Ulkomaille hoitoon hakeutuneiden korvaustiedot voi nyt tarkistaa Kelmusta
Vuoden 2024 alusta lähtien hyvinvointialueet vastaavat ulkomaille hoitoon hakeutumisen korvausten kustannuksista riippumatta siitä, onko asiakas hakeutunut hoitoon omatoimisesti vai ennakkoluvalla. Hyvinvointialue voi nyt tarkistaa tiedot Kelan maksamista korvauksista etuustietopalvelu Kelmusta.
Kela korvaa asiakkaalle sairaanhoidon kustannuksia, jotka ovat syntyneet hänen hakeutuessaan hoitoon toiseen EU- tai Eta-maahan, Sveitsiin, Isoon-Britanniaan tai Pohjois-Irlantiin. Asiakas voi hakeutua hoitoon näihin maihin joko omatoimisesti tai ennakkoluvalla.
Laki rajat ylittävästä terveydenhuollosta muuttui 1.5.2023. Muutos vaikutti tapaan, jolla Kela korvaa kustannuksia, kun asiakas hakeutuu omatoimisesti sairaanhoitoon ulkomaille. 1.1.2024 tuli voimaan lainkohta, jonka myötä hyvinvointialueet alkavat vastata näiden korvausten kustannuksista. Jo aiemmin hyvinvointialueet ovat vastanneet kustannuksista silloin, kun asiakas hakeutuu hoitoon ennakkoluvalla. Kela laskuttaa kustannukset siltä hyvinvointialueelta, joka olisi vastannut asiakkaan vastaavasta hoidosta Suomessa.
Kustannukset laskutetaan Kelan pyyntöön vastanneelta hyvinvointialueelta
Kun asiakas on hakeutunut ulkomaille sairaanhoitoon ja hakee hoidosta korvausta Kelasta, Kela pyytää hyvinvointialueelta tietoa siitä, täyttyvätkö edellytykset korvauksen maksamiselle. Jotta Kela voi arvioida korvauksen määrän, hyvinvointialueen täytyy ilmoittaa kustannus, jonka se olisi laskuttanut vastaavasta hoidosta toiselta hyvinvointialueelta. Lisäksi hyvinvointialueen täytyy ilmoittaa, minkä suuruisen asiakasmaksun se olisi vastaavassa tilanteessa perinyt asiakkaalta. Asiakkaalle maksettava korvaus määritetään hyvinvointialueelta saatujen tietojen perusteella.
Kela laskuttaa asiakkaalle maksettujen korvausten kustannukset siltä hyvinvointialueelta, joka on toimittanut Kelaan pyydetyt tiedot.
Kela ei laskuta hyvinvointialueelta niitä korvauksia, jotka on maksettu asiakkaalle ulkomailla saadun välttämättömän sairaanhoidon vuoksi.
Ulkomaille hoitoon hakeutumisen tiedot näkyvät Kelmussa
Kela lähettää hyvinvointialueille kaksi kertaa vuodessa verkkolaskun korvauksista, jotka Kela on maksanut sekä omatoimisesti että ennakkoluvalla ulkomaille hoitoon hakeutuneille asiakkaille. Hyvinvointialue saa laskun liitteenä tiedot Kelan maksamista korvauksista.
Ulkomaille hoitoon hakeutumiseen liittyvien laskujen tiedot voi tarkistaa Kelan etuustietopalvelu Kelmusta.
Hyvinvointialueen työntekijä tarvitsee kirjautumiseen vahvan sähköisen tunnistautumiskeinon ja Suomi.fi-valtuuden ”Ulkomaille hoitoon hakeutuneiden henkilöiden sairaanhoidon korvaustietojen tarkastelu”.
Hyvinvointialueen täytyy hakea valtuudelle valtuutusoikeus Digi- ja väestötietovirastolta ja antaa valtuus työntekijöilleen. Lue lisää valtuushakemuksen tekemisestä (suomi.fi) ja valtuuden antamisen ohjeista (suomi.fi).
Lue lisää:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
![](/data/images/public/69820426/70216301/e3a8fade-1c96-42d0-9136-6f4e4395c68f-w_780.png)
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme