Tuore tutkimus: Prisma on Suomen suosituin muotikauppa
Kaupan liiton tuoreen tutkimuksen mukaan Prisma on kasvattanut suosiotaan muotikauppana ja jatkaa Suomen suosituimpana paikkana ostaa vaatteita ja jalkineita. Prisma on ollut Kaupan liiton tutkimuksissa suosituin myymälä vaate- ja jalkineostoksiin jo vuodesta 2019.
Tuoreimman Kaupan liiton tutkimuksen jopa 37 prosenttia vaatetusta ostaneista suomalaisista on ostanut viimeisen 12 kuukauden aikana vaatteita tai jalkineita Prismasta. Tutkimuksen mukaan marketmuodin vahva asema Suomessa saattaa olla yksi syy siihen, että kiinalainen ultrapikamuoti ei ole ottanut Suomessa yhtä suurta jalansijaa kuin monissa muissa maissa.
- Olemme tosi ylpeitä siitä, miten moni suomalainen ostaa vaatteensa ja jalkineensa Prismasta. Prisman vaate- ja kenkämyynti onkin tänä vuonna kasvanut markkinaa paremmin. Meidän vahvuutemme on myös Kaupan liiton tutkimuksessa korostuva sijainnin tärkeys ostopaikan valinnassa: Prisma on monelle suomalaiselle sijainniltaan sopiva muotikauppa, sillä myymälöitämme löytyy joka puolelta Suomea. Mielestämme muoti kuuluu kaikille asuinpaikasta tai vaikkapa koosta riippumatta. Muita vahvuuksiamme ovat myöskin tutkimuksessa tärkeinä kriteereinä mainitut hinta ja suomalaiseen makuun sopiva valikoima. Olemme muun muassa juuri laajentaneet valikoimaamme uudella Luode12-ulkoilubrändillä, kertoo S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen.
Kaupan liiton tutkimuksessa tarkasteltiin kiinalaisen niin kutsutun ultrapikamuodin suosiota Suomessa verrattuna muihin maihin ja pohdittiin, onko marketmuodin suosio maassamme yksi osatekijä sille, ettei ultrapikamuoti ole täällä yhtä iso ilmiö kuin monessa muussa maassa. Suomalaiset toimivat suhteellisen vastuullisesti myös esimerkiksi verkkokauppaostosten palautusten kanssa, joskin tuotteiden palauttaminen on kasvussa.
- Me itse tarkastelemme Prismaa kokonaisuutena sisältäen 76 myymälää sekä verkkokaupan Prisma.fi. Muodin ostaminen verkkokaupasta on kasvussa, mutta edelleen yleisempää on ostaa vaatteita ja kenkiä myymälästä, missä niitä voi sovittaa. Huomaamme kuitenkin, että kotimaisuuttamme ja luotettavuuttamme arvostetaan myös verkkokaupassa. Emme kannusta tilaamaan ylimääräisiä tuotteita, joista osa sitten palautetaan vaan palauttamaan vain hyvästä syystä. Postitus takaisin meidän varastollemme Sipoossa on kuitenkin kestävämpi teko kuin palautus toiselle puolelle maapalloa, pohtii Pesonen.
Muotikaupan tulevaisuudessa nähdään kasvava kiinnostus toimialan vastuullisuutta kohtaan. S-ryhmässä edistetään toimitusketjun läpinäkyvyyttä, kiertotalouden malleja sekä tuotannon ja raaka-aineiden ympäristövastuullisuutta sekä ihmis- ja työoikeuksia. Tuotannon työolosuhteiden varmentaminen kolmannen osapuolen auditoinneilla, vastuullisten materiaalien kasvava määrä sekä läpinäkyvä tapa kertoa valmistuspaikkojen tiedot tuotteissa ovat esimerkkejä käytännön toimista. Lisäksi oma merkki -tuotteiden laatua ja turvallisuutta seurataan muun muassa testauttamalla tuotteita ja materiaaleja.
Lähde: Kaupan liiton Muotikauppa ultrapikamuodin aikakaudella -tutkimus 22.5.2024
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Niko PesonenS-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtajaS-ryhmä
Puh:0107681395niko.c.pesonen@sok.fiKuvat
Liitteet
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Perinteisiä makuja ja herkullisia lahjoja – tältä maistuu suomalaisten joulu9.12.2024 07:31:00 EET | Tiedote
Joulu on lämpimän tunnelman ja tärkeiden perinteiden aikaa. Juhlan perinteet kantavat joulupöytään saakka, jossa suomalaisille maistuvat vuodesta toiseen tutut maut kuten kinkku, rosolli, limppu, kala, joulumakeiset ja glögi. S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) myyntidata osoittaa, että joulun mauissa voi kuitenkin havaita myös alueellisia ja ikäpolvien välisiä mieltymyseroja.
Nämä suomalaiset ruokayrittäjät kilpailevat elämän mullistavasta mahdollisuudesta – Suomalaisen menestysreseptin finalistit on valittu4.12.2024 21:00:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna kilpailun voitosta kamppaillaan kotimaisella kauralla ja rukiilla, viljattomalla piirakalla, perunalla ja herkuttelutuotteilla. Tuoteideoissa toistuvat S-ryhmän datasta nousevat ruokailmiöt ja niissä on näkyvissä myös heijastuksia uusista ravitsemussuosituksista. Suomalaisen menestysreseptin voittajatuote on vuoden odotetuimpia uutuuksia - voittaja selviää tammikuussa 2025.
SOK:n hallitus vuodelle 2025 on valittu4.12.2024 14:39:58 EET | Tiedote
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan hallintoneuvosto on valinnut SOK:n hallituksen vuodelle 2025. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Reima Loukkola.
S-ryhmä satsaa pikatoimituksiin – pienetkin ruokaostokset halutaan yhä useammin kotiovelle toimitettuna29.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Pikatoimitusten suosio on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. S-ryhmässä asiakkaiden kasvaviin odotuksiin vastataan nyt tuomalla suosittujen robokuljetusten rinnalle lisää nopeita kotiinkuljetusvaihtoehtoja, kun yhteistyö Foodoran ja Woltin kanssa käynnistyy vaiheittain.
Juomatottumukset murroksessa ja 9 muuta ruokailmiötä – kasvipohjaisuus ja alkoholittomuus trendaavat juomapuolella28.11.2024 11:59:00 EET | Tiedote
S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) laaja myyntidata kertoo, mitä suomalaisten ostoskoreista löytyy. Data kertoo positiivisista muutoksista, kuten kasvisten syönnin monipuolistuminen sekä kalan ostamisen kääntyminen kasvuun. Myös suomalaisten juomatottumuksissa on nähtävissä selkeitä muutoksia. S-ryhmän myyntidatasta tunnistettiin kymmenen ajankohtaista ilmiötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme