STM ja Kela tiedottavat: OmaKannan mobiilisovellus käyttöön ensi vuonna – helpottaa arjen asiointia
Puhelimeen ladattava OmaKanta-sovellus nopeuttaa palvelun käyttöä ja helpottaa terveysasioiden hoitamista. Tavoitteena on julkaista sovellus keväällä 2025. Sovellusta kehitetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kanssa.
OmaKannasta jokainen näkee kootusti omat terveystietonsa julkisista ja yksityisistä palveluista. OmaKannassa näkyvät esimerkiksi reseptit, laboratoriotulokset ja lääkärikäynnin kirjaukset. Vaiheittain näkyviin tulevat myös sosiaalipalvelujen tiedot sitä mukaa kuin toteutukset hyvinvointialueilla etenevät.
Kela kehittää nyt OmaKannan mobiilisovellusta, joka helpottaa omien tietojen katselua ja asioiden hoitamista. Päätöksen sovelluksen toteuttamisesta on tehnyt sosiaali- ja terveysministeriö.
Sovellus julkaistaan vuonna 2025. Tavoitteena on saada ensimmäinen versio asiakkaiden käyttöön vuoden 2025 keväällä. Tällä hetkellä OmaKantaa voi käyttää verkkoselaimella.
Ilmoitukset reseptin uusimisesta ja muita uusia ominaisuuksia
OmaKanta-sovelluksessa käyttäjälle voidaan lähettää puhelimeen esimerkiksi ilmoitus vanhentuvasta reseptistä tai laboratoriotulosten saapumisesta. OmaKantaan kirjautumista voidaan nopeuttaa sovelluksessa sormenjälki- tai kasvotunnistuksella.
– Sovelluksen lähettämät ilmoitukset ja nopea tunnistautuminen helpottavat erityisesti niitä, jotka käyttävät paljon terveyspalveluja, Kanta-palvelujen kehityspäällikkö Mira Liski kertoo.
Tarve OmaKanta-mobiilisovellukselle on tunnistettu asiakastutkimuksissa, -datassa ja -palautteissa. Suuri osa ihmisistä hoitaa asioitaan puhelimella ja toivoo sujuvampaa mobiiliasiointia. Muissa Pohjoismaissa on jo käytössä vastaavia kansallisia mobiilisovelluksia.
OmaKantaan voi tallentaa myös hyvinvointitietoja, joita asiakas itse kerää ja kirjaa omasta terveydestään, ja tulevaisuudessa terveydenhuollon ammattilainen voi hyödyntää näitä kirjauksia hoidon tukena.
OmaKanta on osa sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluja
OmaKantaa ja sen mobiilisovellusta kehitetään osana sote-alan digipalvelujen kokonaisuutta. Työssä ovat mukana yksityinen sote-sektori ja hyvinvointialueet, jotka tarjoavat asukkaille omia digitaalisia asiointipalvelujaan. OmaKannasta ja sen mobiilisovelluksesta voidaan tulevaisuudessa ohjata sujuvasti alueiden asiointipalveluihin.
– Digipalvelut on tärkeää suunnitella saumattomaksi kokonaisuudeksi, jossa kansalliset, alueelliset ja yksityiset palvelut täydentävät tosiaan. Kansalliset ratkaisut oikein hyödynnettyinä ovat kustannustehokkaita ja varmistavat yhdenvertaisen digiasioinnin koko Suomessa, erityisasiantuntija Timo Ukkola sosiaali- ja terveysministeriöstä toteaa.
OmaKanta-sovellusta kehitetään EU-rahoituksella osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.
Lue lisää:
- OmaKanta - Kansalaiset - Kanta.fi
- Sosiaalipalvelujen tiedot OmaKannassa - Kansalaiset - Kanta.fi
- THL:n esiselvitys suosittaa Omakanta-mobiilisovelluksen toteutusta – Kela kokoaa käyttäjien tarpeet - Kansalaiset - Kanta.fi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon mobiilipalvelujen esiselvitys suuntaa kansalaisen hyvinvoinnin ja palvelujen saatavuuden edistämiseen - THL
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo Ukkolaerityisasiantuntijasosiaali- ja terveysministeriö
Puh:0295 163333etunimi.sukunimi@gov.fiMaarit Hiltunen-Touraerityisasiantuntijasosiaali- ja terveysministeriö
Puh:0295 163295etunimi.sukunimi@gov.fiMira LiskiKanta-palvelujen kehityspäällikköKela
Puh:020 634 1611etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
Lisäksi Kela vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon Kanta-palveluista. OmaKannasta kansalainen näkee esimerkiksi terveystietonsa ja reseptinsä.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA:s serviceställe i Pargas ersätts med andra serviceformer5.6.2025 10:02:25 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Pargas är stängt 16.6–31.8 och från och med 1.9 ersätts servicestället med andra tjänster. I fortsättningen kan FPA-ärenden skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Kelan palvelupiste Paraisilla korvataan muilla palveluilla5.6.2025 10:02:25 EEST | Tiedote
Kelan Paraisten palvelupiste on suljettu ajalla 16.6.–31.8. ja 1.9. alkaen palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Huittisissa korvataan muilla palveluilla5.6.2025 10:01:23 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Huittisissa on suljettu ajalla 16.6.–31.8. ja 1.9. alkaen palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Störningen i FPA:s webbtjänst är över5.6.2025 09:53:11 EEST | Pressmeddelande
Störningen i FPA:s webbtjänst på fpa.fi som skedde natten till torsdag är nu över. Störningen började på onsdag kväll kl. 23 och åtgärdades på torsdag morgon kl. 7. Under störningen var FPA:s webbplats ur bruk.
Kelan verkkopalvelun häiriö ohi5.6.2025 09:53:11 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan verkkopalvelussa kela.fissä torstain vastaisena yönä ollut häiriö on ohi. Häiriö alkoi klo 23 keskiviikkona illalla ja saatiin korjattua torstaina aamulla klo 7. Häiriön vuoksi Kelan verkkosivut olivat poissa käytöstä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme