MTK-Vähäkyrö on Vuoden Helmi

Vasemmalta MTK-Vähäkyrön sihteeri Mariia Nuuja ja MTK-Vähäkyrön puheenjohtaja Anne Hakala. Oikeassa reunassa Helmityöryhmän puheenjohtaja Riitta Torikka. Kuva: MTK

MTK-Vähäkyrön valokuvanäyttely Vähäkyrö-talolla oli avoinna suurelle yleisölle reilun kuukauden ajan. Muun muassa yli 200 peruskoululaista kävi tutustumassa näyttelyyn. Samanaikaisesti MTK-Vähäkyrö järjesti 7. luokkalaisille kotimaisen ruuan viikon, joka on ollut perinne jo yhdeksän vuoden ajan. Yhdistys tuki tapahtumaa toimittamalla ja maksamalla kaikki tarvittavat raaka-aineet kotitaloustunneille. Tapahtuman ympärillä yhdistys järjesti yhdessä Vähäkyrön aluelautakunnan kanssa iltapäivätapahtuman, jossa käytiin avointa keskustelua maaseudun tilanteesta ja asioista.

Vuoden Helmi -palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa

Vuoden Helmi -palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 24.4.2024 Espoon Hanasaaressa. Palkinnon luovuttivat Helmityöryhmän puheenjohtaja Riitta Torikka ja työryhmän jäsen Aleksis Kyrö. Risto Saalastin Kylväjä-patsaan ottivat vastaan MTK-Vähäkyrön puheenjohtaja Anne Hakala ja sihteeri Mariia Nuuja.

• Olemme erittäin iloisia ja ylpeitä tästä huomionosoituksesta. Valitsimme tietoisesti kohderyhmäksemme alueen nuoret, sillä he ovat tulevaisuuden maaseudun kehittäjiä ja kuluttajia, kommentoivat Hakala ja Nuuja voittoa.

Kunniamaininta MTK-Rannikolle ja Pirkanmaan maaseutunuorille

Lisäksi kunniamaininnan saivat MTK-Rannikko ja Pirkanmaan maaseutunuoret. MTK Rannikko järjesti viljelijöille ja maaseutuyrittäjille virkistyspäivän 17.3.203 Raahessa. Pirkanmaan maaseutunuoret puolestaan toteuttivat yhteistyössä FarmiÄlli-hankkeen kanssa Liha-appron, jonka keskeisenä teemana oli luoda positiivista mielikuvaa suomalaisesta ruuantuotannosta.

Vuoden Helmi -palkinnon voittajat 2013-2022:

MTK-Nurmes: Perunatempaus 2013
MTK-Jalasjärvi: Traktorien vetokisat 2014
MTK-Kuusjoki: Salon iltatori 2015
MTK-Lounais-Häme: Peltotreffit 2016
Mhy Lounametsä: Kouluyhteistyö paikallisen 4H:n yhdistyksen kanssa ja työelämään tutustumisen konsepti 2017
MTK-Savonlinnan seutu ja Mhy Etelä-Savo: Koululaisten maa- ja metsäpäivät 2018
MTK-Itä-Uusimaa: Maanmuokkauspäivät 2019
MTK-Lokalahti: Koululaisten tilavierailut 2020
MTK-Iisalmi: Maaseutu tutuksi lapsille -projekti 2021
MTK-Merikarvia: Terve Ruoka -messut Merikarvialla 2022

MTK-Vähäkyrön puheenjohtaja Anne Hakala, anne.hakala(at)nic.fi, 0400 498 322