Tutkimus paljastaa suomalaisten näkemykset ruoan hinnasta – näistä säästetään
Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset kokevat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka faktat puhuvat toista. Suurin osa kyselyyn vastanneista on muuttanut ostotottumuksiaan tehdäkseen säästöä ruokaostoksilla. Joulukuusta lähtien Lidl on laskenut lähes tuhannen tuotteen hintaa ja ostoskassin saa Lidlistä halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.

Lidl teetti tutkimuksen suomalaisten talousasenteista. Selvisi, että etenkin elintarvikkeiden hintoja ja hinnanmuutoksia syynätään – 80 prosenttia suomalaisista kertoi seuraavansa elintarvikkeiden hintoja erityisen tai melko tarkkaan. Tarkkaan seurataan myös asumisen (80 %) ja liikkumisen (75 %) hintoja. Sen sijaan harvempi seuraa tarkkaan kirjojen, lelujen ja työkalujen (35 %) tai kulttuurin, liikunnan ja harrastusten (43 %) hintoja.
Tutkimuksen mukaan eniten hintojen on koettu nousseen juuri elintarvikkeiden osalta – peräti 80 prosenttia arvioi hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana. 82 prosenttia kokee ruokakassinsa hinnan nousseen viimeisen puolen vuoden aikana joko hieman tai huomattavasti.
Viimeisen puolen vuoden aikana Lidl on laskenut hintoja, joulukuusta alkaen jopa tuhannen tuotteen hintaa. Arkisen ostoskassin saakin Lidlistä nykyisin halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.
– On kiinnostavaa, että elintarvikkeiden hintojen koetaan nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka todellinen suunta on eri. Ehkäpä pidempään jatkunut inflaatio ja yleinen keskustelu hinnoista pitää sitkeästi yllä mielikuvaa, että hinnat koko ajan nousevat, pohtii Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Näin suomalaiset säästävät ruokaostoksilla
51 prosenttia kuluttajista kuvaa viimeisen puolen vuoden aikana muuttaneensa elintarvikkeiden kulutustapojaan tehdäkseen säästöjä. Elintarvikkeiden kulutustapojaan muuttaneista 89 prosenttia kuvaa ostaneensa edullisempia elintarvikkeita, 67 prosenttia enemmän tarjoustuotteita ja 61 prosenttia enemmän punalaputettuja tuotteita.
84 prosenttia kuluttajista pyrkii tällä hetkellä tinkimään edes jostain elintarvikekategoriasta. Useimmin mainitut kategoriat, joista säästetään, ovat tuoreliha (48 %), tuorekala (43 %) sekä hedelmät, vihannekset ja marjat (37 %). Isoin osa myös kokee juuri näiden tuotteiden hintojen nousseen.
– Asiakkaiden säästökeinot on huomattu myös meillä: omien merkkiemme edulliset tuotteet, tarjoukset sekä alennuksessa olevat tuotteet tekevät hyvin kauppansa. Näiden lisäksi säästöä ostoksiinsa voi tehdä myös sillä, mistä kaupasta ruokaostoksensa tekee. Meillä on lähes tuhannen tuotteen hintaa laskettu viimeisen puolen vuoden aikana. Oikeilla valinnoilla ei tarvitse tinkiä ostoksistaan ja voi silti saada tuntuvasti halvemman ruokakassin, kertoo Forsström.
*Kuluttajakysely on tehty maaliskuussa 2024. Kyselyyn on vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely on kerätty Bilendi Finland Oy:n kuluttajapaneelissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.
Juhannusviikolla Lidlistä ostetaan makkaraa jopa nelinkertainen määrä19.6.2025 11:55:00 EEST | Tiedote
Juhannus on kesän suurin ruokajuhla, ja sen viettoon liittyy vahvasti yhdessäolo, grillaus ja kesäherkut. Lidlin kuluttajakysely paljastaa, että kesägrillistä löytyy useimmiten makkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Makkaran myynti jopa nelinkertaistuu juhannusviikolla, mutta myös kasviksia ja kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän.
Lidleissä juhannuksen alla pidennetyt aukiolot – näillä vinkeillä juhannusostoksille18.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Juhannus on yksi ruokakaupan suurimmista sesongeista. Lidlit palvelevat asiakkaita koko juhannuksen, ja useimmat myymälät ovat keskiviikkona ja torstaina auki pidennetyin aukioloajoin aamusta iltakymmeneen. Juhannusostosten teko on mahdollisimman sujuvaa, kun suunnittelee ostokset ja tarkistaa tarjoukset etukäteen.
Lidlin ratkaisu jauhelihapulaan: ryhtyy maksamaan enemmän lihataloille13.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on tänä keväänä ollut esillä naudan jauhelihan saatavuushaasteet. Lidl ryhtyi toimeen, ja nosti jauhelihan valmistajille maksettavaa ostohintaa poikkeuksellisesti kesken sopimuskauden. Tämän myötä naudan jauhelihan saatavuus Lidl-myymälöissä paranee.
Paras Lidl-myymälä palkittiin: voitto ensimmäistä kertaa Lieksaan5.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Suomen Lidlit kisaavat vuosittain paremmuudesta ja paras myymälä palkitaan. Tänä vuonna voitto meni ensimmäistä kertaa Pohjois-Karjalaan Lieksaan. Suomen yli 200 myymälää mitteli keskeisissä teemoissa asiakaspalvelusta myynnillisiin tuloksiin. Vuoden myymälä -tittelin lisäksi Lieksa keräsi palkinnot parhaasta asiakaspalvelusta sekä inventaarioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme