Robert Bosch Oy

Bosch panostaa innovaatioihin, kumppanuuksiin ja yritysostoihin – kustannussäästöt edelleen keskeisiä

Jaa

Kasvutavoitteet edellyttävät hyvää kannattavuutta ja taloudellista vakautta

Bosch-konserni kasvatti myyntiään ja tulostaan vuonna 2023 ja se toteuttaa kasvustrategiaansa vaikeista olosuhteista huolimatta. Bosch pyrkii saavuttamaan pitkän tähtäimen tavoitteet: se haluaa saavuttaa 6–8 prosentin keskimääräisen vuotuisen kasvun ja vähintään 7 prosentin katteen.

”Jatkamme innovaatioita, kumppanuuksia ja yritysostoja varmistaaksemme, että kasvamme toimialamme muuttuessa – taloudellisista haasteista huolimatta”, kiteyttää Stefan Hartung, Boschin hallituksen puheenjohtaja.

Bosch laajentaa myös strategisia innovaatioaloja. Esimerkiksi lääketieteellisen teknologian alueella Bosch työskentelee uuden BioMEMS-tekniikan parissa, jossa molekyylidiagnostiikka yhdistetään mikrojärjestelmäteknologiaan. Tämä mahdollistaa jopa 250 geneettisen ominaisuuden, kuten patogeenien ja geneettisten mutaatioiden, tarkan testauksen yhdellä sirulla ja suoraan hoitopaikalla, kuten lääkärin vastaanotolla. Yksi ensimmäisistä BioMEMS-testeistä, jonka parissa yritys työskentelee, koskee erilaisia sepsiksen eli verenmyrkytyksen aiheuttavia patogeenejä. Tätä varten Bosch solmi äskettäin kehitys- ja myyntikumppanuuden Randoxin kanssa.

R-Biopharmin kanssa äskettäin solmitun strategisen kumppanuuden tarkoituksena on nopeuttaa täysin automatisoidun tuberkuloositestin kehitystä. Vuoteen 2030 mennessä Bosch suunnittelee investoivansa noin 300 miljoonaa euroa lääketieteellisiin innovaatioihin yhdessä näiden kahden kumppanin kanssa.

Liikevaihto ja tulos paranivat vuonna 2023 – vuosi 2024 haasteellinen

Epäsuotuisasta taloudellisesta tilanteesta ja markkinaehdoista huolimatta Boschin liikevaihto vuonna 2023 oli 91,6 miljardia euroa. Kasvua oli 3,8 prosenttia eli valuuttakurssivaikutukset huomioiden 8,0 prosenttia. Tuotto ennen korkoja ja veroja (liikevoitto) oli 4,8 miljardia euroa (2022: 3,8 miljardia euroa). Liiketoiminnan tulos ennen korkoja ja veroja oli 5,3 prosenttia eli prosentin korkeampi kuin edellisenä vuonna. Tulos oli siis odotettua parempi, mutta silti alhaisempi kuin pitkän aikavälin vähintään 7 prosentin tavoitekate. Bosch pyrkii saavuttamaan tavoitteen vuoteen 2026 mennessä.

Boschin yleiset näkymät kuluvalle vuodelle ovat edelleen laimeat. ”Vuodelle 2024 emme odota taloudellista myötätuulta”, Boschin talousjohtaja Markus Forschner toteaa. Hän odottaa maailmantalouden kasvavan vain 2,3 prosenttia vuonna 2024 samalla, kun ajoneuvotuotanto polkee paikallaan ja koneenrakennusalan markkinoiden kehitys jatkuu heikkona. Kuluttajatavaramarkkinoilla saattaa kuitenkin näkyä pientä parannusta kaksi vuotta jatkuneen kuluttajakysynnän heikkenemisen jälkeen.

”Emme kamppaile pelkästään laimean markkinaympäristön ja odotettavissa olevien ennakkoinvestointien lisääntymisen kanssa strategisesti tärkeillä alueilla. Myös uudelleenjärjestelyillä ja prosessien kehitystyöllä on aluksi negatiivinen vaikutus, ja niiden myönteinen vaikutus tulee esiin vasta viiveellä”, Forschner jatkaa.

Kasvualue: kestävä liikkuvuus

Mobility-liiketoiminta-alueella Bosch vie järjestelmällisesti eteenpäin kasvua edistäviä strategisia päätöksiä. Tänä vuonna se käynnistää noin 30 sähköajoneuvojen tuotantoprojektia. ”Olemme siirtymässä sähköiseen liikenteeseen; ainoa kysymys on, kuinka nopeasti se otetaan käyttöön eri puolilla maailmaa”, Hartung sanoi. ”Arvioimme, että vuoteen 2030 mennessä 70 prosenttia kaikista uusista autoista Euroopassa on täyssähköautoja. Tämä luku tulee todennäköisesti olemaan 40–50 prosenttia Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa.”

Hartungin mukaan siellä, missä raskailla ajoneuvoilla ajetaan pitkiä matkoja, lataushybridien ja range extender -ajoneuvojen kaltaisille ratkaisuille on kysyntää jonkin aikaa. Mobility-liiketoiminta-alue odottaa ajoneuvodynamiikkaan liittyvän teknologian vauhdittavan tätä kehitystä. Uusien vikasietoisten, sähköistettyyn ja automatisoituun ajoon räätälöityjen jarrujärjestelmien ansiosta Bosch kasvaa 10 prosenttia vuosittain – huomattavasti markkinoita nopeammin. Ajoneuvon liikkeenohjauksen (VMM) myötä Bosch on sitoutunut innovatiiviseen järjestelmäratkaisuun, joka koordinoi ajoneuvon liikkumisen kaikkia osa-alueita ohjaamalla jarruja, ohjausta, voimansiirtoa ja iskunvaimentimia. Pelkästään viimeaikaisia talvitestejä varten Bosch varusti yli 20 isojen ajoneuvovalmistajien testiajoneuvoa VMM-versioilla.

Kasvualue: vety

Bosch on vahvistanut vetyyn liittyviä odotuksiaan: vuoteen 2030 mennessä vetyteknologian liikevaihto voi nousta 5 miljardiin euroon. Teknisestä näkökulmasta katsottuna vetymoottorit edustavat nopeinta reittiä ilmastoneutraaliin hyötyajoneuvoliikenteeseen. Bosch odottaa tämän teknologian markkinoiden arvon olevan lähes miljardi euroa vuoteen 2030 mennessä.

”Suihkutusteknologiaamme käyttävä vetymoottori otetaan käyttöön Intiassa jo tänä vuonna, ja meillä on jo viisi tilausta tunnetuilta kuorma-autovalmistajilta, jotka toimivat maailman kaikilla kolmella päätalousalueella,” Hartung täsmentää.

Bosch haluaa myös olla mukana nopeasti kasvavilla vetytuotantomarkkinoilla: vuoteen 2030 mennessä vedyn elektrolyysiin perustuvaa tuotantokapasiteettia on maailmanlaajuisesti runsaat 170 gigawattia – noin 25 kertaa nykyistä enemmän. ”Elektrolyysikennostomme ovat tulossa markkinoille ensi vuonna”, Hartung sanoo. ”Tulevaisuudessa Bosch yhdistetään vetyä käyttävien polttokennojen lisäksi myös vedyn tuotantoon. Toimittajana muokkaamme aktiivisesti tulevaisuuden markkinoita.”

Kasvualue: lämpöpumput

Vaikka lämpöpumppumarkkinat polkivat paikallaan kaikkialla Euroopassa vuonna 2023, Bosch pystyi kasvattamaan liikevaihtoaan lähes 50 prosenttia. Tulevina vuosina Bosch jatkaa kasvuaan merkittävästi nopeammin kuin tämän segmentin markkinat. ”Olemme investoineet tuotantokapasiteettiin, ja sen lisäksi olemme laajentaneet tuotevalikoimaamme, jonka lämpöpumput ovat hiljaisia ja tehokkaita ja lisäksi kustannustehokkaita”, Hartung kertoo.

Ilmastopolitiikka: hiilineutraali tulevaisuus vaatii kestäviä investointeja

Ilmastotoimilla on edelleen keskeinen rooli Boschille. Hartungin näkemyksen mukaan se tarjoaa suuria mahdollisuuksia kasvulle, vaikka markkinat, kuten sähköinen liikenne, eivät kehity odotetulla nopeudella. ”Näemme kuitenkin, että monimutkaisen geopolitiikan ja yhteiskuntamme lisääntyvien sosiaalisten jännitteiden takia ilmastotoimet eivät ole enää ainoa poliittisen asialistan kärjessä oleva asia”, Hartung sanoi. Siitä huolimatta Bosch jatkaa suuria ennakkoinvestointeja tulevaisuuden teknologioihin. ”CO2-päästöjen leikkaamisen kannalta tehokkaiden teknologioiden tukien leikkaamiseen kohdistuu paineita. Mutta ilmastotoimet edellyttävät kestäviä investointeja valtiolta, yrityksiltä ja kaikilta meistä”, Hartung muistuttaa.

Yhteyshenkilöt

Maija Andersson
+358 10 480 8225
maija.andersson@fi.bosch.com

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy

Turvallisempien teiden puolesta: Bosch ja Microsoft yhteistyöhön generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi29.2.2024 07:49:59 EET | Tiedote

Skenaario, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä: pallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta myös automaatiojärjestelmien on opittava arvioimista. Nyt Bosch haluaa lisätä generatiivisen tekoälyn käyttöä, jotta automaattinen ajaminen kehittyy entisestään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye