Taide tuo kasvun, välittämisen ja läsnäolon teemoja uusiin päiväkoteihin

Kolmen vastavalmistuneen helsinkiläisen päiväkodin käyttäjät ovat saaneet ilokseen uutta julkista taidetta. Kirsi Kivivirralta on valmistunut teos Päiväkoti Soittajaan Kannelmäkeen, Sanna Kannistolta Päiväkoti Nuottiin Pukinmäkeen ja Bogna Wisniewskalta Longinojan päiväkotiin Malmille. Taideteoksista löytyy yhteyksiä kasvuun, kuuntelemiseen ja laajemminkin ihmisen ja elinympäristön väliseen vuorovaikutukseen.

Bogna Wisniewska: visuaalinen halaus, 2023. Kuva: HAM/Sonja Hyytiäinen.

Kirsi Kivivirran teos JOS OLISIN PUU koostuu julkisivun puuympyröistä ja sisätilojen keraamisista, oksin kuvioiduista reliefeistä. Teoksen oksisto tuo ympäröivän maiseman sisätilaan, kohopinta kutsuu koskettamaan. Ympyrämuodot keskustelevat rakennuksen ikkunoiden, lattiakuvioiden, valaisimien, kalustevalintojen ja porttien yksityiskohtien kanssa. Päiväkoti Soittajan on suunnitellut arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy.

Kirsi Kivivirran (s. 1959) työskentelyn lähtökohtia ovat arkiset tilat, urbaani maisema ja arkkitehtuuri. Hänen taiteensa pääasiallinen materiaali on valkoinen posliini, mutta Päiväkoti Soittajan teoskokonaisuudessa hän käyttää ensimmäistä kertaa myös puuta.

Sanna Kanniston teos Metsän kutsu tuo lähiluonnon sisälle ja kutsuu havainnoimaan lintuja ja luontoa. Päiväkoti Nuotin portaikon lasipinnoille painetut valokuvat linnuista ja puista virkistävät ja rauhoittavat tilaa. Portaikosta löytyvät mm. haavan oksalle istahtanut sinitiainen ja eri kotoperäisten puiden oksilla lehahtelevat punatulkut, urpiainen ja pensastasku. Leikin tuntua teokseen tuovat köysitikkaat, joilla keikkuvat mm. niittykirvinen ja pajulintu. Teokseen kuuluu lisäksi kehystettyjä valokuvia, joissa esiintyvät rautiainen, viherpeipot poppelipuussa sekä helmipöllö. Päiväkodin on suunnitellut Verstas Arkkitehdit Oy.

Sanna Kannisto (s. 1974) on tunnettu muotokuvamaisista lintuvalokuvistaan, joiden ottamiseen luonnonoloissa hänellä on ELY-keskuksen erityislupa. Kanniston mukaan “linnuissa on haurasta kauneutta ja iloa; lystikkyyttäkin.”

Bogna Wisniewskan teoskokonaisuus visuaalinen halaus sijoittuu Päiväkoti Longinojaan, jonka on suunnitellut arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy. Teokseen kuuluu keraamisia pilvimuotoja sekä tekstiilejä, joiden puiset kehykset toistavat pilvien pehmeää muotokieltä. Teoksen teemoja ovat ystävällisyys, välittäminen, pehmeys ja läheisyys. Taiteilija toivoo teoksensa viestivän rauhallisuutta ja hoivaa.

Bogna Wisniewska (s. 1988) työskentelee maalauksen, keramiikan, tekstiilien, installaation ja puutarhanhoidon parissa. Hänen taiteellisen työskentelynsä ytimenä on luontosuhde, johon liittyvät hoiva, kiltteys, haavoittuvuus ja queer-näkökulma.

Teokset on rahoitettu taiteen prosenttiperiaatteen avulla: Helsingin kaupungin uudis- tai korjausrakentamiskohteiden budjetista on varattu osuus uuden julkisen taiteen toteuttamiseen. HAM Helsingin taidemuseo toimii teoshankkeissa taideasiantuntijana ja teokset liitetään osaksi Helsingin kaupungin taidekokoelmaa, jota HAM hallinnoi. Prosenttiperiaatteen avulla toteutettuja teoksia kuuluu HAMin hallinnoimaan kokoelmaan jo yli 200.

Lisätiedot:

Kirsi Kivivirta: JOS OLISIN PUU, 2023. Kuva: HAM/Kirsi Halkola.

HAM Helsingin taidemuseo hoitaa ja kartuttaa helsinkiläisten omasta taidekokoelmaa, johon kuuluu yli 10 000 teosta, mukaan lukien kaupungin julkiset taideteokset. Tennispalatsiin keskittyvissä kotimaisissa ja kansainvälisissä näyttelyissään HAM tuo esille modernia taidetta ja nykytaidetta. HAM vastaa myös nykytaidetapahtuma Helsinki Biennaalin kuratoinnista ja tuotannosta. Vuoden 2023 alusta HAM on toiminut Helsingin kaupunkikonserniin kuuluvana säätiönä.
hamhelsinki.fi

Muut kielet

Bambi Forever!7.3.2024 10:48:25 EET | Tiedote

Utställningen presenterar för första gången Raimo och Maarit Huttunens samlingen som införskaffats med passion och ett personligt grepp och som paret har donerat till HAM Helsingfors konstmuseum. Verken fokuserar på mänskliga upplevelser, känslor och själsliga landskap. Mellan 1996 och 2007 drev paret Huttunen Galleri Bakeliittibambi i Helsingfors, där de ställde ut verk av unga, lovande konstnärer och även följde deras utveckling genom åren. Utställningen visas på HAM 8.3.2024–19.1.2025.

Bambi Forever!7.3.2024 10:48:25 EET | Tiedote

Näyttely esittelee ensi kertaa Raimo ja Maarit Huttusen intohimolla ja persoonallisella otteella keräämän kokoelman, jonka he ovat lahjoittaneet HAM Helsingin taidemuseolle. Teokset nostavat keskiöön ihmisen kokemuksineen, tunneskaaloineen ja mielenmaisemineen. Huttuset pitivät vuosina 1996–2007 Helsingissä Galleria Bakeliittibambia, joka esitteli nuorten, lupaavien taiteilijoiden teoksia ja seurasi samojen taiteilijoiden kehittymistä useiden vuosien ajan. Näyttely on esillä HAMissa 8.3.2024–19.1.2025.