Ifin henkilöstöllä on nyt mahdollisuus korvata kansallisia vapaapäiviä oman kulttuurinsa juhlapäivillä

Ifissä voi jatkossa halutessaan työskennellä esimerkiksi helatorstaina. If tarjoaa henkilöstölleen mahdollisuuden korvata kansallisia vapaapäiviä oman kulttuurin tai elämänkatsomuksen mukaisilla juhlapäivillä. Tavoitteena on huomioida ja kunnioittaa monimuotoistuvassa työyhteisössä työntekijöiden erilaisia taustoja.

"Mahdollisuus juhlia omia perinteitä on tärkeää inklusiivisen työkulttuurin luomisessa", toteaa HR-johtaja Marketta Helokunnas Ifistä.

If aloitti tänä vuonna kaikissa Pohjoismaissa ainutlaatuisen kokeilun juhlapäivien vaihtamisesta. Päätös on toistaiseksi Suomessa ja muissakin Pohjoismaissa hyvin poikkeuksellinen. Ifläiset voivat halutessaan työskennellä pitkäperjantaina, pääsiäismaanantaina ja helatorstaina sekä pitää vastaavasti vapaata jonakin muuna, omassa kulttuurissa tai elämänkatsomuksessa tärkeänä juhlapäivänä.

– Olemme Ifissä ylpeitä yhä monimuotoisemmasta työyhteisöstämme. Monimuotoisuus on rikkaus, ja haluammekin tunnistaa sekä huomioida asioita, jotka ovat tärkeitä eri kulttuuritaustoista tuleville työntekijöille. Mahdollisuus juhlia omia perinteitä ja vapaapäiviä on tärkeää inklusiivisen työkulttuurin luomisessa, taustoittaa HR-johtaja Marketta Helokunnas Ifistä.

If työllistää yhteensä lähes 8 000 työntekijää, joista Suomessa työskentelee lähes 1 900.

Vapaus valita itselle tärkeät juhlapäivät

Ifissä ryhdyttiin viime vuonna selvittämään mahdollisuutta, että työntekijä voisi halutessaan korvata kansallisen vapaapäivän jollakin toisella juhlapäivällä. Muutos edellytti sisäisten selvitysten lisäksi paikallisten sopimusten tekoa ammattiliittojen kanssa.

– Johto on alusta asti ollut sitoutunut aloitteeseen. Uudistus on herättänyt kiinnostusta työntekijöidemme keskuudessa ja saanut paljon myönteistä palautetta erityisesti tiimeistä, joissa on eri taustoista tulevia työntekijöitä, Marketta Helokunnas toteaa.

Ifläiset voivat jatkossa vapaasti valita, mitä omassa kulttuurissaan tärkeitä juhlapäiviä he haluavat viettää. Valinnanvapautta ei ole rajoitettu esimerkiksi uskonnollisiin juhlapäiviin.

– Seuraamme mielenkiinnolla, kuinka moni innostuu käyttämään mahdollisuutta, kunhan tietoisuus aloitteesta lisääntyy, Helokunnas kertoo.

Ifin henkilöstölleen tarjoama mahdollisuus vaihtaa juhlapäiviä on ehdolla vuoden 2024 parhaaksi työelämän vastuullisuusteoksi Oikotien järjestämässä kilpailussa.

Marketta Helokunnas, Ifin HR-johtaja

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 7 900 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,9 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.