Caruna muistuttaa turvallisesta puunkaadosta sähkölinjojen lähellä

Kevään tullen moni suunnittelee piha- tai tienvarsipuiden kaatamista. Jakeluyhtiö Caruna muistuttaa, ettei sähkölinjojen vieressä kasvavia puita pidä kaataa omin päin. Puiden kaatamisen suorittaa aina ammattilainen.

Ilmajohto Raaseporissa, kuvituskuva
Caruna

Tontin omistaja on vastuussa sähkölinjojen vieressä kasvavien puiden kaadosta ja ammattimetsurin tilaamisesta.

Toimi näin, kun haluat kaataa puun omalta tontiltasi ja lähellä sijaitsee ilmajohtoja

Ota ensin yhteyttä metsuriin. Ammattitaitoinen metsuri arvioi, miten työ voidaan suorittaa turvallisesti ilman, että puu kaatuu sähköjohtojen päälle. Metsurien yhteystietoja saa esimerkiksi metsänhoitoyhdistyksien kautta.

Metsuri pyytää yhteydenoton jälkeen jakeluyhtiöltä luvan puunkaadolle tai vaihtoehtoisesti sähkölinjojen väliaikaisen maahanlaskun, jos se on välttämätöntä.

Jos puunkaatoavustus on tarpeellinen turvallisen kaadon varmistamiseksi tai puut sijaitsevat suurjännitelinjojen (pylväässä kolme johdinta) läheisyydessä, Caruna lähettää asentajan paikalle puunkaadon ajaksi.

Carunan jakelualueella puunkaadosta tulee olla yhteydessä jakeluyhtiöön viimeistään kaksi viikkoa ennen töiden aloittamista.

Muista turvallisuus sähkölinjojen läheisyydessä

Vahingon sattuessa älä koskaan yritä poistaa sähkölinjan päälle kaatunutta puuta itse, vaan ota yhteyttä Carunan vikapalveluun häiriökartan chatissa.

“Vaurioituneesta linjasta tulee pysyä mahdollisimman kaukana. Sähköiskun saaminen ei edellytä johtoon koskemista, koska sähkö voi hypätä myös suoraan ihmiseen”, Carunan käyttöpäällikkö Jarmo Ström sanoo.

Jos ammattilaisen suorittama luvallinen puunkaato vahingoittaa sähköverkkoa, Caruna ei veloita korjauksesta. Rakennuksille aiheutuvat vahingot ovat aina omistajan vastuulla.

“Muista sopia puunkaatoapu myös mahdollisille data- tai puhelinkaapeleille. Puhelin- ja datakaapelit ovat paikallisen puhelinyhtiön omistuksessa. Tarvittavat luvat puunkaatoon tulee hakea kaupungilta tai kunnalta”, Ström muistuttaa.

Caruna uudistaa Nurmijärvi-Hyvinkää välillä kymmenen kilometriä vanhoja ilmajohtoja12.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Vanhaa Carunan 110 kilovoltin voimajohtoa uusitaan Nurmijärvellä ja Hyvinkäällä noin kymmenen kilometrin pituudelta. Vanha voimajohto on rakennettu olympiavuonna 1952, ja se on viimein tullut elinkaarensa päähän. Voimajohdon saneeraus parantaa sähkön toimitusvarmuutta Hyvinkäällä ja Riihimäellä ja lisää voimajohdon siirtokapasiteettia. Tulevaisuudessa se vastaa kasvavan sähkönkulutuksen tarpeisiin.