Kiinteistölakimies Group

Salainen virhe asuntokaupoilla - Hovioikeuden päätös korostaa asiantuntijoiden merkitystä

Asunnon ostajat ja myyjät kohtaavat toisinaan yllätyksiä, jotka voivat johtaa pitkiin oikeudenkäynteihin ja taloudellisiin menetyksiin. Turun hovioikeuden hiljattain käsittämä tapaus on oiva esimerkki piilovirheiden aiheuttamista haasteista asuntokaupoissa.

Salainen virhe voi yllättää asunnon ostajan.

Kiinteistöriita koitui suurelta osin ostajien maksettavaksi, koska ostajat olivat aloittaneet turhan oikeudenkäynnin

Asunnon ostajat hankkivat 145 000 euron hintaisen omakotitalon, joka oli rakennettu vuonna 1982. Kaupan yhteydessä heille toimitettu kuntotarkastusraportti ei paljastanut merkittäviä ongelmia. Vasta myöhemmin ostajat havaitsivat rakenteellisia puutteita, mukaan lukien homevauriot kahdessa makuuhuoneessa ja puutteellinen ulkoseinien eristys. Nämä havainnot johtivat ostajat haastamaan myyjät oikeuteen, vaatien lähes 60 000 euron hinnanalennusta ja korvauksia virheiden selvittelykustannuksista.

Asunnosta löydettiin alapohjan eristyksen puutteita, jotka olivat aiheuttaneet mikrobivaurioita lattiarakenteisiin. Nämä vauriot olivat salaisia virheitä, sillä niitä ei ollut mahdollista havaita tavanomaisessa kuntotarkastuksessa, eikä niistä ollut mainintaa kaupantekohetken kuntotarkastusraportissa. Oikeuden ratkaisun mukaan myyjät olivat vastuussa piilovirheistä, mutta eivät kaikilta osin.

Käräjäoikeus tuomitsi myyjät maksamaan ostajille 9 000 euroa hinnanalennusta, mutta hylkäsi suurimman osan vaatimuksista. Koska myyjät olivat tarjonneet ostajille ennen oikeudenkäyntiä sovintona 10 000 euron korvausta kiinteistön virheistä, ostajat velvoitettiin maksamaan myyjien oikeudenkäyntikulut kokonaisuudessaan. Tämä johtui siitä syystä, että hylätessään virheet kattavan sovintotarjouksen, myyjät olivat aloittaneet turhan oikeudenkäynnin.

Valitusprosessi hovioikeudessa ei muuttanut päätöstä, mikä johti siihen, että ostajien oli korvattava myös hovioikeuden kuluja, kooten yhteensä yli 77 000 euroa oikeudenkäyntikulut.

Salaisen virheen tulee olla merkittävä eikä oikeuteen tule turhaan haastaa

Salainen virhe eli piilovirhe tarkoittaa asuntokauppalain tai maakaaren mukaista merkittävää virhettä, joka ei ole ollut ostajan tiedossa, ja joka tyypillisesti paljastuu vasta kaupan jälkeen. Näissä tapauksissa ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai jopa kaupan purkua, riippuen virheen laajuudesta.

Ostajien vaatimukset hylättiin pääasiassa siksi, koska he eivät pystyneet esittämään riittävästi näyttöä väittämistään virheistä. Todisteita ei ollut myöskään siitä, että myyjät olisivat tietoisia virheistä kaupanteon hetkellä. Oikeus katsoi myös, että vaikka joitakin virheitä olisi tunnistettu, ne eivät olleet taloudellisesti niin merkittäviä, että ne olisivat oikeuttaneet suuren hinnanalennuksen.

Varmista kaupan kohteen kunto yhdessä asiantuntijan kanssa

Asunnon ostajien ja myyjien tulisi varmistaa, että kaikki sopimukset ja kuntotarkastukset ovat ajan tasalla ja että ne kattavat kaikki mahdolliset rakenteelliset ongelmat. Asiantunteva neuvonta ja oikea-aikainen toiminta ovat avainasemassa, kun pyritään estämään ja hallitsemaan piilovirheitä asuntokaupoissa sekä ymmärtämään kenen vastuulle asiat kuuluvat.

"Hovioikeuden ratkaisu muistuttaa kaikkia asuntokaupan osapuolia siitä, kuinka tärkeää on varmistaa kiinteistön kunto perusteellisesti ennen kauppojen viimeistelyä. Salaiset virheet voivat aiheuttaa merkittäviä taloudellisia menetyksiä ja pitkittyneitä oikeudellisia prosesseja. Myöskään oikeuteen ei pidä mennä turhaan, jos kunnollisia perusteita vaatimuksille ei ole. " Toteaa Kiinteistölakimies Groupin konsernijohtaja Henri Alinen.

Linkit

Kiinteistölakimies Group on kiinteistöasioihin erikoistunut lakitoimistokonserni. Tämä tekee meistä juridiikan edelläkävijän Suomessa. Selkeän erikoistumisen avulla voimme palvella asiakkaitamme kiinteistöjuridiikan perinpohjaisella asiantuntemuksella ja hinnoittelulla, joka on sekä läpinäkyvää että kohtuullista.

Suomessa toimistomme sijaitsevat Turussa, Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Seinäjoella, mutta palvelemme yksityis- ja yritysasiakkaita ympäri maan. Ruotsissa toimistomme on Tukholmassa ja toimimme koko maassa (tutustu: fastighetsjurist.net).

Ydinosaamistamme ovat asuntokaupan ja kiinteistökaupan riidat, kosteusvauriot, sisäilmaongelmat sekä ostajan ja myyjän vastuut. Meiltä saat apua maankäyttösopimusneuvotteluihin, kaavoitus- ja kiinteistökehityshankkeisiin sekä rakentamisen ja urakoinnin riitoihin. Toimimme myös kiinteistöalan yritysten elinkaarikumppanina nostaen yrityksen arvoa mahdollista yritysjärjestelyä tai rahoitusta silmällä pitäen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiinteistölakimies Group