Kalliola

Sovittelu ohjaa nuoria rikoksettomalle polulle

Kalliolan Länsi-Uudenmaan sovittelutoimisto saa vuosittain yli 800 sovittelualoitetta. Erityisesti nuoriin liittyvät sovittelualoitteet ovat kasvussa. Sovittelulla lisätään nuorten vastuunottoa ja parannetaan uhrin mahdollisuutta saada korvaus kokemastaan vahingosta.

Unsplash: Priscilla Du Preez

Nuorisorikollisuudelle on tyypillistä aaltomainen kehitys. Edellinen piikki koettiin 2000-luvun alussa ja monen vuoden laskun jälkeen nuorisorikollisuus on taas kasvussa, varsinkin alle 15-vuotiaiden joukossa.

Länsi-Uudenmaan sovittelutoimiston vapaaehtoissovittelija ja etsivä nuorisotyöntekijä Agim Ukic kertoo, että erityisesti ryöstöt ja somekiusaaminen ovat kasvaneet nuorten sovittelutapauksissa.

- Ryöstöjen takana on usein köyhyyttä ja eriarvoisuutta. Nuoret vertailevat toisiaan ja haluavat kuulua joukkoon keinolla millä hyvänsä.

Sovittelu auttaa eteenpäin kriiseissä

Sovittelussa on kaiken ikäisä asiakkaita. Alle 15-vuotiaat eivät ole rikosoikeudellisesti vastuussa, mutta he ovat velvollisia korvaamaan aiheuttamansa vahingot. Siksi kuvioihin astuu usein sovittelu, jolla pyritään löytämään sopu riita- ja rikosasioihin kohtaamalla ja keskustelemalla, ilman raskaita seuraamuksia ja oikeudenkäyntiä.

Sovittelu toimii eräänlaisena väliintulona varsinkin nuorten tapauksessa. Yleensä nuoret sovittavat tapauksia työkorvauksilla, kuten siivoamalla vahingoittamiaan tiloja. Sovittelijat ohjaavat osapuolia tarvittaessa erilaisiin lisäpalveluihin, kuten päihdehuollon ja nuorisopalvelujen pariin

- Tilanteen käsittely auttaa myös rikoksesta epäiltyä nuorta. Parasta kaikille on, kun tilanteeseen löydetään ratkaisu yhdessä nuorten kanssa, toteaa Ukic.

Uusia vapaaehtoissovittelijoita kaivataan koko ajan lisää

Sovittelutoimistot ympäri Suomea etsivät nyt uusia vapaaehtoissovittelijoita. Suomessa toimii yhteensä 1530 tehtävään koulutettua vapaaehtoissovittelijaa, joista 80 Länsi-Uudenmaan alueella.

Nuorten tapausten lisäksi soviteltavaksi tulee muun muassa naapuririitoja, väkivaltarikoksia, ilkivaltaa ja petoksia. Sovittelijan tehtävänä ei ole päättää kuka on oikeassa, vaan auttaa asian käsittelyssä ja sopimisessa niin, ettei konflikti enää toistuisi.

- Varsinkin nuorten tapauksissa on koskettavaa, miten alussa epätoivoinen nuori saa toivoa elämään, kun tilanne laukeaa sovittelun myötä, toteaa Ukic.

Tietoa sovittelusta

• Sovittelu on restoratiivista oikeutta, jonka tarkoituksena on etsiä konfliktiin ratkaisuja yhdessä kuuntelemalla, kohtaamalla ja eheyttämällä ihmisten välisiä suhteita.
  • Sovittelualoitteen voi tehdä rikoksen tai riidan osapuoli, syyttäjä, viranomainen tai lapsen huoltaja.
  • THL vastaa sovittelupalveluiden järjestämisestä erilaisten palveluntuottajien kanssa. Länsi-Uudellamaalla palveluja tuottaa Kalliolan Setlementti.
  • Sovitteluneuvottelut ovat vapaaehtoistoimintaa ja maksuttomia sovitteluun osallistuville.

Lars Rikberg
Kalliolan Länsi-Uudenmaan sovittelutoimiston sovittelujohtaja
lars.rikberg@kalliola.fi

Agim Ukic
vapaaehtoissovittelija, jalkautuva etsivä nuorisotyöntekijä
agim.ukic@espoo.fi

Kalliolan Setlementti ry on yli 100-vuotias yhteiskunnallinen toimija, jonka tarkoituksena on purkaa alueellista eriarvoisuutta pääkaupunkiseudulla mm. kansalaisopistotoiminnan, naapuruustyön, päihdekuntoutuksen ja sovittelun keinoin.

Lue lisää julkaisijalta Kalliola

Nuoria huolestuttaa ilmaston hätätila. Nuorten ilmastoilta -tapahtuma Kalliolassa 30.11.25.11.2022 13:08:09 EET | Tiedote

Nuorten hätä ilmaston ja maapallon tilasta on käsin kosketeltava. Päätimme toimia ja järjestämme yhdessä nuorten kanssa ilmastoillan 30.11.2022 klo 15-19 Kalliolassa, Sturenkatu 11, 00500 Helsinki. Haemme vastauksia nuorten esittämiin kysymyksiin: miten nuoret voivat vaikuttaa ilmastoasioissa?, miten nuorten ääni saadaan mukaan päätöksentekoon?, minkä pitäisi muuttua, että ilmastohätätila otettaisiin tosissaan?. Olemme kutsuneet mukaan naapurustoa, päättäjiä ja aktivisteja, joilla jokaisella on sanottavaa ilmastokriisiin, vaikuttamisen tapoihin ja selviytymiseen. Ilmastohuoli on purettu näihin teemoihin: taide, luonto, vaatteet, ruoka, terveys, energia, media, ihmisoikeudet ja aktivismi. Ilmastoahdistuksen käsittelystä ja Ilmastotoivosta kertoo kuvataiteen maisteriopiskelija Venla Ekebomin (kuvassa) taidenäyttely.