Guld till Björneborg och Vanda i FM i kommunal kommunikation
Björneborg och Vanda vann guld i finska mästerskapet i kommunal kommunikation. Björneborg vann i kategorin årets kommunikationskampanj och Vanda i kategorin Årets kommunikationsåtgärd.

Björneborg och Vanda vann guld i finska mästerskapet i kommunal kommunikation. Björneborg vann i kategorin årets kommunikationskampanj och Vanda i kategorin Årets kommunikationsåtgärd.
Björneborgs vinnande bidrag var Handlingar och känslor i marknadskommunikation, case Porisuhdeneuvoja. I synnerhet Porisuhdeneuvoja-sketcherna uppmärksammades på nationell nivå. Björneborgare och folk med ett björneborgskt sinnelag har ett speciellt förhållande till staden. Den här spänningen har tagits upp både av Porisuhdeneuvoja och i form av kärleksbrev som invånarna skrivit.
– Porisuhdeneuvoja, som på finska är en ordlek och ungefär en kombination av stadens namn och ”parterapi”, är ett genialt namn. Sketchernas manusförfattare Joonas Nordman är själv från Björneborg, och kanske är det just insiderinformationen om Björneborg som gjort kampanjen till en nationell hit. Det är glädjande att kampanjen är en permanent del av Björneborgs kommunikation. Jurymedlemmen Jenni Rinkinen berättar också att många av årets övriga tävlingsbidrag gick i Porisuhdeneuvojas fotspår, vilket vittnar om kampanjens goda synlighet och breda erkännande.
I kategorin Årets kommunikationskampanj belönades kommunikationsprojekt för en bestämd kampanjperiod. Finalisterna utöver Björneborg var Lojo stad med sin Kalle Anka-specialbilaga samt Puolanka kommun med en overallmärkeskampanj för studerande.
Vanda belönades för sin kommunikation på lättläst finska. Vanda har börjat använda lättläst finska i stor utsträckning i sin kommunikation, vilket gör det möjligt för staden att betjäna alla sina invånare på ett mer omfattande sätt än tidigare. Vanda har gjort lättläst finska till ett av sina officiella språk, och har utarbetat en tidning och en webbplats på ett lättläst språk.
Kreativa byråer svänger lätt ihop något komplicerat till sina kunder, något som skriker ut sin exceptionella karaktär till världen. Priset man betalar är att lösningen ofta är otydlig. Vanda stad valde en annan, vackrare väg. Att lyfta fram lättläst språk är bra för alla, säger jurymedlemmen Timo Berry.
I kategorin årets kommunikationsåtgärd ingick enskilda insatser samt utveckling av kommunikationen, såsom bestående ändringar i praxis. Till finalen kom förutom Vanda även Nurmijärvi kommun med sina listmöten och Vasa stad med sitt nya intranät Lykky och lanseringen av det.
Allt mer humor och uppfinningsrikedom i kommunikationen
- I många av tävlingsbidragen tog man avstamp i den egna kommunens eller stadens karaktär och lokala styrkor. Autenticitet har blivit viktigare i den kommunala kommunikationen. Kommunerna gör ett mycket bra och mångsidigt arbete, säger juryns ordförande Tony Hagerlund.
Även transparens i beslutsfattandet har tagits upp i ett stort antal av bidragen.
- Öppenhet och beaktande av samtliga kommuninvånare spelade en central roll i många bidrag. Med hjälp av kommunikation kan man förklara kommunens beslutsfattande och föra kommuninvånarna och beslutsfattarna närmare varandra, säger jurymedlemmen Jaakko Helenius.
Hedersomnämnande till bland annat Flow-samarbete och stadsrock
Juryn delade också ut hedersomnämnanden till förtjänstfulla bidrag. Följande bidrag fick hedersomnämnanden:
Hyvinge stad, kampanjen ”Hevinkää”. Stadens namnbyte, som började som ett aprilskämt, blev ett viralt fenomen som växte sig till ett seriöst och minnesvärt varumärke för staden.
Lahtis stad, förnyelse av invånartidningen "Kaupunkilainen”. Invånartidningen i Lahtis är en välskriven och välutformad tidsskrift som är ett nöje att läsa.
Mäntsälä kommun, kampanjen ”Kuntanuusku - Suomen koiraystävällisin kunta”. Finska Kennelklubben utnämnde Mäntsälä som Finlands mest hundvänliga kommun. Mäntsälä tog upp detta i sin kommunikation och valde bland annat årets Kultanuusku, det vill säga årets hundambassadör.
Norra Karelens landskapsförbund, kampanjen Redesigner. Landskapsförbundet sökte unga designers för sommarjobb med anknytning till cirkulär ekonomi, och inledde en ny typ av samarbete med Flow-festivalen.
Vinnarna utsågs i Kuopio
De sex finalistbidragen presenterades och priserna delades ut under mötet för kommunala kommunikatörer i Kuopio den 14 maj.
Tävlingsarrangörer är Kommunförbundet och Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry). Tävlingens samarbetsföretag Sanoma möjliggör kampanjpriserna, dvs. en synlighet på sammanlagt 10 000 euro i Sanomas kanaler.
Alla arbeten som utförts under 2022 och 2023 fick delta i tävlingen. Allt som allt deltog 66 kommunikationskampanjer och -åtgärder i tävlingen. FM i kommunal kommunikation är en indirekt fortsättning på den tidigare tävlingen FM i kommunal marknadsföring som ordnats 17 gånger. Mer information om tävlingen finns på Kommunförbundets webbplats.
Närmare upplysningar
Tony Hagerlund
utvecklingschef, kommunikation, Kommunförbundet, tfn 050 526 2158
Timo Berry
CEO, kreativ direktör, Berry Creative, tfn 041 532 4345
Jaakko Helenius
verksamhetsledare, Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry), tfn 0500 498 020
Jenni Rinkinen
kommunikationschef, Sanoma Media Finland, tfn 0405113109
Nyckelord
Bilder

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare. Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.
Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntaliitto selvitti: Suomalaiset samaistuvat vahvasti kotikuntaansa - kiinnostavia kuntakohtaisia eroja18.6.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Mihin kuntiin tai alueisiin samaistut? Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus osoittaa, että suomalaiset samaistuvat yhä vahvasti kotikuntaansa, erityisesti pienissä kunnissa ja iäkkäämmissä ikäryhmissä. Paikallisuus elää vahvana arjessa, vaikka samaan aikaan Eurooppa ja maakunta kasvattavat merkitystään. Kärkikolmikkona samaistumisessa ovat Suomi, Pohjoismaat ja kotikunta. Kotikuntaansa samaistuvien määrä kuitenkin vaihtelee merkittävästi eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta selviää myös, että mitä vahvemmin suomalaiset kokevat kuuluvansa kotikuntaansa, sitä enemmän he luottavat päätöksentekoon ja ovat tyytyväisempiä kunnan palveluihin. Samaan aikaan uudet hallinnolliset rakenteet etsivät vielä paikkaansa ihmisten arjessa: hyvinvointialueet eivät vielä tunnu omilta. Kuntalaistutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista 46 kunnasta ja kaupungista. Liitedioista pääsee tutustumaan kuntakohtaisiin tuloksiin. Esimerkiksi Naantalissa ja Inarissa samaistuminen kotikuntaan on poikkeuksellisen vahvaa. S
Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.
Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote
Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.
Vasa är Årets klimatkommun 202522.5.2025 14:40:00 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet premierade Vasa stad med titeln Årets klimatkommun vid Kommunernas klimatkonferens i Åbo 22.5.2025. Kommunförbundet delar ut priset vartannat år. Urvalskriterierna baserar sig på resultaten av kommunernas arbete för att uppnå koldioxidneutralitet. Den premierade kommunen ska kommunicera på ett effektfullt och ansvarsfullt sätt, vara engagerad i förändringen och få konkreta resultat.
Vuoden ilmastokunta 2025 on Vaasa22.5.2025 14:40:00 EEST | Tiedote
Kuntaliitto palkitsi Vaasan kaupungin vuoden ilmastokuntana Kuntien ilmastokonferenssissa Turussa 22.5.2025. Kuntaliitto myöntää palkinnon joka toinen vuosi. Valintakriteerit perustuvat kuntien hiilineutraaliustyön tuloksiin. Palkitun kunnan tulee tehdä vaikuttavaa ja vastuullista viestintää, olla sitoutunut muutokseen sekä tuottaa konkreettisia tuloksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum