DNA Oyj:n tammi–maaliskuun 2024 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto, tulos ja käyttökate kasvoivat

DNA:n liiketoiminta on kehittynyt vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana myönteisesti. Liikevaihto, liiketulos ja käyttökate kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärätkin.

DNA:n liiketoiminta on kehittynyt vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana myönteisesti. DNA

Yhteenveto DNA:n keskeisistä tunnusluvuista tammi–maaliskuussa 2024

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

• Liikevaihto kasvoi 6 % ja oli 269 miljoonaa euroa (253).
  • Käyttökate kasvoi 14 % ja oli 107 miljoonaa euroa (94).
  • Liiketulos kasvoi 25 % ja oli 58 miljoonaa euroa (46).
  • Liittymäkohtainen keskimääräinen liikevaihto (ARPU)1):
    • Matkaviestinnän2) ARPU kasvoi 7 % ja oli 19,0 euroa (17,7).
    • Kiinteän laajakaistan ARPU kasvoi 2 % ja oli 16,6 euroa (16,3).
    • TV-liittymien3) ARPU kasvoi 7 % ja oli 10,0 euroa (9,4).
  • Liittymämäärä:
    • Matkaviestinverkon liittymämäärä2) kasvoi ja oli 2 762 000 (2 729 000).
    • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi ja oli 680 000 (651 000).
    • TV-liittymien3) määrä laski ja oli 211 000 (225 000).

Toimitusjohtajan katsaus

DNA:n talousluvut tammi–maaliskuulta 2024 osoittavat liiketoimintamme kehittyneen myönteisesti. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 6 % ja oli 269 miljoonaa euroa (253). Käyttökate kasvoi 14 % ja oli 107 miljoonaa euroa (94) ja liiketulos kasvoi 25 % ja oli 58 miljoonaa euroa (46). Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi vertailukaudesta ja oli 2 762 000 liittymää (2 729 000), samalla kun liittymäkohtainen liikevaihto kasvoi 19,0 euroon (17,7). Myös kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi vertailukaudesta ja oli 680 000 liittymää (651 000), samalla kun liittymäkohtainen liikevaihto kasvoi 16,6 euroon (16,3). Kiinteiden puhepalveluiden ja TV-liittymien määrät laskivat odotetusti.

DNA:n 3G-verkko suljettiin lopullisesti tammikuussa. Pohjois- ja Itä-Suomessa käyttämämme Suomen Yhteisverkon 3G-sulkutyöt tehdään tämän vuoden aikana, kun 5G-verkko alueilla valmistuu. 3G-sulkemisen myötä verkkoarkkitehtuurimme yksinkertaistuu, taajuuksia vapautuu 4G-tekniikan käyttöön ja suhteellinen sähkönkulutus laskee modernin tekniikan myötä. 5G-väestöpeittomme on jo yli 96 % suomalaisista. Omnitelen helmikuisessa mobiilidatapalvelun laatututkimuksessa4) todetaan, että DNA:n mobiilipalvelun laatu on erittäin hyvällä tasolla Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa, joissa mittaukset tehtiin.

Toimintaympäristömme osalta on tärkeää huomioida, että Suomen talous oli edelleen tammi–maaliskuun aikana taantumassa. Suomen Pankki totesi5⁾ maaliskuisessa ennusteessaan, että aiempaa korkeampi hinta- ja korkotaso vähentää yksityistä kulutusta ja investointeja. Tällä voi olla kielteisiä vaikutuksia DNA:n liiketoimintaan. Suomen Pankki ennustaa talouden alkavan kuitenkin toipua vuoden loppua kohti.

DNA on varautunut omassa toiminnassaan myös maailmanpoliittisen tilanteen muutoksiin ja kasvaneiden levottomuuksien myötä lisääntyneisiin sabotaasi-, vaikuttamis- ja tietomurtoyrityksiin. Olemme pitkään tehneet suunnitelmallista työtä koti- ja ulkomaanyhteyksien turvaamiseksi muun muassa monikertaisten varmennuksien avulla. Olemme myös nostaneet varautumisemme tasoa niin teknisin kuin hallinnollisin toimenpitein. Pidämme kaiken toimintamme keskiössä vahvaa tietoturvan ja tietosuojan tasoa, joiden osalta vahvistunut pohjoismainen yhteistyö on parantanut kyvykkyyksiämme entisestään.

Pyrimme parantamaan myös asiakkaidemme omaa tietoturvataitoa, ja tämän puolesta olemmekin kampanjoineet laajasti eri mediapinnoilla alkuvuoden aikana. Työtä on kuitenkin yhä tehtävänä myös yritysasiakkuuksien puolella, sillä DNA:n emoyhtiö Telenorin hiljattain julkaistun tutkimuksen6) mukaan suomalaiset yritykset ovat varautuneet kyberuhkiin puutteellisesti – vain joka kolmannella yrityksellä on varautumissuunnitelma kyberhyökkäysten varalle. DNA:lla me näemme suomalaisen kyberresilienssin kasvattamisen haasteena, jonka kanssa haluamme olla kaikkien asiakkaidemme tukena.

Jussi Tolvanen

Keskeiset tunnusluvut

Miljoonaa euroa

1–3/2024

1–3/2023

Muutos, %

1–12/2023

Liittymien ja liikenteen liikevaihto

Yhdysliikenne ja inbound roaming

Matkaviestinliikevaihto DNA:n liittymistä

Muu matkaviestinliikevaihto

Matkaviestinliikevaihto yhteensä

Ei-mobiililiikevaihto7)

Matkaviestinliiketoiminnan liikevaihto

Kiinteä puhe

Kiinteä laajakaista ja TV3)

Muu liikevaihto kiinteistä palveluista8)

Kiinteä, loppuasiakasliikevaihto yhteensä

Kiinteän liiketoiminnan tukkumyynti9)

Kiinteä liiketoiminta, liikevaihto yhteensä

Liikevaihto yhteensä

Käyttökate

Poistot

Liiketulos

Käyttökate / liikevaihto, %

Liiketulos / liikevaihto, %

Investoinnit

Investoinnit ilman toimilupamaksuja ja IFRS16-investointeja

Matkaviestinpalvelut:

Matkaviestinverkon liittymämäärät (1 000 liittymää)2)

joista prepaid10)

ARPU 1) – matkaviestinliittymät, euroa

19,0

17,7

18,2

josta postpaid-liittymistä, euroa

19,9

18,5

19,0

josta prepaid-liittymistä, euroa

9,3

8,4

9,3

Kiinteät yhteydet:

Liittymämäärät, kuluttajaliiketoiminta (1 000 liittymää)

- Kiinteät puhelinliittymät

- Kiinteä laajakaista

- TV3)

ARPU1) – kiinteä puhe, euroa

66,5

53,8

60,7

ARPU1) – kiinteä laajakaista, euroa

16,6

16,3

16,5

ARPU1) – TV, euroa

10,0

9,4

9,8

1)    ARPU = Liittymien kk-laskutus ja liikennelaskutus + yhdysliikenne / keskimääräinen liittymämäärä.
2)    Postpaid-, prepaid-, Luuri- ja liikkuvan laajakaistan liittymät.
3)    TV = kaapelimaksu-TV ja DNA TV.
4)    Omnitele Oy: Mobiilipalvelun laatututkimus, helmikuu 2024. Saatavilla: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=70100078
5)    Suomen Pankki 15.3.2024: Suomen Pankin väliennuste: Tukevasta taantumasta kohti kasvua. Saatavilla: https://www.suomenpankki.fi/fi/media-ja-julkaisut/tiedotteet/2024/suomen-pankin-valiennuste-tukevasta-taantumasta-kohti-kasvua/
6)    Telenor Group: Nordic Security Survey, Business Leaders November 2023. Saatavilla: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=70120505
7)    Tavaramyynti ja ei suoraan mobiililiiketoimintaan liittyvä myynti.
8)    Digita, ylläpito, WLAN/LAN, tietoturva, erikoispalvelut (ammattikäyttöön) jne.
9)    Access- ja kapasiteettipalvelut, kiinteän puheen yhdysliikenne jne.
10)    Viimeisen kolmen kuukauden aikana käytetyt tai ladatut prepaid-liittymät.

Lisätietoja:

Jussi Tolvanen, toimitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi

Timo Kipinoinen, talous- ja rahoitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 8131, timo.kipinoinen@dna.fi

DNA:n toimitusjohtaja Jussi Tolvanen.
DNA:n talous- ja rahoitusjohtaja Timo Kipinoinen.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Uusi suunta tietoturvaan: Managed SASE (MSASE) -ratkaisu tehostaa ja yksinkertaistaa yritysten turvallisuusarkkitehtuuria16.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Uusi lähestymistapa SASE-ratkaisuihin tuo helpotusta IT- ja tietoturvaosastojen resurssihaasteisiin ja modernisoi yritysten tietoturva-arkkitehtuuria. DNA:n tarjoama MSASE on hallinnoitu pilvipohjainen tietoturva-alusta, jonka kautta reititetään kaikki organisaation ulkoiset verkkoyhteydet. MSASE poistaa organisaatioilta tarpeen rakentaa ja ylläpitää teknisesti vaativaa tietoturvallisten yhteyksien kokonaisuutta.

New direction in cybersecurity: Managed SASE (MSASE) solution enhances and simplifies enterprise security architecture16.5.2024 09:00:00 EEST | Press release

A new approach to SASE solutions alleviates resource challenges for IT and cybersecurity departments and modernises enterprise security architectures. MSASE by DNA is a managed cloud-based security platform through which all organisation's external network connections are routed. MSASE eliminates the need for organisations to build and maintain a technologically demanding secure connections infrastructure.