Pohjois-Savon suhdannetilanne hiipunut ja kasvuennusteet odottavat

Kevään suhdannetilanne Pohjois-Savossa on edelleen haastava, eikä odotuksissa vuoden alkuun verrattuna ole muutosta. Vaikka suhdannetilanne on pysynyt alamaissa, elinkeinoelämän usko parempaan tulevaan on pysynyt korkeammalla, selviää Elinkeinoelämän keskusliiton ja Kuopion alueen kauppakamarin suhdannebarometrista.

Jännitteinen geopoliittinen tilanne ja maailmantalouden haasteet vaikuttavat merkittävästi vientivetoiseen Suomeen ja Pohjois-Savon veturiyrityksiin. Pohjois-Savossa huhtikuun suhdannetilanne (-71) pysyi lähes samana kuin tammikuussa (-72). Suhdannebarometrin mukaan tilanne Pohjois-Savossa on heikoin verrattuna muihin alueisiin.

Vaikka suhdannetilanne on ollut laskussa vuoden 2021 lopulta saakka, yritysten usko parempaan tulevaisuuteen pysyy. Suhdannetilannetta ja suhdanneodotuksia kuvaavat käyrät erkaantuivat jo keväällä 2023. Suhdanneodotukset Pohjois-Savossa (-15) ovat nyt lähempänä Suomen keskiarvoa (-8).

”Kiinnittäisin huomion veturiyritystemme tulevaisuudenuskoon. Vaikka lukema on negatiivinen, trendikäyrä on erkaantunut suhdannetilanteen käyrästä. Tämä mielestäni kertoo kärkiyritysten uskosta positiivisempaan markkinatilanteeseen. Voisiko pinnan alla jo kuplia. Tuleva korkojen lasku varmasti parantaa yritysten investointihalukkuutta kasvuun”, korostaa Kuopion alueen kauppakamarin toimitusjohtaja Kaija Savolainen

Yritysten suhdannetilannetta heikentää erityisesti vaimea kysyntä. Pula ammattitaitoisesta työvoimasta on kasvanut vuoden alun tilanteesta ja on suurin verrattuna muihin alueisiin. Lisäksi Pohjois-Savossa kasvua haittaa edelleen kasvaneet rahoitusvaikeudet. Rahoitusvaikeudet ovat kolminkertaiset maan keskiarvoon nähden.

null
Elinkeinoelämän keskusliiton ja Kuopion alueen kauppakamarin suhdannebarometri 29.4.2024

Katsaus perustuu Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n huhtikuussa 2024 tekemään suhdannetiedusteluun. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Tiedustelu on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tiedusteluun vastasi Pohjois-Savossa 52 yritystä, jotka työllistävät yhteensä 9 766 henkeä.

Kuopion alueen kauppakamari Kuopion alueenkauppakamari on elinkeinoelämän tahtotilan määrittäjä ja muutosvoima, jotta menestymme paikallisesti sekä kansainvälisesti. Kauppakamarin 900 jäsentä Kuopion, Varkauden ja Ylä-Savon alueilta edustavat kattavasti Pohjois-Savon elinkeinoelämää.