Mika Aaltola kokoomuksen ehdokkaaksi eurovaaleihin

Kokoomuksen puoluehallitus nimesi Aaltolan europarlamenttivaaliehdokkaakseen kokouksessaan torstaina.

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola Ronja-koiran kanssa Helsingissä huhtikuussa 2024.

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola lähtee ehdokkaaksi europarlamenttivaaleihin kokoomuksen ehdokkaana. Puoluehallitus nimesi Aaltolan virallisesti ehdokkaaksi kokouksessaan torstaina.

Mika Aaltola on Ulkopoliittisen instituutin johtaja. Hän on Tampereen yliopiston dosentti ja on työskennellyt vierailevana tutkijana ja professorina useissa yliopistoissa. Aaltolan asiantuntemus kattaa USA:n globaalin roolin, demokratian haavoittuvuuden, suurvaltapolitiikan ja turvallisuuden.

Aaltola väitteli tohtoriksi vuonna 1999 ja on suorittanut tutkinnot Tampereen ja Columbian yliopistoissa. Aaltola oli ehdokkaana tämän vuoden presidentinvaaleissa. Aaltolan perheeseen kuuluvat myös vaimo, lapsi ja kolme koiraa.

Aaltola on yhdeksästoista kokoomuksen ehdokas eurovaaleihin. Yhteensä puolue nimeää vaaleihin maksimimäärän eli 20 ehdokasta.

Kokoomuksen aiemmin nimetyt ehdokkaat ovat Ted Apter, Mika Kasonen, Ville Kaunisto, Susanna Kisner, Maria Miala, Sirpa Pietikäinen, Susanne Päivärinta, Sakari Pääkkö, Henriina Rantala, Maria Rautanen, Markku Rentto, Aura Salla, Janne Sankelo, Max Schulman, Sauli Seittenranta, Pekka Toveri, Jocka Träskbäck ja Henna Virkkunen.

Europarlamenttivaalit järjestetään kaikissa EU:n jäsenvaltioissa ajanjaksolla 6.–9.6.2024. Suomessa äänestyspäivä on sunnuntai 9.6.2024 ja ennakkoäänestys 29.5.–4.6.2024. Vaaleissa valitaan yhteensä 720 euroedustajaa eli "meppiä", joista Suomesta valitaan 15.

Kokoomus kuuluu Euroopan kansanpuolue EPP:hen (European People’s Party) puolueeseen ja EPP-ryhmään Euroopan parlamentissa.

Aaltolan kampanjan yhteystiedot:
kampanjapäällikö Jenny Nyman Ahokas 040 538 4652
Info@mikaaaltola.eu

Orpo: EU:n vahvistettava varautumistaan kriiseihin7.3.2024 13:19:31 EET | Tiedote

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo piti torstaina Euroopan tulevaisuutta käsittelevän puheen Romanian pääkaupungissa Bukarestissa käynnissä olevassa Euroopan kansanpuolueen (EPP) kongressissa. Puheessaan Orpo painotti kokoomuksen EU-tavoitteita ja peräänkuulutti paluuta perusasioihin. “Meidän on huolehdittava taloudesta ja turvallisuudesta, sillä ilman niitä emme voi saavuttaa muita tavoitteita. Edistämme EU:n strategista kilpailukykyä ja syvennämme EU:n puolustusyhteistyötä, Orpo sanoo. Orpo keskittyi puheessaan muuttuneeseen turvallisuustilanteeseen ja ehdotti EU:lle uutta Suomen kokonaisturvallisuusmalliin perustuvaa varautumisunionia. “Tavoitteena on, että kokonaisturvallisuuden vahvistamiseksi määriteltäisiin konkreettisia EU-tason tavoitteita sekä unionille että jäsenmaille. Tulevan komission tavoitteena on oltava EU:n kokonaisturvallisuuteen perustuva varautumisunioni eli ‘preparedness union’, Orpo toteaa.