Tutkimus: Suurin osa suomalaisista haluaisi liikkua luonnossa nykyistä enemmän - yksi liikuntamuoto on selvä suosikki
Prisma toteutti osana outdoor-valikoimansa kehittämistä kyselytutkimuksen, johon vastasi 2500 eri-ikäistä suomalaista ympäri maan. Tutkimuksessa nousi selvästi esiin se, etteivät suomalaiset koe ulkoilevansa tarpeeksi ja etenkin nuorten ulkoiluista ollaan huolissaan. Suurimpana esteenä ulkoilulle koettiin kiire ja ajan puute. Suosituin liikkumismuoto oli kävely tai sauvakävely. Sosiaalista mediaa metsään ei haluta.
Peräti 86 prosenttia vastaajista nosti esiin kyselyssä, että he haluaisivat liikkua nykyistä enemmän ulkona ja luonnossa. Noin kaksi kolmesta (70 %) vastaajasta oli yleisesti sitä mieltä, että suomalaiset liikkuvat tänä päivänä luonnossa liian vähän.
Erityisesti nuorista kannettiin huolta. Vastaajilta kysyttiin ketkä heidän mielestään eivät erityisesti liiku tällä hetkellä tarpeeksi ulkona ja luonnossa. Vastaus oli murskaavalla prosentilla (88 %) nuoret. Kyselyyn vastanneiden ikäryhmissä kaikissa tulos oli tasainen.
Suurimpana esteenä ulkoilulle ja luonnossa liikkumiselle nostettiin kyselyssä kiire ja ajan puute (37 %) sekä erilaiset keliolosuhteet, kuten jää ja liukkaus (28 %) sekä sadekeli (23 %).
”Kun näitä tuloksia katsoo, niin ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen harmitus, että ihmiset eivät saa ulkoiltua niin paljon kuin haluaisivat. Samalla kannustan kuitenkin olemaan armollinen itselleen, sillä ulkoilua voi harrastaa monin eri tavoin. Se voi olla pitkä vaellusretki, lenkki lähimetsässä tai vaikkapa vain kävely kaupungilla. Jokaiselle on tärkeä löytää oma tapansa, jonka saa sovitettua kiireiseen arkeen”, Prisman käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen toteaa.
”Mitä tulee suomalaisittain ajoittain vaativiin keliolosuhteisiin, niin siinä tietenkin oikeanlaisella pukeutumisella ja varustuksella on merkittävä rooli siihen, millaisena ulkona ja luonnossa liikkumisen kokee. Uusimme korona-ajan ulkoilubuumin aikaan Prisman koko outdoor-valikoiman, ja kiinnostus näille tuotteille on yhä suurta, minkä vuoksi etsimme jatkuvasti uusia tapoja palvella ulkoilevaa asiakaskuntaa” hän jatkaa.
Ulos ilman sosiaalista mediaa
Toinen mielenkiintoinen havainto tutkimuksessa liittyi suomalaisten haluun olla ulkona luonnossa ilman sosiaalista mediaa.
Vaikka voisi ajatella kännykän ja sen palveluiden seuraavan nykyään kaikkialle, 67 prosenttia vastaajista ilmoitti haluavansa olla metsässä ja luonnossa ilman ruutuaikaa. Lähes joka neljäs (24 %) totesi, että ruutuaikaa luonnossa voi olla, mutta kuitenkin vähemmän kuin normaalissa arjessa. Vain kaksi prosenttia käyttäisi puhelinta ja sosiaalista mediaa luonnossa ollessaan samalla tavalla kuin muuallakin.
”Haluan korostaa, ettei ole yhtä oikeaa tapaa viettää aikaa ulkona ja liikkua luonnossa. Jos puhelimen käyttö tuntuu hyvältä, niin antaa mennä vain. Tulkitsen kuitenkin tuloksia niin, että yhä useammalle ulkoilu ja luontokokemukset tarjoavat tarpeellista vastapainoa älylaitteiden täyttämään arkeen ”, Pesonen pohtii.
Suomi on sauvakävelyn luvattu maa
Tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin mitä ulkoilu heille ylipäätänsä tarkoittaa. Lähes puolelle vastaajista se oli ylipäätään luonnossa liikkumista (51 %) ja esiin nousi muun muassa lenkkeily (33 %) sekä pyöräily (32 %). Vastaajat saivat valita useita vaihtoehtoja.
Kuitenkin kysyttäessä mieluisinta aktiviteettia luonnossa, vastaus oli hämmentävän selkeä: peräti 83 prosenttia valitsi kävelyn tai sauvakävelyn.
Prisman kysely toteutettiin 11.-18.4.2024 ja siihen vastasi 2500 S-ryhmän asiakasomistajaa. Otanta tehtiin tasaisesti ympäri maan.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Niko Pesonen, S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja
niko.c.pesonen@sok.fi
puh. 0107681395
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä muistuttaa – Bonus kertyy mobiililla maksettaessa vain “kahden kortin taktiikalla”30.5.2024 09:17:12 EEST | Tiedote
Mobiilimaksaminen on helppoa ja turvallista, mutta sen kasvaneeseen suosioon liittyy kuitenkin myös tärkeä huomioitava asia: Bonus voi jäädä saamatta, jos mobiilissa käyttää pelkästään maksukorttia.
Anu Tuomola SOK:n lakiasiainjohtajaksi ja konsernijohtoryhmän jäseneksi30.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
SOK:n lakiasiainjohtaja Seppo Kuitunen jää eläkkeelle 1.1.2025. Hänen seuraajakseen on nimitetty OTM, VT, eMBA Anu Tuomola. Tuomola siirtyy SOK:lle viimeistään 1.12.2024 ja raportoi tehtävässään pääjohtaja Hannu Krookille.
Helle ajoi suomalaiset tuuletinostoksille – myynti kolminkertaistui29.5.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Viime viikolla Suomeen saapunut helle sai suomalaiset liikkeelle: nimittäin Prismaan tuuletinostoksille. Tuuletinten ja ilmastointilaitteiden myynti oli yli kolminkertaista viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Asiakkaat ryntäsivät ostoksille niin verkkokauppaan kuin myymälöihinkin ja myös muut helletuotteet kävivät kaupaksi.
S-ryhmän ravintolapalvelut luovat digitaalista tulevaisuutta – 10 miljoonaa käyntiä keräävän Raflaamon rinnalle digitaalisia tilaamisen palveluita28.5.2024 09:05:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä luo tulevaisuuden asiakaskokemusta ravintoloissaan ja ottaa käyttöön asiakaskokemusta parantavia ja asiakastyötä helpottavia digitaalisia palveluita: asiakkaiden suosimaa mobiilia pöytiin tilausta levitetään vauhdikkaasti ja suositut itsepalveluautomaatit laajenevat pikaruokaravintoloiden ulkopuolelle. Yhä useamman ravintolakokemus alkaa kuitenkin Raflaamosta, jossa vuosittain on jo yli 10 miljoonaa käyntiä.
Tuore tutkimus: Prisma on Suomen suosituin muotikauppa23.5.2024 11:58:23 EEST | Tiedote
Kaupan liiton tuoreen tutkimuksen mukaan Prisma on kasvattanut suosiotaan muotikauppana ja jatkaa Suomen suosituimpana paikkana ostaa vaatteita ja jalkineita. Prisma on ollut Kaupan liiton tutkimuksissa suosituin myymälä vaate- ja jalkineostoksiin jo vuodesta 2019.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme