HUSin yhtymähallitus hyväksyi suunnitellut muutokset palveluverkkoon

HUSin yhtymähallitus hyväksyi palveluverkkoon suunnitellut muutokset, jotka koskevat erityisesti Lohjan ja Porvoon sairaaloita. Lisäksi se käsitteli HUSin vuoden 2025 talousarviokehystä.

Lohjan sairaala
Lohjan sairaala Heli Kurimo HUS

HUSin yhtymähallitus hyväksyi äänestyksien jälkeen palveluverkkoon liittyvät muutokset, jotka koskevat erityisesti Lohjan ja Porvoon sairaaloita. Öisin ja viikonloppuisin tehtävät leikkaukset loppuvat Lohjan ja Porvoon sairaaloissa. Samalla myös synnytystoiminta siirtyy pois Lohjan sairaalasta HUSin muihin synnytyssairaaloihin tulevina vuosina.

Muutokset tapahtuvat Lohjalla viimeistään vuonna 2026. Lisäksi yhtymähallitus hyväksyi yksimielisesti moniosaisen HUSin synnytyksiä ja synnytyssairaaloita koskevan toimenpidekokonaisuuden. Kehitystoimenpiteet koskevat synnytysvalmennuksia ja synnytyspelon ehkäisyä, synnytyssairaaloiden toimintamalleja, imetysohjausta, lasta odottavien ja synnyttävien perheiden hoitoketjuja sekä synnytyksiä hoitavan henkilökunnan työhyvinvointia ja osallisuutta muutosten suunnittelussa.

Porvoossa muutokset tapahtuvat vuonna 2027. Profiilien muutosten myötä HUS pystyy lisäämään suunnitelmallista leikkaustoimintaa Lohjan ja Porvoon sairaaloissa merkittävästi. Profiilien muutoksista on kerrottu tarkemmin 21.3. ja 2.5.

HUSin vuoden 2025 talousarviokehys edellyttää 55 miljoonan euron sopeutusohjelmaa

HUSin yhtymähallitus päätti, että se esittää 15.6.2024 kokoontuvalle yhtymäkokoukselle, että vuoden 2025 talousarviovalmistelua jatketaan valtiovarainministeriön 29.4.2024 julkaisemien rahoituslaskelmien perusteella 2 444 881 000 euron kehyksen pohjalta. Talousarviovalmistelussa tullaan huomioimaan mahdolliset tulevat työnjaolliset muutokset sekä valtiovarainministeriön lopulliset rahoituslaskelmat.

Talousarviokehys edellyttää HUSilta noin 55 miljoonaa euron sopeutusohjelmaa vuodelle 2025. HUS joutuu sopeuttamaan talouttaan vuosina 2025–2027 yhteensä vähintään 225 miljoonalla eurolla. Sopeuttamistoimilla mahdollistetaan HUS-yhtymän tulevien merkittävien investointien toteuttaminen sekä lisääntyvään palvelutarpeeseen vastaaminen. Sopeutusohjelma tuodaan yhtymähallituksen 3.6. kokoukseen ensimmäiseen käsittelyyn.

Kokouksen päätökset julkaistaan pöytäkirjan tarkistamisen jälkeen sivulla Pöytäkirjojen haku (tweb.fi)

Yhtymähallituksen kokous pidettiin 6.5.2024.

yhtymähallituksen puheenjohtaja Risto Rautava, p. 040 504 5851
toimitusjohtaja Matti Bergendahl, HUS, yhteydenotot assistentti Kaarina Heikinheimo p. 050 427 9861 tai sähköpostitse etunimi.sukunimi@hus.fi
talousarviokehys: talousjohtaja Jari Finnilä, HUS, etunimi.sukunimi@hus.fi

Tietoa HUSista

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS – Vaikuttavinta hoitoa

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi.

hus.fi

Muut kielet