”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT katsoo, että Suomen hallitus lisää kehysriihen ratkaisuilla pienituloisten ahdinkoa. Arvonlisäverotuksen korotus on tasavero, joka iskee pienituloisiin ja yhteiskunnan heikoimpiin pahiten. Arvonlisäveron korotus 25,5 prosenttiin vähentää myös ostovoimaa kotimarkkinoilla.

AKT muistuttaa, että hallituksen ratkaisu paikata taloutta arvonlisäveroa korottamalla iskee pahiten pienituloisiin. Arvonlisävero on tasavero, joka korottaa kaikkien tuotteiden ja palvelujen hintoja. Sellaisena se osuu koviten pienituloisiin. Myönteistä on, että ruoka jätettiin korotuksen ulkopuolelle.

Arvonlisäveron korotus iskee kuljetusalaan korottamalla polttoaineiden hintaa. Nämä kustannuspaineet tullaan todennäköisesti ensimmäisenä ulosmittaamaan työntekijäkuluista.

- Hallitusohjelmassa on sovittu, että ”poliittisilla päätöksillä ei nosteta polttoaineen hintaa”. Kehysriihen arvonlisäverokorotuksella näin kuitenkin tehdään. Mikäli hallitus on tällä tavoin valmis perumaan puheitaan, samaa uudelleenharkintaa voisi käyttää monessa työelämäratkaisussa. Niissä hallitus on turhan tiukasti pitänyt kiinni päätöksistään, vaikka monelle työelämäheikennykselle ei ole voitu laskea edes työllisyysvaikutuksia, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.

Suomen talouskasvu jäi tänä vuonna alle prosenttiin ja Suomi on taantumassa. Nyt olisi kaivattu ratkaisuja taloudellisen tilanteen parantamiseksi. Hallituksen toimet ovat näköalattomia.

- Hallitukselta olisi kaivattu rohkeaa kasvupakettia. Liikenteen investoinnit, kuten maanteiden korjausvelan pienentäminen myös työllistävät suomalaisia eri puolella maata. Maantiet ovat osaltaan pitämässä yllä kuljetusyhteyksiä ja Suomen kilpailukykyä. Niillä on myös huoltovarmuuden kannalta suuri merkitys.

Aikuisten ammatilliseen koulutukseen tulee 100 miljoonan euron leikkaus. Tämä tulee hankaloittamaan alavaihtajia.

”Suomi ottaa työntekijöiden oikeuksissa sadan vuoden takapakin”19.4.2024 15:53:51 EEST | Tiedote

Lakkolait palauttavat Suomea ajassa sata vuotta taaksepäin. Mikäli ne hyväksytään, palataan aikaan, jolloin työntekijöillä ei ollut oikeutta protestoida. Aikanaan yleislakolla saatiin naisille äänioikeus. Orpo-Purran hallituksen linjan mukaan vastaava ei enää olisi mahdollista. Kyseessä on iso asia. Oikeuksia, esimerkiksi tietyn ryhmän äänioikeus mukaan lukien, voidaan myös ottaa pois. Jatkossa protestoiminen muulloin kuin vapaa-ajalla on mahdotonta.