Syöpäjärjestöt: Järjestöjen toimintaedellytykset heikkenevät

Kehysriihessä päätetty leikkaus sotejärjestöjen valtionavustuksiin heikentää järjestöjen toimintaedellytyksiä vakavalla tavalla.

Vuodelle 2027 kaavaillun leikkauksen aikaistuminen kahdelle seuraavalle vuodelle jättää hieman ennakoitua maltillisempanakin järjestöille vain vähän aikaa varautua tilanteeseen.

– On selvää, että leikkaus tulee näkymään järjestösektorilla sekä rakenteellisina että toiminnallisina muutoksina. Syöpäjärjestöissä arvioimme tilannetta nyt rauhassa yhdessä potilasjärjestöjen ja alueellisten syöpäyhdistysten kanssa, kommentoi Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Juha Pekka Turunen.

Syöpäjärjestöillä tarkoitetaan Suomen Syöpäyhdistyksen ja Syöpäsäätiön muodostamaa kokonaisuutta. Suomen Syöpäyhdistykseen kuuluu 12 alueellista syöpäyhdistystä ja viisi valtakunnallista potilasjärjestöä. Suomen Syöpäyhdistys ylläpitää myös Suomen Syöpärekisteriä.

– Syöpäjärjestöt toteuttavat sitä toimintaa, mitä syöpään sairastuneet ja heidän läheisensä tarvitsevat, ja juuri sitä toimintaa meiltä odottavat myös jo entuudestaan resurssipulasta kärsivät ammattilaiset. Syöpäjärjestöjen tuen piirissä tällä hetkellä olevia kymmeniä tuhansia sairastuneita ja läheisiä emme voi jättää ilman tukea, Turunen painottaa.

Kehysriihessä linjattuja väkevien alkoholijuomien ja tupakan veronkorotuksia Syöpäjärjestöt pitää kansanterveyden näkökulmasta perusteltuna. Myös makeisten ja virvoitusjuomien verotuksen kiristymistä Syöpäjärjestöt pitää tervetulleena askeleena terveysveron suuntaan.

Sen sijaan asiakasmaksujen korotuksia ja lääkekorvausten alkuomavastuun korotuksia järjestö pitää lyhytnäköisenä politiikkana: jo nyt vakava sairastuminen voi johtaa ihmisen syvään taloudelliseen ahdinkoon.

Yhteyshenkilöt