Suomen startup-yhteisön Riikka Pakarinen: Investointipaketti luo kasvun eväitä, mutta ei yksin riitä. Mistä tekijät?

Suomen startup-yhteisö antaa kiitosta hallitukselle sen tekemistä talouspoliittisista linjauksista erittäin vaikeassa taloustilanteessa. Suomen talous on käännettävä kohti uutta nousua, menot on mitoitettava tulojen mukaan ja sen vuoksi hallituksen tekemät vaikeatkin päätökset ovat välttämättömiä.

Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen ja pääekonomisti Youssef Zad

Kehysriihessä nähtiin työn ja investointien merkitys uuden kasvun tuottajina. Sen vuoksi oli erittäin tärkeää, että hallitus esitteli konkreettisia toimia kasvun ja investointien vauhdittamiseksi. Hallitusohjelmassa on useita talouskasvua vahvistavia päätöksiä, kuten investointiluvituksen helpottaminen, markkinoiden kilpailullisuuden edistäminen ja T&K-investointien nostaminen. Tämä pohjatyö näkyy osittain myös kehysriihessä.

Puhtaan siirtymän investointien vauhdittamiseksi kaavailtu verohyvitys suurille teollisille investoinneille on oikea askel Suomen tulevaisuudelle. Esimerkiksi akku- ja vetyhankkeisiin sekä fossiilivapaaseen energiaan on investoitava voimakkaasti, jotta Suomeen muodostuu uusia korkean arvonlisän työpaikkoja.

Uskon, että verohyvitys lisää myös suomalaisten isoiksi kasvavien startup-yritysten investointihalukkuutta. Esimerkiksi vihreän vedyn osalta Suomeen on kaavailtu merkittäviä investointeja. Uudistuksella tuetaan puhtaan siirtymän teollisuuden ekosysteemin rakentumista Suomeen, mikä itsessään on valtavan tärkeää taloutemme rakenteiden uudistumiselle ja Suomen kilpailukyvylle, toteaa Suomen startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Vaikeinakin aikoina tutkimus- ja kehitystoimintaan on investoitava

Pakarinen kiittää hallituksen päätöstä vahvistaa uuden Tesi-konsernin mahdollisuuksia edistää investointeja allokoimalla sille valtion sijoitusomaisuutta yhteensä 300 miljoonalla eurolla suoria sijoituksia varten. Tällä kasvupanostuksella pyritään saamaan yksityisen rahoituksen kanssa noin 900 miljoonan rahoituskokonaisuus kasvuyrityksille kuluvan vaalikauden aikana.

Erinomaista on myös se, että hallitus päättää selvittää yleishyödyllisten yhteisöjen ky-muotoisiin pääomasijoitusrahastoihin tekemien sijoitusten säätämistä verovapaaksi vuodesta 2026 alkaen. Uudistus voisi vapauttaa runsaasti uutta kasvupääomaa suomalaisiin pääomasijoitusyhtiöihin, jotka puolestaan edistävät startup-yritysten nousukiitoa Suomessa, toteaa Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad.

Suomen startup-yhteisö on peräänkuuluttanut pitkäjänteisen tutkimus- ja kehitysrahoituksen (T&K-rahoitus) merkitystä. Hallituksen vahva linja tämän osalta saa jatkoa. Business Finlandin T&K-rahoituksen valtuuden nostaminen 85 miljoonalla eurolla vuonna 2025, 200 miljoonalla eurolla vuonna 2026 ja 360 miljoonalla eurolla vuonna 2027 ja siitä eteenpäin on avainasemassa Suomen tuottavuuskasvun kannalta, jatkaa Zad.

Kehysriihessä lisättiin valtion rahoitusta terveydenhuollon yksiköiden sekä sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimukseen 5 miljoonalla euroa pysyvästi. Myös biotalouden tutkimukseen ja kehittämiseen tehdään 4 miljoonan euron vuosittainen lisäys.

“Näillä sektoreilla Suomella on valtava potentiaali, joten toimet ovat oikean suuntaisia ja odotettuja. Toki näiden tehtyjen päätösten rinnalla tulee muistaa se, että niin investointien kuin tutkimushankkeidenkin toteuttamiseksi pelkät rahalliset satsaukset eivät riitä, jos Suomesta puuttuu osaavaa työvoimaa. Tältä osin oli pettymys, että työvoiman houkuttelevuuteen liittyvät toimet loistivat poissaolollaan. Olemme useiden muiden järjestöjen kanssa esittäneet konkreettisia toimija erityisosaajien saamiseksi kahden viikon palvelulupauksesta alkaen, mutta näihin ei tässä kohtaa otettu edistysaskeleita. Toivottavasti jatkossa on toisin” toteaa Startup-yhteisön toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

For Media: Finnish Startup Community´s Presidential Debate on Monday, 11 December 2023 at 9.00 AM4.12.2023 14:13:29 EET | Kutsu

In today's challenging global environment, foreign policy has become a central concern in our daily lives. To help you make informed decisions, we invite you to FSC´s Presidential Debate on 11 December. During the event, we challenge presidential candidates with questions on the current international situation, security, and economic challenges. Join us for an engaging discussion and gain valuable insights on the pressing issues of our global landscape as we seek leaders with the experience and vision to navigate these complex times. The debate will be hosted by Timo Ahopelto, Founding Partner of Lifeline Ventures. Participants: Mika Aaltola Li Andersson Pekka Haavisto Hjallis Harkimo Olli Rehn In a nutshell Date: Monday, 11 December 2023 Time: 9.00 AM–10.30 AM (breakfast is served at 8.30 AM) Location: Supercell, Jätkäsaarenlaituri 1, 00180 Helsinki How to join? Please let us know if you can join in advance (latest 7 December) by signing up via the attached link. You can also watch th