Espoon kaupunki - Esbo stad

Voimakkaasti kasvavassa kaupungissa korostuu palvelu- ja investointitarpeiden hallinta

Jaa

Tarkastuslautakunnan arviointi perustuu valtuustokauden kattavaan arviointisuunnitelmaan sekä vuosittaiseen arviointiohjelmaan.

Espoon tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2023 on luettavissa verkkosivuilta www.espoo.fi/arviointikertomus.

Kansainvälisen talouden ja toimintaympäristön epävarmuustekijöiden lisäksi vuoden 2023 kuluessa heikentyneet Suomen talous- ja työllisyysennusteet vaikeuttivat Espoon kaupungin talouden kehityksen ennustamista. Kaupungin tilikauden 261,6 milj. euron tulos toteutui ennakoitua korkeampana kertaluonteisten erien sekä verotulojen ennakoitua paremman kertymän vuoksi. Sote-uudistuksen myötä Espoon kasvanut valtionosuusriippuvuus ja tulossa olevat valtionosuus- ja TE-palvelu-uudistukset luovat kaupungin rahoituspohjaan olennaisia riskejä. Kasvavan väestön palvelutarpeet aiheuttavat lisääntyviä kustannuksia monissa kaupungin toiminnoissa. Espoo-konsernin 3,9 miljardin euron lainakanta ja tulevien vuosien investointipaineet korostavat tarvetta konsernin talouden kehityksen kriittiseen tarkasteluun ja tasapainon säilyttämiseen, jotta Espoon elinvoima säilyy ja asukkaiden palvelut turvataan.

Espoo-tarinan valtuustokauden tavoitteista johdetaan valtuustoon nähden sitovat vuosittaiset tulostavoitteet. Tarkastuslautakunnan arvion mukaan kaupungille asetetuista 26 tulostavoitteesta yhdeksän toteutui, viisi toteutui osittain, kahdeksan ei toteutunut, eikä neljää voitu arvioida. Liikelaitoksen kaksi tulostavoitetta ei toteutunut. Konserniyhteisöjen 31 tulostavoitteesta 20 toteutui, kahdeksan toteutui osittain ja kolme ei toteutunut. Tarkastuslautakunta korostaa, että tulostavoitteiden tulee samanaikaisesti olla kunnianhimoisia ja vaikuttavia sekä kaupungin omin toimin saavutettavissa olevia. Osa tulostavoitteista on asetettu siten, että niiden toteuttamiseen osallistuvat kaupungin toimialojen lisäksi espoolaiset yritykset ja koko espoolainen yhteisö. Espoon elinvoiman ja kilpailukyvyn turvaamiseksi tämä on hyvin perusteltua, mutta haastaa tavoitteen toteuttamiseksi tehtyjen kaupungin toimialojen omien toimien riittävyyden ja onnistumisen arvioinnin.

Kaupungin henkilöstömäärä oli 10 957 vuoden 2023 lopussa. Vuoden 2023 aikana kaupungin henkilöstömäärä nousi kaupungin palvelutarpeisiin vastaamiseksi eniten Kasvun ja oppimisen toimialalla. Vuoden 2024 aikana henkilöstömäärän arvioidaan kasvavan 150 työntekijällä, koska erityisesti varhaiskasvatukseen ja opetukseen tarvitaan lisähenkilöstöä lapsimäärien lisääntymisen myötä. Samanaikaisesti työvoiman saatavuus on heikentynyt erityisesti Kasvun ja oppimisen toimialalla, mikä vaikeuttaa kaupungin peruspalveluiden laadukasta järjestämistä. Kaupungin tulee jatkaa ja tehostaa kehittämistoimenpiteitä kaupungin työpaikkojen veto- ja pitovoimasta huolehtimiseksi.

Kasvun ja oppimisen toimialalta arvioinnin kohteina olivat henkilöstön veto- ja pitovoiman kehittämisen lisäksi varhaiskasvatuksen palvelut ja palvelujen laatu, oppimisen tuki ja inkluusio esi- ja perusopetuksessa sekä suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien oppilaiden tukeminen. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa tukea tarvitsevien lasten määrät ovat Espoossa kasvaneet ja tuen tarpeissa ja kouluvalmiuksissa on tunnistettu alueellisia eroja. Lapsille tulee tarjota tukea oikea-aikaisesti ja oikeanvahvuisena. Inkluusion ei tule olla säästökeino, vaan opetukselle on taattava riittävät henkilöstö- ja muut resurssit, jotta oppimisen edellytykset ja kaikille oppilaille sopiva opiskeluympäristö turvataan. Suomi/ruotsi toisena kielenä opetus yhteistyössä kotien, oman äidinkielen opetuksen ja muiden oppiaineiden kanssa auttaa oppilasta rakentamaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiään kulttuurisesti monimuotoisessa kaupungissa. Tarkastuslautakunta pitää hyvänä ratkaisuna samanaikaista S2- ja suomen/ruotsin kielen opetusta, josta on saatu hyviä tuloksia sekä oppilaiden oppimisen että opettajien jaksamisen näkökulmasta.

Vuoden 2023 arviointiohjelmaan kuului lisäksi kaupungin turvallisuus ja varautuminen, konserniohjaus ja konserniyhteisöistä HSL-kuntayhtymä sekä Länsimetro Oy. Muita arviointikohteita olivat Harrastamisen Suomen malli ja Espoon harrastuspolku sekä ikääntyneiden ja erityisryhmien kulttuuri- ja liikuntapalvelut, nuorisopalvelut, nuorten työllisyyden edistäminen sekä Ohjaamotalo-toiminta. Arvioinnin kohteina olivat lisäksi luonnon monimuotoisuus, ympäristöterveydenhuolto, kaupungin rakennusten ja rakennetun ympäristön esteettömyys ja turvallisuus sekä ulko- ja lähiliikuntamahdollisuuksien edistäminen. Arvioinnit johtopäätöksineen ja suosituksineen ovat luettavissa arviointikertomuksesta.

Lisätietoja antaa tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Paula Viljakainen, puh. 050 5727 497. Arviointikertomus luovutettiin valtuuston puheenjohtajalle 25.4.2024. Ruotsinkielinen arviointikertomus ja siitä annettava tiedote julkaistaan 8.5.2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Paula ViljakainenTarkastuslautakunnan puheenjohtajaEspoon kaupunki

Puh:050 5727 497

Linkit

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

X

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye