Muistisairaudet ovat ohittamassa syövän Suomen toiseksi yleisimpänä kuolinsyynä

Syöpä on yksi merkittävimmistä terveysriskeistä erityisesti ikääntyneiden keskuudessa, ja se onkin pitkään ollut toiseksi yleisin kuolinsyy Suomessa, mutta lähivuosina muistisairaudet tulevat ohittamaan syövän kuolinsyytilastoissa.

Syöpäsolu jakautumassa - Suomen Seniorihoiva.
Syöpäsolu jakautumassa. Kuva: Giovanni Cancemi

Syöpä on yksi merkittävimmistä terveysriskeistä erityisesti ikääntyneiden keskuudessa, ja sen oireet voivat olla moninaiset ja vaihtelevat. Tyypillisiä syövän oireita ovat esimerkiksi epätavalliset kyhmyt kehossa, muutokset ihossa, pitkittynyt yskä, verinen uloste tai oksennus sekä selittämätön painonlasku ja jatkuva väsymys. Monet näistä oireista voivat ilmetä muidenkin sairauksien yhteydessä, mutta niiden pitkittyessä on tärkeää ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen.

Suomessa syöpä on pitkään ollut toiseksi yleisin kuolinsyy, mutta lähivuosina muistisairaudet tulevat ohittamaan syövän kuolinsyytilastoissa.

Muistisairaudet yleistyvät väestön ikääntyessä jatkuvasti ja ovat jo hyvin lähellä tilastoissa syöpäkuolemien kanssa. Tilastokeskuksen ennusteisiin pohjautuen vuonna 2040 muistisairaita on jo lähes 250 000 ihmistä, mikä vääjäämättä nostaa muistisairauteen kuolleiden määrää.

Yleisimpiä muistisairauksia ovat Alzheimerin tauti, verisuoniperäinen muistisairaus, Lewyn kappale -tauti ja otsa-ohimolohkorappeumasta johtuvat muistisairaudet. Alzheimerin tauti on maailmanlaajuisesti yleisin muistisairaus, joka kattaa 60–80 % kaikista tapauksista ja on merkittävin dementiaa aiheuttava sairaus. Suurin osa Alzheimerin taudin sairastuneista on yli 65-vuotiaita, mutta tauti voi ilmetä myös nuoremmilla.

Kuntoutus on keskeinen osa muistisairauksien hoitoa, ja siihen kuuluu aivojen aktivoiminen, fyysisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen tukeminen. Kuntoutuksen tavoitteena on hidastaa taudin etenemistä, parantaa elämänlaatua ja mahdollistaa mahdollisimman pitkä itsenäinen elämä.

Diagnoosin varhainen saaminen on avainasemassa niin syövän kuin muistisairauksien hallinnassa, sillä se mahdollistaa nopeamman ja tehokkaamman hoidon aloittamisen. Siksi on tärkeää levittää tietoisuutta sairauksien ensioireista ja pyrkiä aktiiviseen diagnostiikkaan ja seurantaan.

Mikäli haluat aiheesta lisätietoa, voit lukea lisää tietopankistamme, jossa on kattavaa tietoa esimerkiksi syöpä- tai muistisairauksista.

Kiireettömän kotihoidon edelläkävijä

Suomen Seniorihoiva Oy on täysin kotimainen hoiva-alan kasvuyritys, jonka tehtävänä on rikastaa senioreiden elämää. Yritys on perustettu vuonna 2013 ja se toimii kaikkialla Suomessa työllistäen yli 500 hoiva-alan ammattilaisia. Yritys tuottaa luotettavia ja korkealuokkaisia avustus-, seuranpito- ja hoivapalveluita 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Yritys on merkittävä kotimainen sote-palveluiden tuottaja.

Suomen Seniorihoiva