Keskustan Kurvinen: Paljonko hallituksen riihipäätökset heikentävät työllisyyttä?

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen hämmästelee työllisyyttä lisäävien toimien uupumista kehysriihen päätöksistä ja kysyy, paljonko hallitus arvioi riihipäätösten heikentävän työllisyyttä. Kurvinen ihmettelee, onko Orpon hallituksen veropaukun työllisyysvaikutuksia arvioitu ollenkaan. Esimerkiksi kotitalousvähennyksen merkittävän leikkaamisen myötä työn teettäminen kallistuu kodeille tuntuvasti.

- Hallitus ei ole kertonut mitään riihipäätösten työllisyysvaikutuksista. Miksi työllisyysvaikutuksia piilotellaan, vai unohdettiinko ne tehdä? Virkakunnalta kyllä laskelmat syntyvät, jos ministerit niitä pyytävät, Kurvinen hämmästelee.

- Työttömyys kasvaa Kokoomuksen vahtivuorolla. Riihitiedotuksessa pääministeri Orpo ei työllisyyteen keskittynyt. Johtuuko tämä siitä, että kehyspäätökset kiihdyttävät työllisyyden surkeaa suuntaa, Kurvinen kysyy.

- Kuinka suuret ovat esimerkiksi arvonlisäveron ja kotitalousvähennyksen muutosten aiheuttamat heikennykset työllisyydelle?

Kurvinen on huolissaan siitä, että hallitus lätkäisee tuntuvan veronkiristyksen pienyrittäjillä teetetyille kodin remonteille, maalaustöille, sähkötöille, siivoukselle, pihatöille, lastenhoidolle ja monelle muulle kotitalousvähennyksen piirissä olevalle työlle. Kotitalousvähennyksen kiristämisen lisäksi Orpo ja Purra kiristävät Suomen arvonlisäverotuksen Euroopan toiseksi kireimmäksi. Kaiken kaikkiaan hallitus päätti kehysriihessä kiristää verotusta yli tusinalla eri toimenpiteellä.

- Veronkiristysten cocktail vaikuttaa väistämättä työllisyyteen sekä pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiin. Kuitenkaan pääministeri, veroministeri tai elinkeinoministeri eivät ole kertoneet päätöstensä vaikutuksista yrittämisen ja työllistämisen, Kurvinen ihmettelee.

MEDIAKUTSU: Keskustan pj-tentti to 30.5. klo 18 Helsingissä27.5.2024 12:06:33 EEST | Tiedote

Keskustan puheenjohtajaehdokkaat ottavat yhteen tänä torstaina klo 18-19 Helsingissä, Keskustan puoluetoimistolla. Antti Kaikkosta ja Tuomas Kettusta tenttaa MT:n päätoimittaja Jouni Kemppainen. Media on tervetullut seuraamaan tilaisuutta paikan päällä. Keskustelu lähetetään myös suorana Keskustan Facebook-sivuilla sekä Maaseudun Tulevaisuuden verkkosivuilla. Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Kalle Pyky, viestinnän asiantuntija, kalle.pyky@keskusta.fi, puh. 044 974 2747

Kuntaliiton Keskustan valtuuskuntaryhmä: Hallituksen kuntapolitiikka kaipaa suunnanmuutosta27.5.2024 09:30:37 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueiden perustamisen seurauksena kuntien asema muuttui merkittävästi. Kuntia koskeva lainsäädäntö kuten kuntalaki ja laki kuntien peruspalveluiden valtionosuuksista eivät ole pysyneet muutoksen mukana. Samaan aikaan Petteri Orpon (kok) hallitusohjelman kirjaukset ovat kuntakentän tarpeisiin ja tulevaisuuden haasteisiin nähden liian suppeat. Valtioneuvostolta puuttuu tällä hetkellä kokonaisvaltainen näkemys julkisesta rahoituksesta. Tämä antaa kokoomuslaiselle kuntaministerille työrauhan harjoittaa suurkuntiin tähtäävää kuntapolitiikkaa, koska asia ei näytä kiinnostavan muita hallituskumppaneita. Hyvinvointialueiden kohtalot taas ratkaistaan valtiovarainministeriön kahvipöydissä sen sijaan, että niiden rahoitusta uudistettaisiin parlamentaarisesti vastaamaan alueiden olosuhde- ja palvelutarve-eroja sosiaali- ja terveysministeriön vastuualueella. Tarvitsemme kiireellisesti poliittista keskustelua kuntapolitiikan ja julkisen rahoituksen suunnasta pelkkien leikkaustoimien sijaa