensa ja koulunsa eri puolilla Helsinkiä. Osa kouluista sijaitsee kaupunkiuudistusalueilla, sillä Helsinki panostaa monipuolisesti näiden alueiden kehittämiseen.
Tavoitteena turvallisuuden lisääminen
Työn tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten kiinnittymistä kouluun sekä muuhun rakentavaan toimintaan. Projektissa myös selkeytetään koulujen varhaisen tuen toimintamalleja rikollisuuden ja jengiytymisen ehkäisemiseksi.
– Keskiössä on se, miten lisäämme turvallisuutta kouluissa ja koko alueella. Opiskelemme esimerkiksi myönteisten asioiden tekemistä ryhmässä, vahvistamme ryhmäytymistä ja puutumme kiusaamiseen. Kouluissa rakennetaan lämminhenkisen kohtaamisen kulttuuria, jotta jokainen oppilas kohdattaisiin yksilönä, sanoo kaakon alueen projektiasiantuntija Saija Viljakainen.
Projektiasiantuntijat pitävät kouluilla Nuoret ja rikollisuus -oppitunteja ja tukevat koulujen henkilöstön osaamista turvallisuustilanteen arvioinnissa.
Jos nuoren käyttäytyminen huolestuttaa, koululla suunnitellaan tukea antavia yksilö- tai ryhmäinterventioita, joissa myös koulun opiskeluhuollon työntekijät ovat mukana. Kohdennettua sosiaalista tukea tarjotaan niille, jotka oireilevat väkivaltaisella käytöksellä tai jotka kokevat väkivaltaa.
– Uusien toimien avulla voimme ehkäistä toistuvaa rikollista käyttäytymistä, kuten väkivaltaa koululla. Toimintamalli voi olla esimerkiksi säännölliset luokkakohtaiset ja luokkatasoiset dialogiset tapaamiset ja vanhempainillat, jotta yhteistyö kotien kanssa vahvistuu, idän alueen projektiasiantuntija Vita Linfast sanoo.
Yhteenkuulumisen tarve voi ajaa rikoksiin
Helsingin kasvatus ja koulutus on tiivistänyt yhteistyötään poliisin kanssa: toimialan työntekijä työskentelee nyt poliisin ennalta estävässä toiminnossa.
– Yhteisymmärrys on lisääntynyt puolin ja toisin, ja väärinkäsitykset ja oletukset vähentyvät. Kun tunnemme paremmin toisen toimintaympäristöä ja työotetta, työn tarkoitusta ja tavoitetta, luottamus vahvistuu ja teemme vaikuttavampaa monialaista yhteistyötä lasten ja nuorten hyväksi, poliisiyhteistyön koordinaattori Leni Pennanen sanoo.
Suurin osa nuorten kokoontumisista ei suinkaan ole jengiytymistä. Alaikäiset viettävät aikaa kaveriporukoissa eri paikoissa kuten puistoissa tai kauppakeskuksissa ilman, että siihen liittyy mitään rikollista.
Kouluissa voi kuitenkin olla oppilaista muodostuvia ryhmiä, joilla on rikollista käyttäytymistä kuten näpistelyä. Yhteenkuulumisen tarve, päteminen ja ryhmän paine voivat puskea rikoskäyttäytymiseen, joka on tilastojen mukaan yleisimmillään nuoruusiässä.
– Myös seikkailun ja jännityksen kaipuu, haitalliset mutta ihailua herättävät roolimallit, raha ja materia, rikosmyönteinen ilmapiiri, merkityksellisyyden puute, huoltajien päihteiden käyttö tai mielenterveysongelmat, turvallisten aikuisten puute, turvattomuuden tunne, rasismin kokemukset, syrjintä ja kiusaaminen sekä yksilön kehitykselliset syyt kuten heikot itsesäätelytaidot ja negatiivinen minäkuva ovat riskitekijöitä ja rikolliseen käyttäytymiseen vetäviä tekijöitä, Pennanen luettelee.
Jos nuoren elämässä esiintyy monia mainittuja riskitekijöitä, hän voi kiinnittyä ryhmään, jossa rikollista toimintaa tapahtuu. Käsitteiden määrittelemiseksi on tärkeää todeta, että kun puhutaan rikollisjengeistä Suomessa, niissä on aina mukana aikuisia rikollisia.
– Poliisin tavoite on estää nuoria joutumasta rikoksia tekevien jengien vaikutuspiiriin. Varhaisen puuttumisen ja rikosten vähentämisen näkökulmasta on tärkeää tunnistaa ja tukea niitä nuoria, jotka ovat vaarassa kiinnittyä tai ovat jo kiinnittynyt ryhmään, jossa tehdään rikoksia. Mallien kehittäminen jengiytymisen estämiseksi on meidän kaikkien tehtävä, ja poliisin näkökulmasta hanke on merkittävä tavoitteen saavuttamiseksi, sanoo komisario Katja Nissinen Helsingin poliisiin ennalta estävästä toiminnosta.
Tekoja, jotta rikokset eivät houkuttelisi
Hankkeessa luodaan varhaisen tuen malleja, joilla koulut pystyvät puuttumaan lasten ja nuorten elämään, jotta rikollinen elämänpolku ei houkuttelisi.
– Keskiössä on vahvistaa koulujen valmiutta puuttua häiriöihin ja vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lisäksi kehitämme koulujen ja poliisin ennalta estävän toiminnon monialaista yhteistyötä, Pennanen kertoo.
Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan poliisiasioiden materiaalipaketti valmistuu huhtikuussa, ja se otetaan käyttöön koulujen arjessa tämän vuoden aikana.
– Kun koululla herää huoli väkivaltaisesta käyttäytymisestä tai epäilys rikollisesta toiminnasta kuten päihteiden välittämisestä, on tärkeää tehdä huoltajien ja opiskeluhuollon kanssa yhteistyötä. Teemme kouluille yhteiset ohjeet siihen, milloin ja miten otetaan yhteys poliisiin, milloin hätäkeskukseen, lastensuojeluun ja sovittelutoimintaan.
Hanke on esimerkki vuosia jatkuneesta yhteistyöstä, jonka tiivistämisestä Helsingin kaupunki ja Helsingin poliisilaitos ovat sopineet päivitetyssä yhteistyöasiakirjassaan. Lisätietoja 16.4.2024 julkaistussa uutisessa: Helsingin kaupunki ja Helsingin poliisilaitos tiivistävät vuosia jatkunutta yhteistyötään lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi sekä rikosten vähentämiseksi
Hankkeessa luodut toimintamallit levitetään kehittäjäkouluista kaikkiin kaupungin kouluihin. Kehittämistyötä tehdään opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella. Ministeriö myönsi 3,5 miljoonaa euroa 42:lle esi- ja perusopetuksen järjestäjälle nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemiseksi. Avustuksen saajien valtaosa oli Suomen kaupunkeja ja kuntia, niiden joukossa Helsinki.
Lisätiedot:
Vesa Nevalainen, oppilaiden hyvinvointipäällikkö
Puh. 09 310 86214, vesa.nevalainen@hel.fi
Yhteyshenkilö:
Nina Dale, viestintäasiantuntija
Puh. 09 310 23875, nina.dale@hel.fi
Avainsanat
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Results of the OECD’s Survey on Social and Emotional Skills published: Helsinki included26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
The extensive survey measured the skills of 10- and 15-year-olds in task performance, emotion regulation, engaging with others, open-mindedness and collaboration. In addition to Finland, the survey was carried out in 14 other countries.
OECD publicerade forskningsresultat om barns och ungas socioemotionella färdigheter: Helsingfors deltog26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Storundersökningen mätte 10- och 15-åringarnas färdigheter i utförandet av uppgifter, regleringen av känslor, interaktionen med andra, öppenheten och samarbetet. I undersökningen deltog utöver Finland 14 andra länder.
OECD julkaisi tutkimustulokset lasten ja nuorten sosioemotionaalisista taidoista: Helsinki mukana26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Suurtutkimus mittasi 10- ja 15-vuotiaiden taitoja tehtävien suorittamisessa, tunteiden säätelyssä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa, avoimuudessa ja yhteistyössä. Tutkimuksessa oli Suomen lisäksi mukana 14 muuta maata.
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme