Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntaviestinnän SM-kilpailun kultaa Poriin ja Vantaalle

Jaa

Pori ja Vantaa voittivat kultaa Kuntaviestinnän SM-kilpailussa. Pori voitti vuoden viestintäkampanja-kategorian, ja Vantaa vuoden viestintäteko-kategorian.

Hanna Kaukopuro-Klemetti vapaa käyttöoikeus

Pori ja Vantaa voittivat kultaa Kuntaviestinnän SM-kilpailussa. Pori voitti vuoden viestintäkampanja-kategorian, ja Vantaa vuoden viestintäteko-kategorian.

Porin voittoisa työ oli ”Teot ja tunteet markkinointiviestinnässä, case Porisuhdeneuvoja”. Etenkin Porisuhdeneuvoja nousi kansalliseen tietoisuuteen. Porilaisilla ja porilaismielisillä ihmisillä on poikkeuksellinen suhde kaupunkiin. Tähän jännitteeseen on tartuttu niin Porisuhdeneuvojan myötä kuin esimerkiksi asukkaiden kirjoittamien rakkauskirjeiden muodossa.

– Sanaleikkinä Porisuhdeneuvoja on yksinkertaisuudessaan nerokas. Sketsien käsikirjoittaja Joonas Nordman on itsekin Porista ja ehkä juuri sisäpiiritieto porilaisuudesta on tehnyt kampanjasta kansallisen hitin. Ilahduttavaa on, että porisuhde on pysyvä osa Porin viestintää. Laajasta näkyvyydestä ja tunnettuudesta kertoo sekin, että Porisuhdeneuvojan jalanjäljissä kulki useampi kilpailuun osallistunut viestintäteko, tuomariston jäsen Jenni Rinkinen sanoo.

Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa palkittiin ajallisesti rajattuja viestintäprojekteja. Finaaliin pääsivät Porin lisäksi Lohjan kaupunki Aku Ankka -erikoisliitteellään sekä Puolangan kunta haalarimerkkikampanjalla opiskelijoille.

Vantaa palkittiin selkokielisestä viestinnästään. Vantaa on ryhtynyt käyttämään viestinnässään laajasti selkokieltä, jonka avulla kaupunki onnistuu palvelemaan aiempaa kattavammin kaikkia asukkaitaan. Vantaa on nostanut selkokielen yhdeksi viralliseksi kielekseen, ja on toteuttanut lehden ja verkkosivut selkokielellä.

–  Luovat toimistot helposti virpovat asiakkailleen jotakin monimutkaista, joka huutaa maailmalle poikkeuksellisuuttaan. Hintana on ratkaisun epäselvyys. Vantaan kaupunki valitsi toisen, kauniimman tien. Selkokielisyyden esille nostaminen palvelee ihan kaikkia, korostaa tuomariston jäsen Timo Berry.

Vuoden viestintäteko -kategoriassa palkittiin erilaisista viestintään ja sen kehittämiseen liittyvistä teoista, kuten pysyvien toimintatapojen muutoksista. Finaaliin pääsivät Vantaan lisäksi Nurmijärven kunta Listapalaverillaan sekä Vaasan kaupunki uudella intranetillään Lykyllä sekä sen lanseerauksella.

Kuntien viestinnässä aiempaa enemmän huumoria ja kekseliäisyyttä

Kuntaviestinnän SM-kilpailun useissa kilpailutöissä nojattiin oman kunnan tai kaupungin luonteeseen ja paikallisiin vahvuuksiin.

–  Aitouden rooli on kasvanut kuntien viestinnässä. Kunnat tekevät todella hyvää ja monipuolista työtä, toteaa tuomariston puheenjohtaja Tony Hagerlund.

Myös päätöksenteon avoimuus oli esillä monissa kilpailutöissä.

–  Avoimuus ja kaikkien kuntalaisten huomioiminen oli monessa työssä keskeisessä asemassa. Viestinnän avulla voidaan avata kunnan päätöksentekoa ja tuoda kuntalaisia ja päättäjiä lähemmäs toisiaan, toteaa tuomariston jäsen Jaakko Helenius.

Kunniamainintoja muun muassa Flow-yhteistyöstä ja kaupunkihevistä

Tuomaristo jakoi myös kunniamainintoja ansioituneista töistä. Kunniamainintoja saivat:

Hyvinkään kaupunki ”Hevinkää”–kampanjasta. Aprillipilasta alkanut kaupungin nimenvaihto laajeni viraaliksi ilmiöksi, ja vakavasti otettavaksi ja mieleenjääväksi kaupunkibrändiksi. 

Lahden kaupunki ”Kaupunkilainen” -asukaslehden uudistuksesta. Lahden asukaslehti on taiten kirjoitettu ja taitettu, aikakausilehtimäinen kokonaisuus, jota on ilo lukea.

Mäntsälä kunta ”Kuntanuusku - Suomen koiraystävällisin kunta” –kampanjasta. Kennellitto palkitsi Mäntsälän Suomen koiraystävällisimpänä kuntana. Mäntsälä nosti asiaa esille viestinnässään ja muun muassa valitsi vuoden Kultanuuskun eli koiralähettilään.

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Redesigner-kampanjasta. Maakuntaliitto haki nuoria suunnittelijoita kiertotaloushenkisiin kesätöihin, ja teki uudenlaista yhteistyötä Flow-festivaalin kanssa.

Voittajat palkittiin Kuopiossa

Kuusi finaaliin päässyttä työtä esiteltiin ja palkinnot jaettiin Kuntien viestijöiden tapaamisen yhteydessä Kuopiossa 14. toukokuuta.

Kilpailun järjestäjinä toimivat Kuntaliitto sekä Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry. Kilpailun yhteistyöyritys Sanoma mahdollistaa kampanjapalkinnot eli yhteensä 10 000 euron näkyvyyden Sanoman kanavissa.

Kilpailuun saivat osallistua vuosien 2022 ja 2023 aikana toteutetut työt. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 66 viestintäkampanjaa ja -tekoa. Kuntaviestinnän SM-kilpailu on epäsuoraa jatkoa aiemmalle, 17 kertaa järjestetylle Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailulle. Lisätietoa kilpailusta löytyy Kuntaliiton sivuilta.

Lisätietoja

Tony Hagerlund
viestinnän kehittämispäällikkö, Kuntaliitto
p. 050 526 2158

Timo Berry
CEO, luova johtaja, Berry Creative
p. 041 532 4345

Jaakko Helenius, toiminnanjohtaja, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
p. 0500 498 020

Jenni Rinkinen
viestintäpäälllikkö, Sanoma Media Finland
p. 0405113109

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Hanna Kaukopuro-Klemetti vapaa käyttöoikeus
Lataa

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään. Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntaliitto selvitti: Suomalaiset samaistuvat vahvasti kotikuntaansa - kiinnostavia kuntakohtaisia eroja18.6.2025 01:00:00 EEST | Tiedote

Mihin kuntiin tai alueisiin samaistut? Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus osoittaa, että suomalaiset samaistuvat yhä vahvasti kotikuntaansa, erityisesti pienissä kunnissa ja iäkkäämmissä ikäryhmissä. Paikallisuus elää vahvana arjessa, vaikka samaan aikaan Eurooppa ja maakunta kasvattavat merkitystään. Kärkikolmikkona samaistumisessa ovat Suomi, Pohjoismaat ja kotikunta. Kotikuntaansa samaistuvien määrä kuitenkin vaihtelee merkittävästi eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta selviää myös, että mitä vahvemmin suomalaiset kokevat kuuluvansa kotikuntaansa, sitä enemmän he luottavat päätöksentekoon ja ovat tyytyväisempiä kunnan palveluihin. Samaan aikaan uudet hallinnolliset rakenteet etsivät vielä paikkaansa ihmisten arjessa: hyvinvointialueet eivät vielä tunnu omilta. Kuntalaistutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista 46 kunnasta ja kaupungista. Liitedioista pääsee tutustumaan kuntakohtaisiin tuloksiin. Esimerkiksi Naantalissa ja Inarissa samaistuminen kotikuntaan on poikkeuksellisen vahvaa. S

Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.

Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote

Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye