Lidl Suomi

Tutkimus paljastaa suomalaisten näkemykset ruoan hinnasta – näistä säästetään

Jaa

Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset kokevat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka faktat puhuvat toista. Suurin osa kyselyyn vastanneista on muuttanut ostotottumuksiaan tehdäkseen säästöä ruokaostoksilla. Joulukuusta lähtien Lidl on laskenut lähes tuhannen tuotteen hintaa ja ostoskassin saa Lidlistä halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.

Lidl teetti tutkimuksen suomalaisten talousasenteista. Selvisi, että etenkin elintarvikkeiden hintoja ja hinnanmuutoksia syynätään – 80 prosenttia suomalaisista kertoi seuraavansa elintarvikkeiden hintoja erityisen tai melko tarkkaan. Tarkkaan seurataan myös asumisen (80 %) ja liikkumisen (75 %) hintoja. Sen sijaan harvempi seuraa tarkkaan kirjojen, lelujen ja työkalujen (35 %) tai kulttuurin, liikunnan ja harrastusten (43 %) hintoja.

Tutkimuksen mukaan eniten hintojen on koettu nousseen juuri elintarvikkeiden osalta – peräti 80 prosenttia arvioi hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana. 82 prosenttia kokee ruokakassinsa hinnan nousseen viimeisen puolen vuoden aikana joko hieman tai huomattavasti.

Viimeisen puolen vuoden aikana Lidl on laskenut hintoja, joulukuusta alkaen jopa tuhannen tuotteen hintaa. Arkisen ostoskassin saakin Lidlistä nykyisin halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.

– On kiinnostavaa, että elintarvikkeiden hintojen koetaan nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka todellinen suunta on eri. Ehkäpä pidempään jatkunut inflaatio ja yleinen keskustelu hinnoista pitää sitkeästi yllä mielikuvaa, että hinnat koko ajan nousevat, pohtii Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.

Näin suomalaiset säästävät ruokaostoksilla

51 prosenttia kuluttajista kuvaa viimeisen puolen vuoden aikana muuttaneensa elintarvikkeiden kulutustapojaan tehdäkseen säästöjä. Elintarvikkeiden kulutustapojaan muuttaneista 89 prosenttia kuvaa ostaneensa edullisempia elintarvikkeita, 67 prosenttia enemmän tarjoustuotteita ja 61 prosenttia enemmän punalaputettuja tuotteita.

84 prosenttia kuluttajista pyrkii tällä hetkellä tinkimään edes jostain elintarvikekategoriasta. Useimmin mainitut kategoriat, joista säästetään, ovat tuoreliha (48 %), tuorekala (43 %) sekä hedelmät, vihannekset ja marjat (37 %). Isoin osa myös kokee juuri näiden tuotteiden hintojen nousseen. 

– Asiakkaiden säästökeinot on huomattu myös meillä: omien merkkiemme edulliset tuotteet, tarjoukset sekä alennuksessa olevat tuotteet tekevät hyvin kauppansa. Näiden lisäksi säästöä ostoksiinsa voi tehdä myös sillä, mistä kaupasta ruokaostoksensa tekee. Meillä on lähes tuhannen tuotteen hintaa laskettu viimeisen puolen vuoden aikana. Oikeilla valinnoilla ei tarvitse tinkiä ostoksistaan ja voi silti saada tuntuvasti halvemman ruokakassin, kertoo Forsström.

*Kuluttajakysely on tehty maaliskuussa 2024. Kyselyyn on vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely on kerätty Bilendi Finland Oy:n kuluttajapaneelissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Tätä arkituotetta suomalaiset käyttävät 60 % enemmän, kuin EU-direktiivi tavoittelee20.5.2024 11:21:13 EEST | Tiedote

Vuoden 2025 loppuun mennessä tulisi muovikasseja käyttää alle 40 vuodessa kansalaista kohti. Suomalaiset käyttivät 64 muovikassia vuonna 2022, eli tavoitteeseen on vielä matkaa. Lidl kysyi asiakkailtaan syitä muovikassien käytölle ja selvitti heidän tietämystänsä muovikasseista. Suurimmalle osalle tuli yllätyksenä, että kassalta yksittäin myytävä muovipussi sisältää jopa viisi kertaa enemmän muovia kuin rullasta myytävä.

Lidl tekee paluun musiikkibisnekseen – uusi kesäbiisi henkii Tapani Kansan menevää klassikkohittiä26.4.2024 14:07:37 EEST | Tiedote

Lidl on tunnettu soittolistoja villitsevistä kesäbiiseistään. Tänä vuonna Lidlin odotettu kesäbiisi tekee näyttävän paluun muutaman vuoden tauon jälkeen. Tapani Kansan klassikkohittiä mukaileva biisi on nyt julkaistu Spotifyssa ja Singa-laulukirjastossa. Toukokuun aikana biisiin on myös tulossa Youtubessa julkaistava musiikkivideo sekä TikTokista löytyvä tanssikoreografa. Biisillä Lidl haluaa ilahduttaa suomalaisia sekä luoda hyvää kesäfiilistä säästä riippumatta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye