Hyötyä omistajille –18 miljoonaa euroa ylijäämänpalautusta

Osuuskauppa PeeÄssä maksaa asiakasomistajilleen perjantaina jättipotin rahaa. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna yhteensä 18 miljoonaa euroa. Ylijäämänpalautusta maksetaan 3% PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2023 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista.

PeeÄssän omistajille on tulossa TUPLAtilipäivä perjantaina 10.5. kun asiakasomistajille palautetaan kuukausittain maksettavan Bonuksen lisäksi 18 miljoonaa euroa ylijäämää. Ylijäämänpalautus on osuustoiminnan periaatteisiin kuuluva tapa palauttaa osa osuuskaupan tekemästä tuloksesta, eli ylijäämästä, takaisin omistajille.

–  Osuuskaupan tulos palautuu aina alueen asiakasomistajille esimerkiksi investointien tai ylijäämänpalautuksen kautta. Ylijäämänpalautus on erityisesti nyt tärkeä piristysruiske asiakasomistajiemme talouteen, onhan osuuskaupan sääntömääräinen tehtävä edistää omistajiensa taloudellista hyvinvointia. Toivomme, että se tuo helpotusta mahdollisimman monen asiakasomistajan arkeen, kertoo toimitusjohtaja Mikko Junttila.

Ylijäämän suuruuteen jokainen asiakasomistaja voi omalla kohdallaan vaikuttaa keskittämällä ostoksiaan PeeÄssään. Lopullisen päätöksen ylijäämänpalautuksen maksamisesta tekee aina osuuskaupan edustajisto hallituksen ja hallintoneuvoston esityksen pohjalta.

– Ylijäämänpalautuksen maksaminen ei ole itsestäänselvyys. Sen takana on vuosien määrätietoinen työ osuuskaupassamme. Kustannustehokkaalla toiminnallamme varmistetaan edulliset hinnat, hyvä palvelu, investointien tekeminen palveluihin ja kaiken kukkuraksi tämä ylimääräinen palkitseminen. Tämän vuoden aikana maakunnan palveluiden kehittämiseen käytetään noin 38 miljoonaa euroa. Näihin investointeihin on varattu rahaa jo aiempina vuosina, joka tekee ylijäämän maksamisesta mahdollista, kun rakentamista ei ole tehty lainarahalla, kertoo Mikko.

Milloin ja mihin ylijäämänpalautus maksetaan?

Ylijäämänpalautus maksetaan PeeÄssän asiakasomistajien S-tileille keskiviikkona 10. toukokuuta.

Mistä ylijäämänpalautusta kertyy?

Ylijäämänpalautusta maksetaan PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2023 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista. Alkoholi ja tupakka sekä ostot yhteistyökumppaneilta eivät kerrytä ylijäämänpalautusta.

Paljonko ylijäämänpalautusta on tulossa?

Ylijäämänpalautusta maksetaan 3% PeeÄssän toimipaikoista vuoden 2023 aikana tehdyistä Bonukseen oikeuttavista ostoista. Asiakasomistajat voivat arvioida sen summaa laskemalla omat PeeÄssän toimipaikoista tehdyt Bonusostot viime vuodelta esimerkiksi S-mobiilista.

Olemme yli 128 000 asiakasomistajan omistama palvelualan yritys Pohjois-Savossa. Tehtävänämme on tuottaa kilpailukykyisiä etuja ja palveluja asiakasomistajille. Omalla työllämme kehitämme jäseniemme ja koko Pohjois-Savon hyvinvointia. Olemme kehittyvä ja yksi maakunnan suurimmista yrityksistä.

Kuopio Wine Festival 2024 yhteenveto7.7.2024 00:30:00 EEST | Tiedote

Kuopio Wine Festival tarjosi ranskalaisia huippuviinejään sekä laadukkaita ruokatuotteittaan viinijuhlakansalle Kuopion matkustajasatamassa 28.6-6.7.2024. - Kuopio Wine Festival pääsi asettamaansa 32 000 kävijän tavoitteeseen ollen edelleen yksi Kuopion suurimmista tapahtumista ja alueen merkittävistä matkailutuloa tuottavista tapahtumista. Viinijuhlista jää alueelle noin 12 miljoonan euron matkailutulot. Viime vuoden tapaan tapahtuman aikana Kuopion ravintolat ja hotellit ovat olleet erinomaisella täyttöasteella, ja kauppa on käynyt varmasti hyvin kaikilla keskusta-alueen toimijoilla, summaa festivaalipäällikkö Johanna Kämäräinen. Tänä kesänä Viinijuhlilla on hurmaannuttu ranskalaisesta keittiöstä ja viineistä. Suosituimpia viinejä ovat olleet valkoviinit sekä vuosi vuodelta suosiotaan nostavat roseviinit ja samppanjat. Asiakasomistajille suunnatut puna- ja valkoviinit nousivat myös myyntitilastojen kärkeen. Viinijuhla-alueella myytiin yhteensä n. 10 500 pulloa erilaisia viinejä ja n.

PeeÄssä jatkaa strategianmukaista kauppapaikkojen varmistamista5.7.2024 13:44:44 EEST | Tiedote

Osuuskauppa PeeÄssä on ostanut osoitteessa Neulamäentie 8, Kuopio sijaitsevan kiinteistön ja siihen liittyvän tontin vuokraoikeuden Osakeyhtiö Hallmanilta. Kiinteistössä sijaitsevat yritykset siirtyvät kaupan myötä Peeässän vuokralaisiksi ja jatkavat toimintaansa normaalisti. Kiinteistökauppa on osa PeeÄssän pitkän tähtäimen suunnittelua, jolla varmistetaan kauppapalveluiden säilyminen Neulamäessä myös tulevaisuudessa. Sale Neulamäen toimintaan kiinteistökauppa ei tässä vaiheessa vaikuta.