HUSin yhtymähallitus kokoontuu 6.5. päättämään palveluverkon tulevista muutoksista liittyen talouden tasapainottamiseen

Palveluverkkoon esitetyt muutokset vuosille 2025–2027 koskevat erityisesti Lohjan ja Porvoon sairaaloita, joissa loppuu esityksen mukaan öisin ja viikonloppuisin tehtävät leikkaukset. Samalla myös synnytystoiminta siirtyy pois Lohjan sairaalasta HUSin muihin synnytyssairaaloihin. Profiilien muutosten myötä HUS pystyy lisäämään suunnitelmallista leikkaustoimintaa näissä sairaaloissa merkittävästi.

Meilahden sairaaloiden sisäänkäynti
Meilahden kampusalue Mikko Hinkkanen HUS

HUSin yhtymähallitus kokoontuu 6.5. käsittelemään palveluverkon muutoksia päätösasiana.

HUS joutuu sopeuttamaan talouttaan vuosina 2025–2027 yhteensä vähintään 225 miljoonalla eurolla. Palveluverkon muutoksilla tavoitellaan noin 56 miljoonan euron säästöjä vuosina 2025–2027. Esityksen taustalla on säästötarpeen lisäksi henkilöstön saatavuuden turvaaminen.

HUSin palveluverkon muutokset valmisteltu huolella

HUSin yhtymähallituksen edellyttämä palveluverkkoselvitys tehtiin vuonna 2023. Alkuvuodesta 2024 palveluverkkoselvityksen pohjalta tehtiin esitys tarvittavista muutoksista. Esitettävistä muutoksista on tehty laaja-alaiset ja kattavat vaikutusarvioinnit.

Yhtymähallitus on käsitellyt esitystä ja vaikutusarviointeja jo aikaisemmin kokouksissaan 12.2., 4.3. ja 25.3. Palveluverkkotyö on alkanut jo vuoden 2023 puolella. HUSin palveluverkko on osa koko Uudenmaan palveluverkostoa, ja muutoksia on suunniteltu yhteistyössä Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.

Keskeiset muutosesitykset

Esityksen mukaan Lohjan sairaalassa loppuvat öisin ja viikonloppuisin tehtävät leikkaukset. Muutosten toimeenpanon vuosi olisi esityksen mukaan 2026.

Ympärivuorokautisen leikkaustoiminnan loppuminen vaikuttaa suoraan Lohjalla synnytystoiminnan loppumiseen, sillä synnytyssairaalassa tulee asetuksen mukaan olla keisarinleikkausvalmius ympäri vuorokauden.

HUS-alueen synnyttäjiä palvelee jatkossa Naistenklinikka sekä Jorvin ja Hyvinkään sairaalat. Kaikki HUSin synnytyssairaalat ovat toimineet ja toimivat samassa organisaatiossa, ja ne kaikki ovat sitoutuneet vauvamyönteisyyteen ja yhteisiin toimintatapoihin.

Porvoon sairaalassa loppuvat öisin ja viikonloppuisin tehtävät leikkaukset. Muutosten toimeenpanon vuosi olisi esityksen mukaan 2027.

Lohjan ja Porvoon sairaaloissa palvelee jatkossakin ympäri vuorokauden toimiva yhteispäivystys sekä erikoissairaanhoidon ajanvarauspoliklinikat ja vuodeosastot. Sairaalat tulevat säilymään myös opetussairaaloina.

Suunnitelmallisia leikkauksia päästään lisäämään

Yö- ja viikonloppuaikaisen päivystysleikkaustoiminnan keskittäminen vapauttaa henkilöstöresursseja päiväsaikaan tapahtuvaan ajanvaraukselliseen leikkaustoimintaan.

Muutoksen myötä Lohjan ja Porvoon sairaaloissa voidaan tehdä merkittävästi enemmän suunnitelmallisia leikkauksia. Lohjan sairaalassa arviolta vähintään 750 ja Porvoon sairaalassa arviolta vähintään 1000 suunnitelmallista leikkausta enemmän vuodessa. Leikkaustoiminnassa tullaan keskittymään ortopediaan, vatsaelinkirurgiaan ja urologiaan. Muun muassa ortopediassa HUSin jonot ovat tällä hetkellä pisimpiä.

Kokouksen esityslistan pääset lukemaan täältä.

yhtymähallituksen puheenjohtaja Risto Rautava, p. 040 504 5851

toimitusjohtaja Matti Bergendahl, HUS, yhteydenotot HUSin mediapalvelu puh. 050 427 2875 tai viestinta@hus.fi

Tietoa HUSista

HUS – Vaikuttavinta hoitoa

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi.

hus.fi

Muut kielet