Painolla on väliä – sähköpyörien liikennevakuuttaminen kirjattiin lakiin

Jaa

Kesäkuun alussa voimaan tuleva liikennevakuutuslain uudistus koskee myös sähköpolkupyöriä, mutta käytännössä lakiuudistuksen vaikutus nykytilaan on vähäinen. Sähköpyörien monet eri ominaisuudet ja niiden yhdistelmät ratkaisevat, luokitellaanko pyörä vakuutettavaksi ajoneuvoksi. Kuluttajan avuksi on tehty verkkotesti, joka kertoo, mitkä ajopelit tulee vakuuttaa.

Sähköpyörä ajaa tiellä.
Uusi liikennevakuutuslaki toteaa selkeästi, että ajoneuvolaissa määritelty sähköavusteinen polkupyörä ei ole liikennevakuutettava moottoriajoneuvo. Andrey Popov Mostphotos

Sähköisten polkupyörien vakuuttamiseen liittyy liikennevakuutuslain lisäksi myös ajoneuvolaki. Uusi liikennevakuutuslaki toteaa selkeästi, että ajoneuvolakiin kirjattu sähköavusteinen polkupyörä ei ole liikennevakuutettava moottoriajoneuvo. Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle sähköavusteiselle pyörälle, joka edellyttää liikkuakseen myös polkemista, jonka moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km tuntinopeudella, ja jossa moottorin teho on enintään 250 W. Pyörän painolla ei tässä tapauksessa ole merkitystä. 

Jos pyörä ei täytä kaikkia edellä mainittuja sähköavusteisen polkupyörän määritelmiä, vakuuttamisvelvollisuutta tarkastellaan uuden liikennevakuutuslain 25/25-säännön perusteella. Sen mukaan vakuutettavia ovat kaikki ne sähköpolkupyörät, jotka painavat yli 25 kg tai joiden moottori ei kytkeydy pois päältä, kun nopeus saavuttaa 25 km/h. Pyörän moottorin teho sen sijaan ei vaikuta vakuuttamisvelvollisuuteen, kuten nykyisin. Jotkut nykyisin vakuutettavat sähköpyörät eivät siis ole jatkossa vakuuttamisvelvollisia.  

- Sähköisten pyörien vakuuttamisen osalta muutos nykytilaan on pieni, eli valtaosa pyöristä ei jatkossakaan kuulu liikennevakuutuksen piiriin. Niiden vakuuttaminen on kuitenkin erilainen kokonaisuus kuin muiden sähköisten liikkumisvälineiden, joiden osalta noudatetaan pelkästään painoon ja nopeuteen perustuvaa 25/25-sääntöä. Ensin kannattaa selvittää, kuuluuko oma pyörä siihen sähköavusteisten pyörien luokkaan, joka jää vakuuttamisen ulkopuolelle – valtaosa kuluttajien pyöristä on sellaisia. Jos ei kuulu, vakuuttamisvelvollisuus määräytyy pyörän painon ja nopeuden perusteella, Liikennevakuutuskeskuksen vakuutuspäällikkö Lauri Linna selventää.

Verkkotesti kuluttajien apuna

Vakuuttamista aprikoivaa kuluttajaa auttaa Liikennevakuutuskeskuksen verkkotesti. Kun lomakkeella vastaa omaa ajopeliä koskeviin kysymyksiin, saa tiedon siitä, kuuluuko laite vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle jääville laitteille ei voi ostaa liikennevakuutusta, vaan niille voi hankkia vapaaehtoisen vastuu- ja tapaturmavakuutuksen.  

Uudistettu lakikokonaisuus on aiempaa tilannetta selkeämpi, sillä uusi liikennevakuutuslaki kirjaa lakiin sen, mitkä laitteet tulee vakuuttaa. 

- Lakiin on nyt kirjattu se, mikä aiemmin on ollut laista tehtyä tulkintaa, eli ajoneuvolain määrittelemät sähköavusteiset polkupyörät rajataan yksiselitteisesti vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle. Käytännössä muuttuu se, että tehokkaampien ja raskaampien sähköpyörien vakuuttamisvelvollisuus määräytyy liikennevakuutuslain uuden 25/25-säännön mukaan pyörän painon ja nopeuden perusteella, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen taustoittaa.   

Nämä sähköiset polkupyörät eivät kuulu liikennevakuutettaviin:

  • Sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän painolla ei ole merkitystä. 
  • Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä viimeistään 25 km/h nopeudessa ja joiden paino on enintään 25 kg.


Oman ajoneuvon vakuuttamisvelvollisuuden voi selvittää Liikennevakuutuskeskuksen verkkosivuilla olevan liikennevakuutustestin avulla.

Liikennevakuutustesti

Uudistettu liikennevakuutuslaki tulee voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Lain mukaan vakuutettavia ovat moottoriajoneuvot, joiden paino on enemmän kuin 25 kg tai rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta. Lisäksi vakuutettavia ovat kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat. 

Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h, ja moottorin suurin sallittu teho on 250 W. 

Vahingonkärsinyt voi hakea korvausta suoraan vahingon aiheuttajan vakuutusyhtiöstä. Liikennevakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska liikennevakuutuksen sisältö on määritelty laissa, on vakuutusturva samanlainen riippumatta vakuutusyhtiöstä. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Sähköpyörä ajaa tiellä.
Uusi liikennevakuutuslaki toteaa selkeästi, että ajoneuvolaissa määritelty sähköavusteinen polkupyörä ei ole liikennevakuutettava moottoriajoneuvo.
Lataa

Tietoa Liikennevakuutuskeskuksesta

Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus

Uusi liikennevakuutuslaki: helppo pääsääntö ja muutama poikkeus7.6.2024 06:20:00 EEST | Tiedote

Liikennevakuutuslain uudistus kesäkuun alussa on tuonut uusia sähköisiä ajopelejä vakuuttamisvelvollisuuden piiriin. Lain perussääntö on selkeä ja helppo muistaa – kaikki yli 25 kiloa painavat tai moottorilla kovempaa kuin 25 km/h kulkevat menopelit tulee vakuuttaa. Lakiin on kirjattu myös muutamia poikkeuksia, jotka kuluttajan on hyvä tietää. Epävarmaa tai pykäläpoikkeuksiin eksyvää kuluttajaa auttaa Liikennevakuutuskeskuksen uusi verkkotesti.

Uusi liikennevakuutuslaki voimaan lauantaina: suomalaisella vakuutuksella ylivertainen ominaisuus29.5.2024 06:35:00 EEST | Tiedote

Liikennevakuutuslaki uudistuu 1.6. Suurin muutos koskee sähköisiä liikkumisvälineitä, joista yhä suurempi osa on jatkossa lakisääteisen liikennevakuutuksen ja sen tarjoaman korvausturvan piirissä. Lakiuudistuksen tavoitteena on varmistaa henkilövahinkojen korvaukset vahinkotilanteissa, riippumatta kolarin aiheuttaneen henkilön omasta varallisuudesta tai vapaaehtoisten vakuutusten kattavuudesta.

Moottoriajoneuvokilpailuiden vakuutuskäytäntöihin iso muutos17.5.2024 06:40:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa voimaan tuleva uusi liikennevakuutuslaki tuo muutoksia kilpailukäytössä olevien moottoriajoneuvojen vakuutusturvaan. Samalla aiempi, epäselvyyksiä aiheuttanut eristetyn kilpailualueen määritys poistuu laista kokonaan. Vakuutuksen ottajan on syytä tutustua huolellisesti lain sisältöön, jottei vahinkotilanteessa tule ikäviä yllätyksiä korvausten osalta. Vakuutus tulee olla kaikilla kilpailuihin osallistuvilla ajoneuvoilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye