Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu

Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.

Legionellabakteeria on löytynyt synnytysosastolla kahden synnytyssalin ja yhden tarkkailuhuoneen vesihanoista. Nämä tilat ovat toistaiseksi poissa käytöstä. Synnytyksiä varten sairaalassa on otettu käyttöön yksi synnytyssali ja yksi tarkkailuhuone korvaavista tiloista. Synnytystoiminta jatkuu sairaalassa normaalisti.

Toimenpiteet tilanteen korjaamiseksi on aloitettu heti tutkimustulosten valmistuttua. HUS Kiinteistöt Oy vastaa selvitystyöstä ja korjaavista toimenpiteistä yhteistyössä THL:n ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ympäristöterveydenhuollon kanssa.

Legionellabakteerin tartuntaa ei saa juomalla tai syömällä eikä se tartu ihmisestä toiseen. Ihmiselle ne voivat aiheuttaa infektioita höyrystyessään hengitysilmaan.

Maija Jakobsson, ylilääkäri, naistentaudit ja synnytykset 040 627 7108
Katariina Kainulainen, osastonylilääkäri, infektioidentorjuntayksikkö 050 428 4618
Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, Kiinteistö- ja toimitilapalvelut 040 588 6793

Tietoa HUSista

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS – Vaikuttavinta hoitoa

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi.

hus.fi