Maksuton Kesäduunari-info on kesätyöntekijöiden tukena koko kesän

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan jälleen torstaina 2.5.2024. Kesätyöntekijät saavat palvelusta maksutonta neuvontaa työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä puhelimitse, WhatsAppissa ja yhteydenottolomakkeen kautta. Jokainen kesätyöntekijä voi ottaa yhteyttä neuvontapalveluun, eikä palvelun käyttö edellytä ammattiliiton jäsenyyttä.

Kesäduunarineuvoja Vee Tirinen pitää tärkeänä, että nuorille tarjotaan matalan kynnyksen neuvontapalvelua, joka toimii tukena, kun he ottavat ensiaskeliaan työelämässä.

– Kesäduunari-infosta voi kysyä neuvoa jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista, jos jokin sopimuksen kohta tuntuu epäselvältä tai jos haluaa varmistua, että kaikki kirjaukset ovat oikein. Apua saa myös palkkaan, työvuoroihin ja koeaikaan liittyviin kysymyksiin, Tirinen painottaa.

Tirinen on opiskellut oikeustieteitä Itä-Suomen yliopistossa. Hän on perehtynyt työoikeuteen notaarityössään, jossa hän selvitti alustatalouden työaikakäytäntöjä. Tämä on hänen toinen kesä kesäduunari-neuvojana.

Matalan kynnyksen tukea luottamuksellisesti

Viime vuonna kesätyöntekijöiden kysymykset liittyivät erityisesti palkkaan, työaikoihin, työsopimukseen ja työturvallisuuteen. Palkassa mietitytti eniten palkan ja lisien määrä, kun taas työajassa pohditutti, kuuluuko työnantajan maksaa palkkaa perutun työvuoron ajalta.

Tirinen korostaa, että avun pyytämiseen on aina matala kynnys, sillä kysymykset käsitellään luottamuksellisesti.

– Nuoren kannattaa perehtyä huolellisesti omiin oikeuksiinsa ja velvollisuuksiinsa. Yksin ei tarvitse tai kannata jäädä, kun kohtaa ongelman, hän lisää.

Nuoria työllistävät työnantajat sekä kesätyöntekijöiden läheiset voivat myös kysyä Kesäduunari-infosta neuvoja.

Neuvontaa läpi kesän

Kesäduunari-info palvelee 2.5.–31.8.2024. Kesäduunarineuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Kesätyöntekijä voi ottaa yhteyttä myös sähköisellä yhteydenottolomakkeella. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi halutessaan ottaa yhteyttä myös nimettömästi.

Ennen yhteydenottoa voi tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin ja kesäduunarin muistilistaan Kesäduunari-infon verkkosivuilla.

Kuvia Vee Tirisestä löytyy täältä (kuvat: Pauli Vento, SAK)

Kesäduunarineuvoja Vee Tirinen, puh. 040 747 1571

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK toivoo uusilta mepeiltä yhteistyötä palkansaajien suuntaan10.6.2024 13:01:59 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin uudet edustajat on valittu ja STTK:n hallitus onnittelee kaikkia Suomen uusia meppejä. ─ Uudet edustajamme ovat kokeneita ja osaavia poliitikkoja. Toivomme heiltä yhteistyötä palkansaajien suuntaan ja jatkoa sosiaalisen Euroopan kehittämiselle. Kaikki tarvitsevat säälliset työolot ja palkan, jolla tulee toimeen. Osaamisesta ja koulutuksesta on huolehdittava, jotta vihreä siirtymä ja digitalisaation eteneminen koetaan oikeudenmukaiseksi. Siirtolaisuuteen ja pakolaisuuteen liittyvät ongelmat ovat koko Euroopalle yhteisiä, joten populismin sijaan tarvitaan ratkaisuja, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK harmittelee, että Suomessa äänioikeuttaan käytti vain hieman yli 40 prosenttia äänioikeutetuista. Äänestysprosentti oli jopa pienempi kuin edellisissä eurovaaleissa. ─ Demokratiassa vaalien pitäisi olla kansanvallan juhlaa, mutta Suomen suurin puolue oli nukkuvien puolue. Euroopan parlamentissa päätetään asioista, jotka heijastuvat tavalla tai toisella Suomen lai

STTK: Suomi vastaa kasvaviin osaamisvaatimuksiin koulutusleikkauksilla16.5.2024 10:44:46 EEST | Tiedote

Suomen on pärjättävä maailmassa, jossa digitalisaatio kiihtyy, ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää teknologisia harppauksia, tekoäly valtaa alaa ja uusi turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii monipuolisia toimia. ─ Suomen hallituksen vastaus näihin haasteisiin on leikata koulutuksesta. Jatkuvaan oppimiseen kohdistuvat leikkaukset tällä hallituskaudella nousevat hallitusohjelman perusteella yli 300 miljoonaan euroon, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola hämmästelee. Tänään Helsingissä STTK:n edustajistossa puhuneen Palolan mielestä hallituksen leikkauslista on ”vaikuttava”, mutta erittäin ikävällä tavalla. ─ Aikuiskoulutustuki ja ammattitutkintostipendi lakkautetaan. Vapaan sivistystyön rahoitusta leikataan ja opiskelijamaksuja korotetaan vastaavasti, mikä tarkoittaa, että jos haluat opiskella, maksat lisää. Avoimen korkeakouluopiskelun opiskelijamaksuja korotetaan ja korkeakoulujen valtionrahoitusta leikataan, hän listasi. Lisäksi kevään kehysriihessä päätettiin vielä esimerkiksi leikat