Vihreiden Harjanne: Hallituksen perussuomalainen maahanmuuttopolitiikka tulee kalliiksi

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne kantaa huolta hallituksen esitysten vaikutuksista maahanmuuttajien elämään ja toteaa ulkomaalaislakien muutosten olevan erityisen kehnoja talouden näkökulmasta.

Atte Harjanne

Harjanne korostaa, ettei Suomen talous nouse kestävälle pohjalle ilman työperäistä maahanmuuttoa. Harjanteen mukaan hallitus pyrkii estämään maahanmuuttoa perussuomalaisten tavoitteiden sanelemana sen sijaan, että se tekisi talouden sekä ihmisten kannalta järkeviä ja perusteltuja esityksiä.

– Suomen julkisen talouden yksi keskeinen ongelma on vinksalleen kääntyvä ikäpyramidi. Väestö ikääntyy, ja hoivattavien määrä suhteessa työikäisiin kasvaa. Samalla osaavan työvoiman puute on firmoille investointien jarru, Harjanne huomauttaa.

– Tätä yhtälöä ei saa ratkottua ilman maahanmuuttoa. Itse asiassa ilman maahanmuuttoa Suomen työikäinen väestö olisi jo nyt reippaasti pienempi, ja talouden tila paljon vaikeampi. Valtionvarainministeriön tuore katsaus Suomen talouteen muistutti sekin, että maahanmuutto on avittanut suhdannetilanteeseen nähden hyvää työllisyyskehitystä, Harjanne toteaa.

Laaja joukko elinkeinoelämän toimijoita on kritisoinut hallituksen nyt eduskuntaan tuomia esityksiä. Harjanne on huolestuneena seurannut sitä hallaa, jota Suomen hallitus tekee mielikuvalle Suomesta.

– Asumisaikaedellytyksen kiristäminen on saanut Suomessa asuvilta kansainvälisiltä osaajilta täystyrmäyksen. Monet ovat muutosten takia hyvin turhautuneita ja ilmapiiristä huolissaan, ja harkitsevat jopa muuttoa pois Suomesta. Esimerkiksi sallittujen ulkomaapäivien määrän kiristäminen heikentää Suomen veto- ja pitovoimaa kansainvälisten osaajien keskuudessa, Harjanne listaa.

– Tämä osuu erityisesti kansainvälisen liiketoiminnan parissa työskenteleviin sekä tutkijoihin, jotka viettävät paljon aikaa ulkomaisissa yliopistoissa, Harjanne kritisoi.

Harjanne muistuttaa, että kilpailu osaajista on kovaa. Esimerkiksi Saksa on juuri laskemassa kansalaistamisen asumisaikaedellytyksen kahdeksasta viiteen vuoteen, eli etenemässä päinvastaiseen suuntaan kuin Suomi.

– Kilpailemme muiden maiden kanssa osaavasta työvoimasta, ja siinä askeleet väärään suuntaan käyvät kalliiksi, kun kansainväliset osaajat laittavat plussia ja miinuksia paperille. Meillä ei olisi varaa menettää tätä porukkaa, Harjanne sanoo.

Hallituksen maahanmuuttopolitiikassa inhimilliset ja taloudelliset näkökulmat ovat jääneet täysin taka-alalle.

– Kaiken kukkuraksi hallitus haluaa vaikeuttaa turvapaikanhakijoiden työllistymistä. On vain hyvä, jos turvapaikanhakija työllistyy ja oppii kielen. Haluaako hallitus todella rangaista työnteosta? Harjanne kysyy.

Vihreiden Ohisalo ja Hopsu: hallitus kieltäytyy perustamasta päätöksiään metsistä tutkittuun tietoon26.4.2024 14:28:25 EEST | Tiedote

Maria Ohisalo ja Inka Hopsu kritisoivat hallituksen ja suuren valiokunnan enemmistön kantaa EU-komission asetusehdotukseen metsien seurantakehykseksi. Edustajien mukaan hallituksen nihkeä kanta johdonmukaisten ja ajantasaisten tietojen keräämiseen Euroopan metsien tilasta osoittaa, ettei hallitus halua perustaa metsiä koskevia päätöksiään tutkittuun tietoon.