Naantalin Venemessut käynnistää veneilykauden

Naantalin vanhan kaupungin satama täyttyy veneistä ja vapaa-ajan tuotteista jälleen toukokuun viimeisenä viikonloppuna. Venemessujen järjestäjien mukaan vallitseva taloustilanne näkyy messuilla, mutta monella tavalla. Veneitä on nyt paljon myynnissä ja veneen ostajilla hyvä valikoima. Isojen veneiden osalta valikoima on kapeampi, johtuen siitä, että isompia veneitä myydään tällä hetkellä Suomeen vain harvakseltaan.

Toukokuun lopussa järjestettävillä Naantalin Venemessuilla on messujen toimitusjohtaja Tuomas Levannon mukaan luvassa veneitä laitureiden täydeltä.

-Laituripaikat on lähes loppuun myyty. Messuihin on vielä kuukausi aikaa ja uskon vakaasti, että loputkin venepaikat täyttyvät vielä. Naantalin messut on aina ollut se paikka, missä pitkään mietityt venekaupat lyödään lukkoon, kun venettä pääsee koeajamaan ja kesä on ovella, kertoo Naantalin Venemessujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto.

Myös Venealan Keskusliiton Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo on toiveikas tulevaisuuden suhteen. Pajusalo uskoo, että vuonna 2024 venekauppa pysyy samalla tasolla kuin viime vuonna. Isompi käänne parempaan tapahtuu Pajusalon mukaan, kun korot lähtevät laskuun ja ostovoima paranee sitä kautta.

-Venealalla eletään varovaisen toiveikasta aikaa. Kuluttajia on kuritettu viime aikoina kunnolla, mikä on heijastunut myös veneiden kysyntää. Ostovoima on kuitenkin lähtenyt jo korjaantumaan ja keskustelut korkojen laskusta ovat oikean suuntaisia. Helsingin Kansainväliset Venemessut näyttivät jo helmikuussa, että venekauppa ei todellakaan ole pysähtynyt, Pajusalo toteaa.

Käytettyjen veneiden markkinoilla aurinkoisempaa Käytettyjen veneiden myyntiin ja välittämiseen erikoistuneen Nautione Oy:n Jarmo Tiainen kertoo kuluvan vuoden olevan huomattavasti pirteämpi kuin mitä vuosi 2023. Keväällä ja alkukesästä kysytyimpiä malleja ovat Tiaisen mukaan perämoottorilliset retkiveneet, mutta myös kalliimmille veneille on ostajia, ellei Suomesta niin mm. Ruotsista.

-Nyt on samaan aikaan ostajan ja myyjän markkinat. Tarjonta on laajaa, joten ostajalla on vaihtoehtoja. Toisaalta hyväkuntoisia 10 –20 vuotta vanhoja veneitä on tarjolla liian vähän, niiden osalta hinnat ovat pysyneet korkeina. Naantalissa meillä on esillä noin 20 käytettyä venettä, ihan retkiveneistä 50-jalkaiseen matkaveneeseen, tiainen kertoo.

Sähköveneet esillä messuilla

Sähkömoottorilla varustettujen veneiden voimakkaampaa yleistymistä on vesillä odotettu jo pidemmän aikaa. Isompaa läpimurtoa ei ole vielä tapahtunut, mutta uusien toimijoiden myötä valikoima kasvaa jatkuvasti.

Tekniikan parantuessa myös moottoreiden tehot ovat kasvaneet ja ajoajat pidentyneet.

Green Heritage Oy:n Matti Nybom kertoo, että etenkin hybridiveneiden kysyntä on nyt kasvussa. Naantalin messuilla esillä on valmistajan Greenline 40 hybrid.

-10 vuoden kuluttua uskoisin, että jo puolet veneilijöistä käyttää voimanlähteenä sähköä. Myös EU-rajoitukset tulevat viemään kehitystä tähän suuntaan. Jo nyt Keski-Euroopassa on suuria alueita, joilla dieselin käyttö on kokonaan kielletty. Siellä sähköveneitä onkin jo runsaasti käytössä, Nybom miettii.

Naantalin Venemessujen legendaarisissa messubileissä Kaivohuoneen lavalle kipuavat tänä vuonna perjantaina Portion Boys ja lauantaina Kakkupojat. Messujen ohjelmapuolella nähdään jälleen merellisiä näytöksiä, muotia ja erilaista ohjelmaa koko perheelle.

-Veneilyväki tuntuu kovasti odottavan pitkän ja kylmän kevään jälkeen vesille pääsyä ja muiden veneilijöiden näkemistä. Naantalin Venemessuillehan voi hyvin tulla myös omalla veneellä, sillä Naantalin vierasvenesataman palvelut ovat aivan messualueen vieressä. Ja messuillehan on tuttuun tyyliin vapaa sisäänpääsy, muistuttaa messujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto.

Naantalin Venemessut 24.-26.5.2024

Vapaa sisäänpääsy

Lisätiedot: Tuomas Levanto, Active Expo Oy, 040 413 4143 www.naantalinvenemessut.fi