GRK rakentaa Fortumille tuotantolaitoksen Espooseen

Fortum rakentaa päästötöntä sähköpohjaista kaukolämmöntuotantoa Espooseen. GRK on valittu hankkeen pääurakoitsijaksi.  Tuotantolaitoksen rakennustyöt alkavat keväällä 2024 ja työt päättyvät syksyllä 2025. Nuijalan kaukolämpölaitoksen arvo on noin 26 miljoonaa euroa.

Joustavan sähköpohjaisen tuotannon lisääminen on osa Fortumin ja Espoon kaupungin yhteistä Espoo Clean Heat -ohjelmaa, jonka aikana Fortum muuttaa Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen alueen kaukolämmön hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.

Ohjelman myötä Fortum rakentaa uutta päästötöntä sähköpohjaista kaukolämmöntuotantoa Espooseen. Yksi Fortumin tuotantolaitoksista rakennetaan Nuijalan alueelle.  Tähän tuotantolaitokseen tulee 50 megawatin sähkökattila ja 800 megawattitunnin lämpöakku.

GRK vastaa tuotantolaitoksen rakentamisesta. Nuijalan tuotantolaitoksen rakennustyöt alkavat toukokuussa 2024, ja tuotannon on tarkoitus käynnistyä lämmityskaudelle 2025–26.

Espoon Nuijalaan rakennettava laitos kattaa valmistuttuaan noin 10 prosenttia koko sähköisen kaukolämmöntuotannon kapasiteetista. Laitoksen käyttöönotto auttaa osaltaan korvaamaan fossiilisten ja biopohjaisten polttoaineiden käyttöä.

”On hienoa päästä tekemään tätä projektia Fortumille, koska haluamme tehdä tämäntyyppisiä projekteja. Tässä vahvuuksiamme ovat maarakennustyöt ja projektin johtaminen pääurakoitsijana. Rakennamme koko laitoksen, mutta tuotantolaitoksen prosessi, sähkökattilat ja akku ovat erillishankintoja”, projektinjohtaja Vesa Noutia GRK:lta kertoo.

GRK hakee kasvua teollisuusrakentamisesta

GRK tunnetaan julkisen alan infrarakentajana, mutta yritys tekee koko ajan projekteja myös yksityisille asiakkaille, kuten teollisuudelle. Tässä on onnistuttu, sillä vuonna 2023 GRK:n laskutuksesta noin 33 prosenttia muodostui yksityisistä hankkeista.

GRK toteuttaa yksityisille asiakkaille esimerkiksi maarakennustöitä, pohjanvahvistusta, louhintaa, kunnallistekniikka, betoni- ja asfalttitöitä, runkojen rakentamista sekä erilaisia asennuksia teollisuuslaitoksiin.

”Toteutamme teollisuusrakentamisen urakoita eri puolella Suomea. Teollisuus, logistiikka, voimalaitokset, asemarakennukset – me taivumme moneen. Olemme olleet mukana tehdasprojekteissa, kauppojen maarakennustöissä, asemien sekä pysäköintihallien rakentamisessa. Yksi hyvä esimerkki osaamisestamme on Finnoon metroaseman rakentaminen –  siinä toteutettiin erittäin haastava kokonaisuus maan alle”, GRK:n taito- ja väylärakentamisen liiketoimintajohtaja Jaakko Mäkelä sanoo.

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.