Suomen erikoisimmalla maratonilla kerätään juhlavuoden ennätyspottia pienille potilaille

Tampereen Solo Sokos Hotel Tornissa juostava Moro Maraton järjestetään kahdeksatta kertaa. Suomen lyhyimmällä mutta korkeimmalla maratonilla tavoitellaan tänä vuonna tornihotellin syntymäpäivien kunniaksi ennätyksellistä hyväntekeväisyyspottia Tampereen yliopistollisen sairaalan lapsipotilaille.

Moro Maraton 2024

Tampereen Solo Sokos Hotel Tornissa juostava Moro Maraton järjestetään toukokuussa kahdeksatta kertaa. Torni-hotelli täyttää tänä vuonna täydet kymmenen vuotta. Sen kunniaksi Moro Maratonissa tavoitellaan ennätyspottia lahjoitettavaksi hyväntekeväisyyteen.

Moro Maratonin tuotot lahjoitetaan lyhentämättöminä Lastenklinikan Tuki ry:n kautta Tampereen yliopistollisen sairaalan lapsipotilaille. Lahjoituksilla järjestetään Taysissa sijaitsevan sairaalahuvipuiston ohjelmaa. Aikaisempina vuosina maratonilla on saatu kerättyä hyväntekeväisyyteen yhteensä useita tuhansia euroa. Osallistuja maratonilla oli viime vuonna 111.

“Olemme saaneet joka vuosi tapahtumasta valtavan hyvää palautetta. Jokainen voi nousta portaat omaan tahtiin ja kaikki ovat lopulta voittajia, koska ovat tulleet tekemään hyvää ja ylittämään itsensä. Tornin juhlavuoden kunniaksi toivomme saavamme kasaan ennätyspotin, sillä haluamme lahjoituksellamme mahdollistaa ilon hetkiä sellaisillekin Taysin lasten ja nuorten sairaalan potilaille, jotka eivät voi sairautensa vuoksi vierailla sairaalan ulkopuolella”, sanoo hotellinjohtaja Eveliina Jokinen.

Suomen lyhyin mutta korkein maraton

Moro Maratonissa juostaan 25 kerrosta eli 442 askelmaa kierreportaita Tampereen Tornin Moro Sky Barin kattoterassille. Maratonin ennätysaika, 1 minuutti 37 sekuntia, juostiin vuonna 2016.

Maratonissa järjestetään niin yksilö- kuin ryhmäsarjakin. Tapahtumassa palkitaan kolme nopeinta naista ja miestä, ryhmäsarjan nopein sekä parhaiten tsempannut ryhmä. Palkinnot ovat majoitus- ja ravintolalahjakortteja sekä tuotepalkintoja.

Maratonin osallistumismaksuun sisältyy myös annos Moro Sky Barin kuuluisaa lohikeittoa.

“Kun on antanut kaikkensa, on hyvä ihailla Moro Sky Barista käsin Tampereen kauniita maisemia ja nauttia makoisaa lohisoppaa”, kertoo Pete Ahonen, 43.

Ahonen juoksi Moro Maratonin ensimmäistä kertaa viime vuonna.

“Ystävä sai houkuteltua minut mukaan. Vaikka en varsinaisesti treenaakaan juoksemista, vaan enemmänkin kuntosaliharjoittelua ja höntsä-salibandya, kiinnostuin tällaisesta paikallisesta erikoisuudesta.”

Hän treenasi maratonia varten pari kuukautta juoksemalla Kangasalan 120-metriset kuntoportaat kerran viikossa. Niissä askeleita on noin 300.

“Juokseminen sujui hyvin, koska maraton oli järjestetty loistavasti. Itse asiassa ylös päästyäni minua jäi harmittamaan, kun tuntui etten ollut antanut ihan kaikkeani. Niinpä päätin parantaa vähän omaa aikaani ja juosta portaat vielä toisenkin kerran, kun siihen tarjoutui mahdollisuus”, hän sanoo.

Juoksemaan vaikka mummon kanssa

Ville Turunen, 30, on juossut Moro Maratonin jo kaksi kertaa. Kummallakin kerralla lähtölaukaus on tullut omalta mummolta.

“Mummoni laittoi viimeksi juoksupäivänä viestiä, että lähdetkö taas juoksemaan. En voinut kieltäytyä, joten juoksut tuli tehtyä niissä vaatteissa, jotka sattuivat olemaan päällä eli farkuissa. Repun sentään tajusin jättää pois selästä”, hän naurahtaa.

Turunen kertoo mukaan haastaneen mummonsa olevan rautaisessa kunnossa.

“Kummankin meidän kuntomme salaisuus taitaa olla arkiliikunta. Mummoni tavoitteena on yleensä päästä ylös asti pysähtymättä. Se on monelle nuoremmallekin haaste. Minä sen sijaan aion päästä tänä vuonna palkintosijoille. Pitää laitaa siis ihan urheiluvaatteet päälle”, hän murjaisee.

Niin Turunen kuin Ahonenkin haluavat haastaa itseään ja testata omia rajojaan.

“Myös hyväntekeväisyyspotin kerryttäminen motivoi juoksemaan”, Ahonen lisää ja kannustaa muitakin osallistumaan matalalla kynnyksellä.

“Juhlistamme tänä vuonna 10-vuotiasta hotelliamme erilaisilla haasteilla, ennätyksillä ja tempauksilla, joista Moro Maraton on yksi esimerkki. Se on oiva tapa nähdä uusi puoli hotellista. Hotellissa vierailevat tai sen palveluita käyttävät pääsevät vain harvoin näkemään hätäpoistumistietä eli rappuja, joita nyt juostaan. Mukaan voi lähteä matalalla kynnyksellä kuka tahansa kunnosta riippumatta”, Eveliina Jokinen kannustaa ja lisää, että mukaan mahtuu vaikka koko perhe.

“Järjestämme Moro Maratonin aikaan Torni-hotellissa myös lasten hetken. Silloin paikalla ovat esimerkiksi hulvaton kaksikko Tukka-Kukka Kärpänen ja Poliisimestari Pötkönen.”

Moro Maraton 2024 Solo Sokos Hotel Torni Tampereessa lauantaina 25.5. klo 12–15. Lasten hetki hotellin Paja Barissa klo 12.30–13.30.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: https://sokoshoteltornitampere.tapahtumiin.fi

Kuvia Solo Sokos Hotel Torni Tampereesta

Eveliina Jokinen, hotellinjohtaja, Solo Sokos Hotel Torni Tampere & Original Sokos Hotel Villa, p. 040 933 8399, eveliina.jokinen@sok.fi

Solo Sokos Hotel Torni Tampere

Solo Sokos Hotel Torni Tampere täyttää tänä vuonna kymmenen. Tampereen ydinkeskustassa sijaitseva Solo Sokos Hotel Torni Tampere on Suomen korkein hotelli, joka tarjoaa kaupungin parhaat näkymät jokaiseen ilmansuuntaan. Moderni, huimaan 88 metrin korkeuteen nouseva hotellitorni ja sen vanhat veturitallit luovat parhaat puitteet kokea Tampere ja sen ilmiöt Manserockin ikoneista aina urheilun sankareihin. Ylimpänä, 25. kerroksessa sijaitseva Moro Sky Bar kattoterasseineen on suosittu kohtaamis- ja näköalapaikka Manseen ja maailmalle.

Bomban matkailualue laajenee – juhannuksesta alkaen 92 uutta järvimaisemahuonetta ja monipuoliset elämyspalvelut käytettävissä19.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan suosittu matkailukohde Bomba uudistuu. Juhannuksena 20.6. Pielisen rantaan avautuu viisikerroksinen uudisosa, johon tulee 92 järvimaisemahuonetta sekä uusi ravintola, Bistro Ohto. Myös alueen elämystarjonta laajenee Bomba Safariksen toiminnan käynnistyessä samaan aikaan. Lisäksi hotellikylpylä Spa Bomban yhteyteen avautuu S-parturi-kampaamo ja S-kauneushoitola. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on investoinut Bomban alueen viimeisiin uudistuksiin 22 miljoonaa euroa, mikä on viimeisen 10 vuoden ajalta isoin Nurmeksessa julkistettu yritysinvestointi.

Uusi juomavalikoima kiinnostaa asiakkaita: Punaviini oli starttiviikon yllättäjä – olut edelleen myydyin alkoholituote18.6.2024 11:05:36 EEST | Tiedote

S-ryhmän myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tuotiin uusia enintään 8-prosenttisia alkoholijuomia heti lain salliessa maanantaiaamuna 10. kesäkuuta. Viinejä S-ryhmän valikoimissa tulee olemaan lähes 200 ja muita juomauutuuksia noin 60 erilaista. Ensimmäisellä myyntiviikolla viinit ovat uutena tuoteryhmänä kiinnostaneet asiakkaita. Valkoviini on selkeä suosikki, kuten myös pienet pakkauskoot.

Olisiko kaupan take away -astioiden uudelleenkäyttö mahdollista? S-ryhmä tutkii mitä se vaatisi18.6.2024 09:37:42 EEST | Tiedote

Mitä jos jonain päivänä ruokakaupan nyt kertakäytössä olevia astioita, kuten Ruokatori-palvelutiskin take away -astioita voisi palauttaa, pestä ja kierrättää? Tai vaikka tuoda mukanaan oman astian, johon ostaa ruokatorilta aterian. Tämän tyyppisiä mahdollisia toimintamalleja tutkitaan Borealis Polymers Oy:n vetämässä Reusify-yhteiskokeilussa. S-ryhmä tuottaa kokeiluun omalla Business Finlandin rahoittamalla osaprojektillaan merkittävää uutta tietoa ja osaamista uudelleenkäytettävien pakkausten käyttöönottamiseksi päivittäistavarakaupassa.

Sillipurkin muodolla on merkitystä: Juhannussillien uudet pakkaukset mahdollistavat tehokkaamman, tilaa säästävämmän varastoinnin ja kuljetuksen17.6.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Uudet Coop-sillipurkit herättävät huomion: Perinteisen pyöreän purkin sijaan Coop-sillit on pakattu kulmikkaisiin kierrätysmuovista valmistettuihin purkkeihin. Uusi sillipurkki mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön logistiikassa, myymälässä sekä kotijääkaapissa, sillä purkkien väliin ei jää tyhjää tilaa ja ne voidaan pinota kätevästi päällekkäin. Samaan tilaan voidaan nyt pakata lähes tuplasti silliä.